ارسال به دیگران پرینت

تکرار فاجعه«زیارت»در «جهان‌نما»

برق‌رسانی به دهکده ییلاقی جهان‌نما درحالی به تصویب شورای اداری کردکوی رسیده که به عقیده کارشناسان تکرار فاجعه ویلاسازی زیارت با این اقدام رقم خواهد خورد.

تکرار فاجعه«زیارت»در «جهان‌نما»

۵۵آنلاین :

از زیارت به عنوان غده سرطانی منطقه حفاظت شده جهان‌نما یاد می‌شود، حالا تلاش مسئولان محلی برای برق‌رسانی به دهکده ییلاقی جهان‌نما شائبه تکرار فاجعه ویلاسازی در این منطقه را رقم زده است.

در گذشته نه چندان دور، زیارت منطقه ییلاقی ساکنان گرگان بود و در سایه غفلت و سکوت دستگاه‌های مسئول در فاصله کمتر از دو دهه ابتدا ویلاسازی و سپس آپارتمان‌ سازی توسعه یافت و حالا نه تنها زیارت بافت روستایی خود را از دست داده بلکه از آن به عنوان غده سرطانی منطقه حفاظت شده جهان‌نما یاد می‌شود. منطقه حفاظت شده جهان نما و شبکه حفاظتی آن یک اکوتون (فصل مشترک دو زون متفاوت) است و با تنوع زیستی منحصر بفرد انواع اکوسیستم کوهستان، جنگل، دشت و آبی و دریایی را در خود جای داده است.
منطقه حفاظت شده جهان‌نما جزو ذخایر ژنتیکی است و در کنار تنوع زیستی منحصربه‌فرد آن که محل زندگی کَل، بُز، قوچ، میش، مرال و انواع پستانداران است در آبان ماه محل استراحت و کریدور اصلی پرندگان مهاجر از جمله شاهین‌ها، عقاب ها و کرکس‌ها و ... است.
ساخت‌وسازهای غیرمجاز بلای جان منطقه حفاظت شده جهان‌نما در شرایطی که ۳۰ هکتار از وسعت ۳۰ هزار و ۶۷۰ هکتاری منطقه حفاظت شده جهان‌نما مستثنیات اعلام شده و ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها در این مستثنیات بلا جان این منطقه شده است؛ اوایل دهه ۹۰ برای این منطقه ییلاقی که سکنه ثابت ندارد و در زمستان قابل زندگی نیست کد روستایی دریافت کردند. سال گذشته مسئولان محلی به بهانه این‌که مانع ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه می‌شویم، طرح هادی دهکده ییلاقی جهان‌نما را مصوب و ابلاغ کردند و حالا پیگیر تأمین زیرساخت‌ها از جمله آب و برق در دهکده‌های ییلاقی جهان‌نما هستند. به‌تازگی در هفتمین جلسه شورای اداری شهرستان کردکوی که با حضور هادی حق شناس، استاندار گلستان برق‌رسانی به دهکده ییلاقی جهان‌نما مصوب شد.
در بند پنجم صورتجلسه شورای اداری که به تازگی به شرکت توزیع برقی گلستان، اداره کل محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی گلستان و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان ابلاغ شد، آمده است؛ «با توجه به بررسی‌های کارشناسی و جلسات گذشته جهت برق‌رسانی به روستای جهان‌نما در نتیجه عدم کارایی استفاده از ظرفیت انرژی پاک و همچنین عدم امکان اجرای مسیر جلین پلین، شرکت توزیع برق گلستان مکلف گردید نسبت به اجرای شبکه برق در مسیر موجود (جاده مقزی) اقدام و گزارش را به دفتر آقای استاندار ارسال نماید. (اجرای پروژه مذکور با توجه به داشتن طرح هادی روستای جهان‌نما و نظارت فرمانداری، بخشداری، بنیاد مسکن، محیط زیست و منابع طبیعی جهت جلوگیری از ساخت و ساز (بیش از ۴۰۰ خانوار و جلوگیری از ایجاد زیارت دوم ) مورد موافقت واقع گردید.» چندی پیش هم ابراهیم قدمنان، فرماندار کردکوی اظهار کرد که موافقت برق‌رسانی به جهان‌نما را از وزیر نیرو گرفته‌ایم و انتظار داریم محیط زیست با برق‌رسانی به جهان‌نما موافقت کند تا بتوانیم مشکل اجرای طرح‌های بوم گردی منطقه هم را حل کنیم. آن زمان محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اعلام کرد که اجازه نمی‌دهیم جهان‌نما به زیارت دیگر تبدیل شود و سازمان محیط زیست بارها اعلام کرده که برق‌رسانی به جهان نما میسّر نیست. اما کارشناس معتقدند که برق‌رسانی به جهان‌نما توجیه فنی و اقتصادی ندارد و برق‌رسانی به آن شو تبلیغاتی و سو استفاده از بیت‌المال و منابع ملی است برای عده‌ای که می‌خواهند چند ماهی در مناطق ییلاقی خوشگذرانی کنند؛ بحث خدمت‌رسانی به مردم نیست بلکه می‌خواهند بلایی را که بر سر زیارت و ده‌ها منطقه ییلاقی در گلستان آورده‌اند در جهان‌نما تکرار کنند. با وجود مصوبه اخیر شورای اداری کردکوی و اصرار مسئولان محلی حالا باید دید محیط زیست در برابر اجرای برق‌رسانی به مقاومت می‌کند یا کوتاه می‌آید و اجازه می‌دهد فاجعه زیارت دوباره در نقطه دیگری از منطقه حفاظت شده جهان‌نما تکرار شود.
منبع : اسکان نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه