ارسال به دیگران پرینت

حمله به سرکنسولگری ایران در نجف رابطه اجتماعی دو کشور را هدف گرفته‌است

رییس دفتر نمایندگی مجلس اعلای عراق در تهران با تاکید براین که حمله به سرکنسولگری ایران در نجف و ناآرامی‌های اخیر در عراق، پروژه بزرگ دشمنان برای به خطر انداختن رابطه اجتماعی دو ملت ایران و عراق است گفت: این حرکات مشکوک حاکی از اقدامات ریشه‌داری برای تخریب و توطئه بزرگ علیه مناسبات دوملت است.

حمله به سرکنسولگری ایران در نجف رابطه اجتماعی دو کشور را هدف گرفته‌است

۵۵آنلاین :

«ماجد غماس» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران درباره حادثه سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف گفت: این اقدامات حاکی از یک دشمنی دیرینه دشمنان از انسجام و اتحاد بین دو ملت است و ما این اقدام را به شدت محکوم می‌کنیم. وی ادامه داد: این اقدامات از جهاتی طبیعی است. به هر حال دشمنان دو ملت بیکار نمانده‌اند و تلاش می‌کنند تا با بهره‌گیری از خطوط و جریاناتی برای ایجاد شکاف و آسیب زدن به روابط دو ملت استفاده کنند که از جمله آنها جریان‌های انحرافی و صرخی‌ها هستند که حتی اسامی مقدس را جعل کرده و جوانان را تحریک می‌کنند. همین‌ها بودند که اتفاقات نجف و کربلا را رقم زدند.

مشکلات از دولت‌های قبل انباشت شده‌اند این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه طی سال‌های اخیر شاهد مشکلات معیشتی روزمره مردم عراق بودیم که ناشی از ناتوانی دولتمردان در اداره امور و فساد حاکم در دولت‌های مختلف است، اظهار داشت: نباید فراموش کرد که این مشکلات از دولت‌های قبل و حتی از رژیم سابق انباشته شده و اکنون همانند آتش زیر خاکستر شعله‌ور شده است در حالی که ظرفیت‌ها و امکانات باید به سمت بازسازی عراق و تعلیم و تربیت جوانان پیش می‌رفت. غماس افزود: البته عده‌ای تلاش کردند بر مطالبات بر حق مردم عراق سرپوش بگذارند در حالی که این تظاهرات حقیقی و کماکان پابرجاست و حتی مطالبات آنها مورد تایید مرجعیت قرار گرفته است.

بعثی‌ها به عنوان لیدر آشوب در برخی از مناطق عراق حضور داشتند وی با بیان اینکه بعضی از دولت‌های منطقه اساسا به یک عراق قوی، مستقل و تاثیرگذار قائل نیستند، تصریح کرد: آنها در همه این سال‌ها تلاش کردند که در عراق آشوب و بلوا باشد و حتی به دنبال تجزیه این کشور بوده‌اند. بنابراین می‌توان مسائل اخیر را حاکی از یک توطئه بزرگ علیه ملت عراق دانست. به هر حال پول‌هایی واریز شده و برخی از کشورها از عناصر فاسد مانند بعثی‌ها حمایت کردند و همین‌ها بودند که به عنوان لیدر آشوب در مناطق مختلف عراق حضور یافتند. رییس دفتر نمایندگی مجلس اعلای عراق اضافه کرد: نکته دیگر اینکه به هر حال اسرائیل، شیعیان منطقه مخصوصاً شیعیان عراق را دشمن سرسخت خود می‌داند. اسرائیل در آشوب‌ها و رهبری برخی جریانات آشوبگر هم سهمی داشته است.

تظاهرکنندگان از آشوبگران فاصله بگیرند غماس با بیان اینکه ما شاهد تخریب اماکن عمومی و خصوصی و تجاوز به حرمت‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: آشوبگران حتی اگر بتوانند و دست‌شان برسد، به عتبات و ساحت مرجعیت هم کارهای مجرمانه انجام می‌دهند اما در عین حال در بین مردم این نگاه وجود دارد که باید جلوی این اعمال مجرمانه گرفته شود که جرقه آن در کربلا و نجف زده شد و دیدیم که مردم این دو استان تجمع کردند و برای حفاظت از عتبات خود را رساندند و توانستند سد محکمی در برابر اینگونه اقدامات باشند که این اقدام کاملا خودجوش بود. وی ادامه داد: اقدامات و رفتارهای آشوبگران منجر به تعطیلی زندگی عموم مردم می‌شود. اغلب مردم از این اقدامات متضرر می‌شوند به ویژه مدارس، دانشگاه‌ها و کسب و کار مردم دچار مشکلات جدی شده است و ما امیدوار هستیم تظاهرکنندگان که مطالبات واقعی و حقیقی دارند، از آشوبگران فاصله بگیرند.

می‌خواهند نگاه ملت عراق را به ایران و مقدسات تغییر دهند رئیس نمایندگی مجلس اعلای عراق در تهران در پاسخ به این سوال که چرا آشوبگران به سرکنسولگری ایران در نجف و چندی پیش در کربلا حمله کردند، ابراز داشت: مردم دو کشور در جریان زیارت عتبات با آغوش باز از یکدیگر استقبال می‌کنند. نباید حرکات و رفتارهایی که الان رخ داده را به حساب ملت عراق گذاشت. آن طور که مشخص شد گروه صرخی‌ها چندی پیش به کنسولگری ایران در کربلا حمله کردند که جیره‌خوار آمریکا هستند. غماس افزود: درباره حادثه دیشب هم باید تحقیقات کامل شود ولی این حمله هم از سوی کسانی انجام شد که می‌خواهند نگاه ملت عراق را به ایران و مقدسات تغییر دهند و تلاش می‌کنند روابط دو کشور را تخریب کنند. شاید کسانی هم که درک درستی از مسائل ندارند از این اتفاقات متاثر شوند.

پروژه بزرگی علیه دو ملت در دستورکار دشمنان قرار دارد وی با بیان اینکه حرکات مشکوک حاکی از اقدامات ریشه‌داری برای تخریب مناسبات دو ملت است هرچند معتقدم می‌توان از این چالش، فرصت‌سازی کرد، عنوان کرد: رابطه اجتماعی دو ملت هم‌اکنون در خطر است. این پروژه بزرگی است که دشمنان دو ملت در دستورکار دارند. رییس نمایندگی مجلس اعلای عراق در تهران درخصوص سفر مایک پنس، معاون رییس‌جمهور آمریکا به عراق و دیدار وی با عشایر غرب این کشور و تلاش برای ایجاد اقلیم در این منطقه یادآور شد: در روزها و هفته‌های اخیر که شیعیان و مناطق شیعه‌نشین درگیر آشوب‌ها بودند، به نظر می‌رسد اینها در سایه آشوب‌ها به دنبال پیاده کردن پروژه شوم خود هستند و می‌خواهند اهداف خود را پیش ببرند.

غیرقابل اعتماد بودن آمریکا برای اهل سنت هم ثابت شده است غماس در ادامه با تاکید بر اینکه متفکران و سیاستمداران عراق و کسانی که نقشی در رهبری اجتماعی عراق دارند به اینها واقفند و به آمریکا اجازه نخواهند داد به اهداف شوم خود برسد، بیان کرد: حتی برای اهل سنت هم امروز ثابت شده است که آمریکایی‌ها غیر قابل اعتماد هستند. در عین حال نباید فراموش کرد که اگر دولت مرکزی قوی باشد و بتواند با قدرت به کارش ادامه دهد ارتباط گروه‌ها با مرکز تقویت می‌شود. هر چند کسانی که سرسپرده هستند می‌خواهند از این وضعیت سواستفاده کنند. وی درباره چشم‌انداز فرایند اصلاحات در عراق هم گفت: اصلاحات موضوعی مهم و اساسی در روند سیاسی عراق است که هم در حوزه قانون اساسی و هم انتخابات در دستورکار است و باید انجام شود. حتی مرجعیت هم با آن تاکید کرده است. صحبت‌هایی در مورد اینکه نظام سیاسی پارلمانی یا ریاستی باشد، مطرح است. رییس نمایندگی مجلس اعلای عراق در تهران اضافه کرد: ریشه این مسائل اساسی و بلندمدت است در حالی که مطالبات مردم مطالباتی مستعجل و فوری است و دولت باید به سمت پاسخ دادن سریع به این مطالبات حرکت کند.

منبع : ایرنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه