ارسال به دیگران پرینت

قطر: درحال میانجیگری میان ایران و آمریکا نیستیم

وزیر امورخارجه قطر با تاکید بر اینکه کشورش در حال میانجی‌گری میان ایران و آمریکا نیست، گفت: ما باید ابراز تمایل ایران برای تعامل با منطقه را جدی‌تری بگیریم.

قطر: درحال میانجیگری میان ایران و آمریکا نیستیم

۵۵آنلاین :

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر امورخارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قطر در روزهای اخیر همزمان میزبان دختر رئیس جمهور آمریکا و وزیر امورخارجه ایران بوده و اینکه نقش میانجی‌گری دوحه میان تهران و واشنگتن تا چه اندازه موثر بوده است، ابتدا تاکید کرد که آمریکا متحد مهمی برای قطر است و دو کشور روابط اقتصادی مستحکمی و مهمی با یکدیگر دارند.

وی در ادامه گفت: از طرف دیگر ایران همسایه ماست و ما نمی‌توانیم این حقیقت را تغییر دهیم که ایران در همسایگی ما قرار دارد و ما در بزرگ‌ترین میدان گازی خود با آنها مشترک هستیم. ما با سیاست‌های ایران در منطقه مخالف هستیم اما با آنها گفت‌وگو می‌کنیم، چراکه معتقدیم اختلافات تنها از طریق گفت‌وگو حل‌وفصل می‌شود.

این مقام قطری افزود: ما همیشه هر دو طرف را به گفت‌وگو با یکدیگرتشویق می‌کنیم زیرا بر این باوریم که این وضعیت می‌تواند در منطقه خلیج (فارس) به همه آسیب بزند. ما در حال میانجی‌گری میان آنها (تهران و واشنگتن) نیستیم اما همواره تلاش می‌کنیم تا با متحدانمان و همسایگان خود گفت‌وگو کنیم و در تلاش هستیم که همسایگانمان با هم تعامل داشته باشند و با مذاکره، تنش‌ها را کاهش دهند.

آل ثانی در پاسخ به این سوال که آغاز گفت‌وگو میان تهران و ریاض تا چه اندازه برای منطقه حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: ما قطری‌ها معتقدیم بسیار مهم است که ما منطقه‌ای داشته باشیم که به سمت راه‌حل حرکت کند زیرا وضعیت کنونی منطقه و افزایش تنش با ایران تاثیری مستقیم بر منطقه دارد. این فقط مسئله غرب و آمریکا یا دیگران نیست. ما معتقدیم که باید دور میز بنشینیم و به نگرانی‌ها در رابطه با ایران و دیگر کشورهای منطقه خلیج (فارس) بپردازیم.

وی همچنین گفت: ما باید مشخص کنیم که خواهان چه روابطی میان ایران و سایر کشورهای منطقه هستیم. ما می‌گوییم که باید بر سر یک سری مسائل امنیتی به توافق برسیم و همه باید به آن پایبند باشند. ما باید حوزه‌هایی که می‌توانی در آنها همکاری داشته باشیم را تعیین کنیم، چراکه نمی‌توان جغرافیا را تغییر داد.

وزیر امورخارجه قطر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از نظر دوحه امکان وقوع درگیری نظامی در منطقه وجود دارد، گفت: امیدوارم که هیچ درگیری نظامی در این منطقه اتفاق نیفتد. ما خواهان هیچ مناقشه نظامی میان ایران و آمریکا نیستیم. ایران بارها تمایل خود را برای تعامل با کشورهای منطقه نشان داده است و من فکر می‌کنم که باید در منطقه این ابراز تمایل آنها را جدی‌تر بگیریم.

منبع : سرپوش
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه