ارسال به دیگران پرینت

هر آنچه باید در مورد رمز پویا بدانید

اگر هنوز نسبت به فعال سازی رمز پویای کارت بانکی‌تان اقدام نکردید، حتماً این گزارش را بخوانید.

هر آنچه باید در مورد رمز پویا بدانید

۵۵آنلاین :

طبق اعلام بانک مرکزی و ابلاغ به شبکه بانکی از اول دی ماه استفاده از رمز دوم یکبار مصرف (رمز پویا) اجباری خواهد شد، بنابراین به مردم توصیه می شود هر چه سریعتر نسبت به فعالسازی رمز دوم پویا برای کارت‌های بانکی خود اقدام فرمایید.

گفتنی است که این سیاست در راستای ارتقاء امنیت و محافظت از حساب‌های بانکی مردم در برابر فعالیت‌های کلاهبردارانه و متقلبانه،اتخاذ شده است.

بانک مرکزی اعلام کرده است: با عنایت به اینکه کلاهبرداران از هر فرصتی برای سوء استفاده بهره می‌گیرند لازم است دارندگان کارت ضمن حفظ هوشیاری، مراقب وب سایت ها و پیامک های جعلی با عناوین فرینده ای مانند پویا سازی رایگان رمز های دوم بوده و تنها از روش‌های اعلام شده توسط بانک خود، برای فعال سازی و دریافت رمز دوم پویا استفاده نمایید. شایان ذکر است هیچ‌گونه فعال‌سازی رمز پویا در وب سایت بانک مرکزی انجام نمی‌شود. همچنین آگاه باشید که بانک ها و موسسات اعتباری به هیچ عنوان برای فعالسازی رمز دوم پویا، اطلاعات حساس کارت‌های بانکی مانند رمز دوم و کد اعتبار سنجی (CVV۲) کارت شما را مطالبه نخواهند کرد. در صورت برخورد با موارد مشکوک، فوراً بانک خود را از این موضوع مطلع نموده و در این خصوص از بانک کمک بگیرید.

همه مواردی که باید در مورد رمز پویا بدانید را می توانید در این گزارش بخوانید؛ فعال سازی رمز دوم پویا چگونه از دارندگان کارت های بانکی محافظت می کند؟

ثابت بودن رمز دوم کارت‌های بانکی و پیشرفت چشم گیر و پیچیدگی روز افزون شگردهای سارقین در فضای مجازی، لو رفتن یا سرقت این رمزها را به راحتی امکان پذیر نموده است. به بیان دیگر سودجویان می توانند با سوء استفاده از غفلت دارندگان کارت های بانکی، اطلاعات این کارت ها را (مانند تاریخ انقضا، کد اعتبارسنجی (CVV۲) و رمز دوم) از طریق درگاه های پرداخت یا برنامک های همراه جعلی به سرقت برده و با برداشت غیر مجاز از این کارت ها، خسارات مالی قابل توجهی را به هموطنانی که رمز دوم کارت خود را فعال کرده اند، تحمیل نمایند. علاوه بر این سارقان از کارت‌هایی که رمز دوم آنها به سرقت رفته برای انتقال پیاپی وجوه حاصل از فعالیت های غیر قانونی و نامشروع خود بهره‌جویی کرده که این امر نیز می تواند دارنده کارت را با تبعات حقوقی جدی روبرو کند. تفاوت های رمز دوم ثابت و رمز دوم پویا چیست؟

با پویاسازی رمزهای دوم کارت‌های بانکی احتمال این گونه سوء استفاده‌ها به شدت کاهش می‌یابد و دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند به جای استفاده از یک رمز دوم ثابت (ایستا)، در هر بار خرید اینترنتی یا پرداخت های نیازمند رمز دوم، از رمزهای متفاوتی (پویا) که بانک در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده نمایند. شایان ذکر است این رمزها طول عمر محدودی (حداکثر ۱ دقیقه) داشته و یکبار مصرف هستند به این معنا که صرفاً برای یک تراکنش قابل استفاده‌اند. چه افرادی باید نسبت به فعال سازی رمز دوم پویای کارت های خود اقدام کنند؟

تنها مشتریانی باید نسبت به فعال سازی رمز دوم پویای کارت های خود اقدام کنند که از کارت بانکی خود برای انجام خرید های اینترنتی یا پرداخت های نیازمند رمز دوم استفاده می نمایند. بنابراین مشتریانی که کارت خود را صرفاً برای انجام خریدهای فروشگاهی یا استفاده از خدمات خودپردازها به کار می گیرند، نیازی به فعال سازی رمز دوم پویا ندارند. چگونه می توان نسبت به فعال سازی رمز دوم پویای کارت های بانکی اقدام نمود؟

پویا سازی رمز دوم کارت های بانکی فقط و فقط توسط بانک‌های صادر کننده کارت صورت می پذیرد؛ لذا برای اطلاع از روش‌های مختلف فعالسازی می توانید از طریق مراجعه حضوری به شعب، مراجعه به وب سایت بانک صادر کننده کارت و یا تماس با مرکز امداد مشتریان بانک خود، اقدام نمائید. آیا فعال سازی رمز دوم پویا برای دارندگان کارت های بانکی هزینه ای به همراه دارد؟

فعالسازی رمز دوم پویا هیچگونه هزینه‌ای برای مشتریان در بر نداشته و این خدمت توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، هم راستا با تجربیات جهانی و با هدف صیانت از دارایی‌های مشتریان بانکی در مقابل فعالیت های کلاهبردارانه، فراهم شده است. پس از فعال سازی، دارندگان کارت به چه روش هایی رمز دوم پویا خود را دریافت خواهند کرد؟

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری متناسب با نیازمندی‌های مشتریان خود، سازوکارهای متنوعی برای ارائه رمز دوم پویا فراهم نموده‌اند. دارندگان گوشی‌های هوشمند می‌توانند از برنامک‌های تولید رمز بر روی گوشی‌های تلفن همراه خود استفاده نمایند. توجه داشته باشید که این برنامک توسط بانک صادر کننده کارت ارایه شده و باید از طریق وب سایت رسمی بانک دریافت شوند. همچنین دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک و یا راهکارهای مبتنی بر کدهای دستوری (USSD) از دیگر روش‌های فراهم شده برای ارایه رمز پویا به مشتریان هستند. برای دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک چگونه باید اقدام کرد؟

برای دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک لازم است دارندگان کارت‌های بانکی با مراجعه به شعب بانک صادر کننده کارت یا از روش های تأیید شماره تلفن همراهی که بانک صادر کننده کارت در اختیار شما قرار می دهد نظیر مراجعه به ATM یا اینترنت بانک، شماره تلفن همراه خود را معرفی و در اختیار داشتن آن را تائید نمایند. با عنایت به اینکه رمز دوم پویا به شماره تلفن مشتریان پیامک خواهد شد، لذا ارایه رضایت صریح وی به دریافت پیامک حاوی رمز دوم پویا از طریق شماره تلفن همراه ثبت شده نزد بانک، ضروری است. آخرین مهلت استفاده از رمزهای دوم ثابت چه زمانی است؟

از دی ماه سال ۱۳۹۸، رمز های دوم ثابت از کارت های بانکی حذف خواهند شد و از این تاریخ به بعد خرید های اینترنتی و پرداخت های نیازمند رمز دوم، با استفاده از رمز دوم ثابت امکان پذیر نخواهند بود. بنابراین با توجه به حجم بالای کارت‌های صادر شده در شبکه بانکی، از هموطنان ارجمند تقاضا می‌شود پویا سازی رمزهای دوم کارت‌های بانکی خود را به روزهای پایانی مهلت تعیین شده موکول نکنند و هر چه سریعتر نسبت به فعال سازی آن اقدام نمایند.مراقب وب سایت ها و پیامک های جعلی با عناوین فرینده ای مانند پویا سازی رایگان رمز دوم باشید.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه