ارسال به دیگران پرینت

استيضاح ترامپ از كجا آب ميخورد؟

اقدامات ترامپ مانند خروج از برجام،اقدامات نظامى در افغانستان،روابط ضد و نقيض با عربستان و ...بدون پشتوانه سياسى و منطقى محكم اتفاق افتاد و جهان را شوكه كرد.

استيضاح ترامپ از كجا آب ميخورد؟

۵۵آنلاین :

تيضاح ترامپ از كجا آب ميخورد؟

پريسا اميدى

كارشناس علوم سياسى

ترامپ قبل از شروع رياست جمهورى خود و در زمان تبليغات به دليل حواشى زيادى از جمله فساد اخلاقى و بعضا مالى اى كه داشت از نظر كارشناسان و تحليلگران سياسى شانس زيادى براى پيروزى در انتخابات نداشت؛تنها برگ برنده ى ترامپ دست گذاشتن روى مشكلات اقتصادى آمريكا بود كه در آن زمان مردم را بسيار درگير كرده بود.ترامپ چون سرمايه دار بزرگ و در ديدگاه مردم موفق و كاربلد به حساب مى آمد،در انتخابات رقبا را كنار زد و سكان رياست جمهورى ايالات متحده را در دست گرفت.

اقدامات عجيب و رفتار غير سياسى اش از همان ابتدا،مخالفان و منتقدان را تحريك كرد.

اقدامات ترامپ مانند خروج از برجام،اقدامات نظامى در افغانستان،روابط ضد و نقيض با عربستان و ...بدون پشتوانه سياسى و منطقى محكم اتفاق افتاد و جهان را شوكه كرد.

شروع روند انتقاد و عدم توجه در طى اين مدت،ترامپ را تغيير نداد و استيضاح به طور رسمى كليد خورد.

روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی با تیتر "چرا ما باید ترامپ را استیضاح و برکنار کنیم" به قلم یکی از ستون‌نویسهایش به نام رابرت جی. ساموئلسون، درباره زیان‌هایی که تا کنون ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای آمریکا داشته و ضرورت استیضاح و کنار گذاشتن او از ریاست جمهوری می‌نویسد:

«دونالد ترامپ به طُرُق مختلف رفتار تهاجمی‌تر و غیرمنطقی‌تری نسبت به رفتاری که به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نشان داد، داشته است. اکنون او خودش را به عنوان یک دروغگو ثابت کرده و هر چیزی را که فکر کند مخاطبان سخنرانی‌هایش دوست دارند بشوند، به زبان می‌آورد. گلن کسلر و دیگر دست اندرکاران بررسی حقایق در واشنگتن پست تا کنون بیش از ۱۳۰۰۰ مورد دروغ و فریب بیان شده از سوی ترامپ را برشمرده‌اند.

ترامپ به هيچ عنوان اوضاع خوبى در بين مردم و حتى متحدان قبلى خود ندارد و طبق نظرسنجى ها ٤٩٪ مردم قطعا موافق بركنارى ترامپ هستند.

اکثر سیاست‌های او در حال سقوط هستند و حتى به پايان رساندن اين دوره ى رياست جمهورى اش اعتمادى نيست چه برسد به انتخابات بعدى.

او پیشرفتی در محدود کردن زرادخانه هسته‌ای کره شمالی نداشته است. در حال حاضر بسیاری از اسرائیلی‌ها با مشاهده رفتار ترامپ نگران هستند که اگر مورد حمله قرار بگیرند آیا آمریکا به کمک آن‌ها خواهد آمد یا خیر.او در مذاكرات تجارى خود با چين شكست خورده است و اصلاحات اقتصادى اش به سرانجام نرسيده اند.

براساس قانون اساسی آمریکا مجلس نمایندگان باید اول برای استیضاح ترامپ بر سر اتهامات او رای‌گیری انجام دهد كه اولين جلسه بررسى استيضاح برگزار شد و ترامپ آن را بزرگترين حقه ى تاريخ آمريكا ميداند و در مرحله بعد محاکمه برای استیضاح ترامپ باید در سنا صورت گیرد و این استیضاح با اکثریت حداقل دو سومی در سنا تصویب شود.

در حال حاضر گمان می‌رود که جمهوریخواهان چندان از استیضاح او حمایت نمی‌کنند، اما وقایع به حدی سریع جلو می‌روند که این وضعیت ممکن است تغییر کند. من امیدوارم این تغییر رخ دهد، اما استیضاح و برکناری ترامپ هرچند که ترسناک به نظر می‌رسد شرارت‌های کمتری به دنبال خواهند داشت.»

در كنار دلايل براى استيضاح،اين مسئله هم مورد توجه است كه چگونگى برگزارى و جلو بردن اين مسئله به چه صورت خواهد بود؟

شاهدانى كه قرار است در جريان استيضاح حاضر شوند؛چقدر قابل اعتمادند؟اين سوال با اين موضوع پيوند دارد كه قطعا جناح بندى هاى سياسى بر جواب اين شاهدان تاثيرگذار خواهد بود.در بين شاهدان بيل تيلور مهم ترين فرد است كه چشم اميد دموكرات ها به او بسته شده است و حتى اميدوارند كه بتوانند جمهورى خواهان را با دلايل خود با خود همراه كنند.

ترامپ همچنان به بحث استيضاح خود در تمامى صحبت هاى خود اشاره ميكند و سعى دارد آن را بى پايه نشان دهد اما طبق مداركى كه در طى اولين جلسه علنى تحقيق براى استيضاح صورت گرفته است؛مكالمه ى ترامپ با همتاى اكراينى اش در مورد جو بايدن رقيبش بسيار مهم و پر سروصدا بود؛ترامپ توضيح مناسبى به اين موضوع در طى سخنانش نداده است.

در جريان اين موضوع به اين نكته اشاره ميشود كه آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در آغاز جلسه گفت آقای ترامپ در "مکالمه کذایی" با ولودیمیر زلنسکی خواسته‌هایی را مطرح کرده که در خدمت منافع ملی آمریکا نبوده، بلکه در جهت تامین نفع شخصی او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بوده است.

آقای شیف گفت درباره صحت اطلاعات اصلی مربوط به محتوای مکالمه آقایان ترامپ و زلنسکی بحثی وجود ندارد.

بايد منتظر ماند و ديد كه روند اين موضوع چگونه جلو ميرود اما طبق صحبت هاى صاحب نظران بركنارى ترامپ از شرايط فعلى بهتر است و اوضاع ممكن است معتدل تر شود.

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه