ارسال به دیگران پرینت

عمر البشیر به جرم فساد مالی، به دو سال حبس محکوم شد

رئیس جمهور مخلوع سودان در پرونده فساد مالی به تحمل ده سال حبس در نهاد «اصلاح اجتماعی» محکوم شد اما دادگاه به دلیل شرایط سنی او، حکم را به دو سال تخفیف داد.

عمر البشیر به جرم فساد مالی، به دو سال حبس محکوم شد

۵۵آنلاین :

«عمر البشیر» رئیس جمهوری که هشت ماه پیش، پس از هفته‌ها اعتراض مردم، از قدرت خلع شد، امروز در دادگاه به جرم فساد مالی به دو سال حبس محکوم شد.

به گزارش شبکه خبری سعودی الحدث ، جلسه دادگاه استیناف امروز برای اعلام حکم البشیر برگزار شد. پیشتر جلسات محاکمه برگزار شده بود.

الصادق عبد الرحمن قاضی دادگاه تجدیدنظر با توجه به دفاعیات البشیر در جلسات گذشته و تفهیم اتهامات او را در خصوص پرونده‌های فساد بخصوص کشف شش میلیون یورو در منزلش، او را به ده سال حبس محکوم کرد، اما به دلیل آنکه سن او فراتر از هفتاد سال است، حکم را به دو سال کاهش داد.

شبکه خبری اسکای نیوز نیز گزارش کرد که حبس او به مدت دو سال نیز در «مرکز اصلاح اجتماعی» سپری خواهد شد. همچنین اموال او نیز مصادره می‌شود.

البشیر در کنار این پرونده، اتهامات دیگری از جمله دستور قتل معترضان در آوریل گذشته و همچنین «نسل کشی و جنایت جنگی» در دادگاه بین‌المللی را نیز در پرونده خود دارد.

همزمان با این جلسه، طرفداران البشیر نیز با ایجاد بی‌نظمی و سر و صدا تلاش کردند که در روند دادگاه اخلال ایجاد کنند اما قاضی دستور داد تا همه آنان را از سالن محکمه خارج کنند. از طرفی دیگر، خارطوم، پایتخت سودان شاهد افزایش شدید تدابیر امنیتی بود تا برای هرگونه واکنش احتمالی طرفداران رئیس جمهور سابق آماده باشد.

تدابیر امنیتی ارتش قبل از برگزاری دادگاه

ژوئن گذشته (خرداد ماه) دادستانی، عمر البشیر را متهم به فساد مالی کرد. در آن موقع او بازداشت بود و دادستانی اتهام او را در اختیار داشتن ارز و کسب مال نامشروع و مشکوک اعلام کرده بود.

تجمع طرفداران البشیر در نزدیکی دادگاه

به گزارش وبگاه خبری سودانی «باج »، هم‌زمان با تجمع طرفداران البشیر در نزدیکی دادگاه، تظاهراتی نیز تحت عنوان «الزحف الاخضر» در محکومیت دولت انتقالی به ریاست عبدالله الحمدوک در خیابان «القصر» در مرکز خارطوم برگزار شد. فراخوان این تظاهرات را افرادی ناشناس منتشر کرده‌اند. معترضان در این تظاهرات شعار «سرنگون باد دولت حمدوک» سر دادند و پرچم کشورشان را در دست داشتند.

آوریل گذشته، سرلشکر عبدالفتاح البرهان اعلام کرده بود که ۱۱۳ میلیون دلار ارز در مقر اقامت البشیر کشف کرده است. او گفته بود که تیمی از اطلاعات نظامی و دستگاه اطلاعاتی و پلیس و دادستانی هفت میلیون یورو، سیصدوپنجاه هزار دلار و پنج میلیارد پوند سودانی (حدود ۱۰۵ میلیون دلار) نیز هنگام بازرسی از منزل او کشف شده است.

البشیر آوریل گذشته (اواخر فروردین ماه ۱۳۹۸) پس از تظاهراتی که چند ماه طول کشید، و در اعتراض به بیکاری و فساد برگزار می‌شد، از قدرت کنار زده شد تا به پایان مسیر سی ساله در قدرت در سودان برسد.

سودان از ۱۹ دسامبر سال گذشته (۲۰۱۸) شاهد تظاهرات‌هایی در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی بود که سرانجام در یازدهم آوریل ۲۰۱۹ به برکناری عمر البشیر و روی کار آمدن دولت انتقالی فعلی شد که مورد حمایت عربستان سعودی و امارات است.

منبع : خبرگزاری فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه