ارسال به دیگران پرینت

۱ میلیارد دلار ارزآوری قیر ایران

رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از پدیده‌ای به نام قیر تقلبی در کشور خبر داد و گفت: طبق بررسی‌هایی که در چند سال گذشته انجام داده‌ایم و مرتبا رصد کرده‌ایم، وقتی قیمت قیر افزایش می‌یابد، تولید و عرضه قیر تقلبی به بازار توجیه بالایی پیدا می‌کند و در دوره‌هایی که قیر ارزان می‌شود، توجیه اقتصادی تولید قیر غیراستاندارد و تقلبی هم از بین می‌رود. عقیل قدیم با تاکید بر اینکه عرضه قیر تقلبی در کشور به یک سوم کاهش یافته است، اظهار کرد: متأسفانه برخی کارخانه‌های تولیدکننده قیر اقدام به تولید این کالای باارزش و گران‌قیمت از مواد اولیه بی‌ارزش می‌کنند که منجر به تولید قیر بی‌کیفیت می‌شود.

۱ میلیارد دلار ارزآوری قیر ایران

۵۵آنلاین :

دست‌اندرکاران صنعت قير ايران مي‌گويند تا شش سال گذشته ايران به‌عنوان دومين توليدکننده قير در آسيا و چهارمين توليدکننده قير در دنيا شناخته و قيمت جهاني قير همواره ابتدا توسط ايران و سپس توسط بحرين اعلام مي‌شده است. اما در حال حاضر اين چنين نيست و روند قيمت‌گذاري کاملا برعکس شده است. اکنون نيز مدتي‌ست قيرهاي تقلبي در بازار ايران، نه تنها راهسازي را دچار مشکل کرده و از کيفيت پروژه‌هاي عمراني کاسته است بلکه نگاه جهاني به قير ايران را تحت‌الشعاع قرار داده و در حالي که تا پيش از اين، کشورهاي اروپايي به دنبال قير ايران بودند، اکنون صادرات اين ماده مهم صنعتي به علت استانداردهاي سخت‌گيرانه و جدي اتحاديه اروپا تنها به 19 کشور منطقه‌اي محدود شده است. سودهاي ميلياردي قير تقلبي موجب شده بازار توليد آن، همچنان گرم باشد و اگرچه ورود اين ماده اوليه به پروژه‌هاي عمراني محدود شده اما عرضه به بازار همچنان ادامه يابد. گفتني‌ست قير تقلبي را با ترکيب‌کردن قير استاندارد با نفت کوره، لجن‌هاي اسيدي که مشتقات پايه پالايشگاهي ندارند، روغن سوخته موتور، مواد پلاستيکي بازيافتي يا برخي مواد معدني کم‌ارزش توليد مي‌کنند.

افزايش کنترل‌ها از مبدأ

رئيس بخش قير و آسفالت مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي تصريح کرد: يکي از انواع قيرهاي بي‌کيفيتي که در کشور وجود دارد، ماده‌اي است که تحت عنوان قير از عراق وارد مي‌شود، اما به هيچ عنوان با کالايي به نام قير همخواني ندارد و در حالي که قرار بود سوآپ شود، وارد صنعت راهسازي کشور شده است! قديم يادآور شد: هر قدر کنترل‌ها در مبدا را دقيق‌تر انجام دهيم، از امکان توليد قير بي‌کيفيت بيشتر کاسته مي‌شود. او افزود: در حال حاضر تعداد توليدکنندگان قير، 376 واحد توليدي‌ست اما توليدکنندگاني که ادعاي توليد قير راهسازي و آسفالت معابر را دارند، 181 واحد هستند که از اين تعداد تنها 25 واحد صلاحيت توليد قير باکيفيت براي صنعت راهسازي را دارند. قديم تاکيد کرد: اگر در مبدا که همان واحدهاي توليدي هستند و مسير کنترل‌ها را افزايش دهيم، مي‌توانيم تا حدودي مطمئن شويم که قير تقلبي وارد صنعت راهسازي نشود که در اين زمينه بايد بدنه کارفرمايي و زيرمجموعه وزارت راه‌وشهرسازي همکاري کنند.

صادرات به 19 کشور

قديم با بيان اينکه اقتصاد توليد قير تقلبي، بسيار پررنگ است ابراز کرد: قيمت هر تن قير طي ماه‌هاي گذشته از دو ميليون و 300هزار تومان تا چهار ميليون و 200هزار تومان در نوسان بوده است. از سوي ديگر نفت کوره ليتري 300تومان است که اگر قير را کيلويي 3000تومان در نظر بگيريم، سود توليد قير تقلبي، 10 برابر يا 1000درصد است. او اضافه کرد: بر اساس برآوردهاي ما در سال 96، حدود 300هزار تن قير تقلبي وارد بازار شده که اقتصاد آن، رقمي بين 300 تا 400ميليارد تومان بوده است. بنابراين سود ناشي از توليد قير تقلبي بسيار بالاست و براي سوداگران توجيه دارد که اين نوع قير را وارد بازار کنند. قديم با بيان اينکه قير ايران به 19 کشور صادر مي‌شود، ادامه داد: يک ميليارد دلار ارزآوري قير ايران است؛ اما در حال حاضر صادرات قير ايران به اروپا کاهش يافته که نشان مي‌دهد کيفيت قير توليدي ايران نزولي بوده است. او خاطرنشان کرد: بيشتر مشتريان ما کشورهاي منطقه هستند و سهمي در قير مصرفي اروپا نداريم چون استانداردهاي اتحاديه اروپا بسيار سخت‌گيرانه است.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه