ارسال به دیگران پرینت

آیا «رفیق حریری» فساد را تبدیل به ستون فقرات سیستم کرد؟

تحلیل زیر به بررسی شکل گیری ریشه های فساد در کشور لبنان می پردازد.

آیا «رفیق حریری» فساد را تبدیل به ستون فقرات سیستم کرد؟

۵۵آنلاین :

وب سایت کنسرسیوم نیوز به تحلیل دکتر اسعد ابوخلیل استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا درباره ریشه اعتراضات لبنان نوشت:

اینطور نیست که لبنان تا پیش از نخست وزیری «رفیق حریری» درگیر فساد نبوده باشد. اما همانطور که خاطرات و مصاحبه های «امیل لحود» نشان می دهند، «رفیق حریری» نسخه جدیدی از فساد را در لبنان پایه گذاری کرد.حریری، «الیاس هراوی» رییس جمهور وقت لبنان و بسیاری از سیاستمداران وقت لبنان را در فهرست مواجب بگیران خود قرار داد، و حتی اقدام به خرید مشاوران احزاب رقیب خود کرد. آنهایی که مواجب بگیر «رفیق حریری» نشدند، دشمن او محسوب می شدند. «امیل لحود» رییس وقت ستاد ارتش لبنان که بعدها رییس جمهور شد، و همچنین «حزب الله» در زمره کسانی بودند که فریفته رشوه ها و هدایای حریری نشدند و از این رو دشمن او به حساب می آمدند.

ثروت «رفیق حریری» در زمانی که ترور و کشته شد، 16 میلیارد دلار بود. حریری سیستم جدیدی را برای اداره لبنان پی ریزی کرد و با همکاری سرویس اطلاعاتی وقت سوریه به کار خود ادامه داد. وی حتی عده ای از مقامات سیاسی وقت سوریه را نیز خرید و تا زمان به قدرت رسیدن «بشار اسد» در سوریه، به آنها رشوه و هدیه می داد، اما «بشار اسد» به این وضع پایان داد چرا که می خواست آدمهای خود را بر سر کار آورد و از شر اطرافیان پدرش که مواجب بگیر حریری بودند خلاص شود.

رسانه های غربی پس از ترور حریری و مرگ او در سال 2005، گفتند که حریری از ثروتش برای بازسازی لبنان استفاده می کرده، اما ادعای این رسانه ها خلاف واقعیت است. کاری که حریری کرد این بود که نسل آینده لبنان را بدهکار کرد. لبنان در زمان او، به بانکهای خصوصی ای که حریری و رفقایش از سهامداران عمده آنها بودند، به شدت بدهکار شد.

حریری، «ریاض سلامة» مدیر سرمایه گذاری اش در شرکت آمریکایی «مریل لینچ» را به ریاست بانک مرکزی لبنان منصوب کرد. «ریاض سلامة» همچنان رییس بانک مرکزی لبنان است و طی دوهفته گذشته، این بانک یکی از اهداف هر روزه ی تظاهرات معترضان لبنانی بوده است.

شکی نیست که فساد در لبنان و تمام نهادهای این کشور گسترده است، اما این «رفیق حریری» بود که فساد را تبدیل به ستون فقرات سیستم کرد. این مرد کسی است که نه تنها به سیاستمداران و ژنرالهای لبنان، مواجب می داد، بلکه معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا یعنی «ریچارد مورفی» و همچنین رییس دفترشبکه خبری سی ان ان در بیروت را نیز به استخدام خود در آورده بود.

«رفیق حریری» از شبکه تبلیغاتی فوق العاده ای که در اختیار داشت برای متهم کردن دشمنان اش بهره می برد و البته این جرایمی که دشمنان اش را به آن متهم کرد، متوجه خودش بود. پسر حریری یعنی «سعد حریری» که از استعداد و مهارت پدرش در سیاست و کسب و کار برخوردار نیست، به عنوان وارث خاندان حریری، نقش یک خدمتگزار مطیع را برای آمریکا و عربستان ایفا می کند. لازم به ذکر است که بعد از ترور «رفیق حریری»، جانشین او در خاندان حریری، توسط خانواده سلطنتی سعودی تعیین می شود و از این جهت، در آن زمان، «شاهزاده سلمان» ( پادشاه کنونی سعودی)، سعد حریری را، به جای برادر بزرگترش یعنی «بهاء حریری»، انتخاب کرد.

اکنون، مردم لبنان کل هیات حاکمه را مورد اعتراض قرار داده اند. اعترضات همچنین «ولید جنبلاط» و «سمیر جعجع» را نیز هدف قرار داده اند. «ولید جنبلاط» رهبر «حزب سوسیالیست مترقی» است. او سابقا عامل دولت سابق سوریه بود و از سال 2005، عامل سعودی ها و آمریکایی ها شده است. «سمیر جعجع» رهبر «حزب قوای لبنان» است و شبه نظامیان تحت امر او، سابقا مزدور اسراییل بودند که بدترین جنایت ها در دوران جنگ داخلی لبنان، توسط آنها رقم خورد. «سمیر جعجع» امروز متحد سعودی ها شده است.

سایر کسانی که هدف اعتراضات معترضان لبنانی هستند، رهبران مافیای مالی لبنان هستند. «نجیب میقاتی» یکی از آنهاست. او میلیاردری است که اهل طرابلس است که ثروتش را از طریق در اختیار داشتن انحصار شبکه مخابراتی در لبنان و سوریه به دست اورده و در آنجا تحصیل کرده است. فرد دیگر، «محمد الصَفدی»، میلیاردر لبنانی و اهل طرابلس است و اکنون نماینده مجلس لبنان، و با عربستان در ارتباط است.نمایش زندگی اشرافی و پر حیف و میل هیات حاکمه لبنان که جشن عروسی میلیون دلاری خود را در جنوب فرانسه برگزار می کنند و جت ها و قایق های تفریحی و ویلاهای مجلل خود را در داخل و خارج لبنان به رخ دیگران می کشند، موجب شدید شدن خشم مردم مستمری بگیر لبنان گردیده است.خشم عمومی در لبنان چنان وسیع شده که به طور مقطعی، حتی مرزبندی های طایفه ای را که جامعه لبنان غالبا گرفتار آن است، نیز در نوردیده است. پیشتر، هیات حاکمه از این مرزبندی ها برای سرکوب نارضایتی دیگر طوایف و ایجاد جنبش های طایفه ای بهره می برد.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه