ارسال به دیگران پرینت

برایان هوک: هیچ‌کدام از تظاهرات‌ها در ایران علیه آمریکا نبوده است

«برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری بار دیگر به تکرار ادعاهای مداخله‌جویانه علیه ایران پرداخت.

برایان هوک: هیچ‌کدام از تظاهرات‌ها در ایران علیه آمریکا نبوده است

۵۵آنلاین :

هوک در این کنفرانس خبری، برخی تحلیل‌ها در آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌ها می‌تواند مردم را حول حمایت از حکومت ایران متحد کند رد کرد.

او در ادامه همچنین مدعی شد: «هیچ‌کدام از تظاهرات‌ها[ی اخیر در ایران علیه آمریکا نبوده است.»

ادعای هوک در حالی مطرح شده که در راه‌پیمایی‌های بعد از اغتشاشات در سراسر ایران شعار «مرگ بر آمریکا» یکی از شعارهایی بود که توسط میلیون‌ها نفر سر داده می‌شد.

وی در بخشی دیگری از سخنانش گفت وزارت خارجه آمریکا قصد دارد به هر فردی که بتواند به واشنگتن در مختل کردن فعالیت‌های مالی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک کند جایزه‌ای به ارزش ۱۵ میلیون دلار اعطا خواهد کرد.

آمریکا بعد از نقش‌آفرینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با تروریسم در تلاش است فشارها علیه این سازمان را افزایش دهد.

دولت آمریکا در همین راستا فروردین‌ماه سال گذشته سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» قرار داد. این اولین بار بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی می‌کند.

اقدام دولت آمریکا برای فشار بر سپاه بخشی از سیاست‌هایی است که این کشور برای تنبیه گروه‌هایی در پیش گرفته که با اقدام علیه گروه‌های تروریستی، واشنگتن را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند. واشنگتن، در ماه‌های گذشته اروپایی‌ها را برای اعمال فشار بر «حزب‌الله لبنان» هم تحت فشار قرار داده است.

شواهدی در دست است که نشان می‌دهد هیئت حاکمه آمریکا بعد از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه از مارس ۲۰۱۱ و حمله داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ به دنبال بهره‌برداری‌های مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های تروریستی برای پیشبرد اهدافش در منطقه بوده است.

در جریان تحولات سوریه و عراق، ائتلاف تحت رهبری آمریکا که ادعا می‌کرد برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تشکیل شده در مقاطعی حتی به نفع داعش وارد عمل شد و با بمباران مواضع گروه‌های در حال مبارزه با این گروهک تروریستی راه را برای پیشروی‌های آن هموار کرد.

به عنوان مثال، شهریور ماه سال ۱۳۹۵، چهارجنگنده ائتلاف آمریکا مواضع ارتش سوریه را که در حال مبارزه با عناصر داعش در نزدیکی فرودگاه شهر «دیرالزور» بودند بمباران کرده و ۸۳ نظامی این کشور را به شهادت رساندند.

این ائتلاف، خردادماه سال ۱۳۹۴ هم با آنکه طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی از قصد داعش برای حمله به شهر «رمادی»، مرکز استان الانبار عراق مطلع بود هیچ اقدامی برای جلوگیری از کاروان داعش در راه شهر انجام نداد.

شبکه خبری بلومبرگ در آن زمان به نقل از منابع و مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داد نظامیان این کشور در حالی نظاره‌گر سقوط رمادی بودند که از قبل از برنامه داعش برای حمله به این شهر خبردار بودند.

آنچه در همان زمان به تردیدها درباره اراده آمریکا برای مبارزه با داعش دامن زد انتشار سندی از دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا بود که نشان می‌داد واشنگتن سال ۲۰۱۲ به درستی ظهور داعش را پیش‌بینی کرده بود، اما این موضوع را نه تنها تهدید منظور نکرده، بلکه آن را در راستای منافع آمریکا دانسته و بر لزوم پیگیری آن تأکید کرده است.

«مایکل فلین» که در دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و دولت فعلی این کشور سمت داشته سه سال پیش در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره صحت این سند را تأیید کرده و گفته که واشنگتن عامدانه این سند را نادیده گرفته است.

او در این مورد گفته است که بی‌توجهی به این سند، «یک تصمیم از روی اراده بود... این تصمیمی از روی اراده برای انجام آن چیزی بود که آن‌ها دارند انجام می‌دهند. شما واقعا باید از رئیس‌جمهور سوال کنید که واقعا او دارد چه کار می‌کند و چه سیاستی در دستور کار است.»

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه