ارسال به دیگران پرینت

محکمه" سوچی" در دادگاه لاهه

سوچی زمانی در دوره حصر خانگی نماد دموکراسی خواهی بود و مورد توجه جامعه جهانی، ولی حالا دولت تحت رهبری او متهم به نسل کشی مسلمانان شده است و این هفته بابت این اتهام در دادگاه لاهه حاضر خواهد شد.

محکمه" سوچی" در دادگاه لاهه

۵۵آنلاین :

"آنگ سان سوچی" رهبر غیرنظامی میانمار امروز (یکشنبه) میانمار را به مقصد شهر لاهه هلند برای دفاع از اتهام نسل‌کشی کشورش علیه مسلمانان "روهینجا" در استان راخین میانمار ترک کرد.

سوچی که در دوران حصرخانگی جایزه نوبل صلح (سال 1991) را برده است، در روزهای 10 تا 12 دسامبر ( سه‌شنبه تا پنج‌شنبه همین هفته) در شهر لاهه از اتهام نسل کشی بوداییان علیه اقلیت قومی مسلمان "روهینجا" در استان راخین در سال های 2016 و 2017 دفاع خواهد کرد.

سوچی بارها اتهام نسل‌کشی را رد کرده است.

کشور آفریقایی کوچک "گامبیا" (کشوری با اکثریت مسلمان در غرب آفریقا) در ماه نوامبر گذشته از دولت میانمار بابت نسل‌کشی اقلیت قومی روهینجا به دادگاه لاهه شکایت کرده است و سوچی بابت دفاع از موضع کشورش درباره این اتهام در دادگاه لاهه حاضر خواهد شد.

در پی رویدادهای خونبار در ایالت راخین میانمار در سال 2017 بیش از 700 هزار مسلمان از اقلیت قومی روهینجا مجبور به ترک خانه و دیار خود و فرار به کشور بنگلادش شدند. جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری ارتش میانمار را به همدستی و مشارکت با تندروهای بودایی برای سرکوب و آزار اقلیت قومی روهینجا متهم می‌کند.

سازمان ملل وقایع سال 2017 در استان راخین میانمار را مصداق "قصد برای نسل‌کشی" و شامل نسل‌کشی و تجاوز دانسته است.

در شهریور ماه امسال هم "کمیسیون تحقیقات سازمان‌ملل" در خصوص بررسی نقض حقوق بشر در میانمار نسل‌کشی مسلمانان توسط دولت این کشور را تأئید و با انتشار گزارشی اعلام کرد که به دلایل جدیدی در خصوص جرایم دولت میانمار علیه مسلمانان راخین دست یافته که نشان می‌دهد دولت این کشور قصد نسل‌کشی داشته و جرایم سازمان یافته آنها علیه مسلمانان راخین ادامه دارد.

دیروز هزاران نفر از هواداران خانم سوچی در شهر "نایپیداو" میانمار تظاهرات کرده و برای او بابت دفاع از منافع میانمار در دادگاه لاهه دعا کردند.

از زمان اعلام خانم سوچی مبنی بر حضور در دادگاه لاهه برای دفاع از اتهام نسل‌کشی هزاران نفر از حامیان او در شهرهای مختلف میانمار در حمایت از او تظاهرات کرده‌اند.

آنگ سان سوچی 74 ساله که از سال 1991 در مجموع بیش از 15 سال را در حصرخانگی دولت نظامی میانمار به سر برده است از نوامبر سال 2010 و برچیده شدن حصرخانگی وارد رقابت‌های انتخاباتی پارلمان شد و از سال 2012 با کسب پیروزی حزب متبوعش در انتخابات پارلمانی به مجلس میانمار راه یافته است.

او از سال 2016 در منصب رهبر دوفاکتوی (غیرنظامی) میانمار است.

پس از وقایع خونبار استان راخین میانمار برخی نهادهای بین‌المللی و دولت‌های خارجی که پیشتر در دوران حصر او به او جوایزی اعطا کرده بودند، جوایز خود را پس گرفتند. از جمله سازمان عفو بین الملل در نوامبر 2018 اعلام کرد جایزه اعطایی خود به خانم سوچی را پس گرفته است. مجلس کانادا هم پس از وقایع استان راخین اعلام کرد شهروندی افتخاری خانم سوچی را پس گرفته است.

با این حال سوچی در میانمار همچنان چهره محبوبی به شمار می‌رود و در بین اکثریت بودایی کشور محبوبیت گسترده‌ای دارد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه