ارسال به دیگران پرینت

زنان و کودکان چقدر از بحران‌های زیست‌محیطی آسیب می‌بینند؟

«تاثیر تغییراقلیم روی آن بخشی از جامعه که به منابعی طبیعی وابسنگی دارد، بیشتر است. این افراد معمولا ظرفیت واکنش دادن به حوادث طبیعی مثل خشکسالی، سیل و طوفان را ندارند. زنان معمولا در شرایط فقر با خطرات بیشتری از گرمایش جهانی روبرو می‌شوند و اکثر جمعیت فقیر جهان را هم زنان تشکیل می‌دهند.»

زنان و کودکان چقدر از بحران‌های زیست‌محیطی آسیب می‌بینند؟

۵۵آنلاین :

فرقی نمی‌کند که شما در آمریکا زندگی می‌کنید یا آفریقا، اگر زن یا کودک باشید به احتمال زیاد در زندگیتان با پیامدهای بسیار زیادی از بحران‌های زیست‌محیطی مواجه می‌شوید.

مطالعات مختلفی که در طول چند سال گذشته در مناطق مختلف انجام شده است؛ نشان می‌دهد که بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه در مقابل حوادث و بحران‌های زیست‌محیطی بیشتر از افراد دیگر در خطر هستند و زنان هم بخش زیادی از این گروه‌ها را تشکیل می‌دهند.

در همین رابطه در سایت سازمان ملل نوشته شده است: «تاثیر تغییراقلیم روی آن بخشی از جامعه که به منابعی طبیعی وابسنگی دارد، بیشتر است. این افراد معمولا ظرفیت واکنش دادن به حوادث طبیعی مثل خشکسالی، سیل و طوفان را ندارند. زنان معمولا در شرایط فقر با خطرات بیشتری از گرمایش جهانی روبرو می‌شوند و اکثر جمعیت فقیر جهان را هم زنان تشکیل می‌دهند.»

مثلا کاهش ۳۵ درصدی بارندگی‌ها در سنگال زنان این کشور را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است، چرا که مسئول تامین آب خانواده در سنگال این کشور زنان هستند و حالا آن‌ها برای پیدا کردن آب باید مسیرهای بسیار بیشتری را طی کنند، اتفاقی که شاید اصلا نتیجه‌بخش نباشد.

اما به نظر می‌رسد این جملات سازمان ملل فقط مخصوص زنان و کودکان فقیر آفریقایی نباشد، گزارش‌های مختلفی که در چند سال گذشته منتشر شدند نشان می‌دهد که آن‌ها در مناطق مثلی آمریکا، آفریقا، افغانستان و ... با این موضوع روبرو شده‌اند.

زمین گرم می‌شود، زنان مهاجرت می‌کنند

مطالعه‌ای از سازمان ملل که در مارس سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۸۰ درصد افرادی که به دلیل گرم شدن کره‌زمین مهاجرت کردند زنان یا کودکان هستند. در گزارش آمده است که در بسیاری از کشورها این که زنان، تامین کننده غذای خانواده‌ها شده‌اند باعث شده است که بسیاری از آن‌ها در مقابل سیل و خشکسالی آسیب‌پذیر شده و در نهایت به مهاجرت روی بیاورند.

برای مثال درنتیجه سیل سال ۲۰۱۰ پاکستان افراد زیادی در این کشور به مهاجرت روی آوردند و ۷۰درصد مهاجران زنان و کودکان بودند.

در مرکز آفریقا و در کشور چاد هم خشک شدن دریاچه این کشور چنین شرایطی را میان بومی‌های این منطقه به وجود آورده است. هیندو اومارو ابراهیم، هماهنگ کننده‌ی مرکز بومی‌های چاد در همین رابطه به بی‌بی‌سی گفت: «در میان بومی‌ها فرهنگی وجود دارد که در فصول خشک مردان به شهر بروند و زنان مراقب جامعه باشند. اما حالا با طولانی‌تر شدن فصول گرم زنان باید برای مراقبت و تامین غذای خانواده‌شان بیشتر کار کنند. آن‌ها بیشتر از قبل آسیب‌پذیر شده‌اند...»

بلایی که طوفان کاترینا بر سر زنان آمریکایی آورد

۵ سال قبل از این اتفاق، هزاران کیلومتر دورتر از چاد، اتفاقی تقریبا مشابه در آمریکا رخ داد؛ بعد از وزش طوفان کاترینا در ایالت لویزیانا، آمریکایی‌ها با موجی از مهاجرت زنان سرپرست خانواده مواجه شدند.

همین موضوع باعث شد تا در این سال‌ها در این باره مطالعات مختلفی انجام شود. ژاکلین لیت، استاد مطالعات زنان دانشگاه روتگرز در همین رابطه توضیح داد: «سرپرست بیش از نیمی از جمعیت این منطقه زنان بودند و ارتباطی که آن‌ها با شبکه‌های اجتماعی داشتند نقش مهمی در بقای آن‌ها داشت. اتفاقی که در طوفان کاترینا رخ داد دقیقا به همین شبکه آسیب وارد کرد و منجر به مهاجرت زنان شد. این موضوع نشان می‌دهد که زنان و کودکان در خطر بزرگی هستند.»

همچنین میزان بیماری‌های روانی در میان مادران سرپرست خانواده بعد از این طوفان از ۲۳.۵ به ۳۷.۵ درصد افزایش پیدا کرد.

«کودکان هزینه‌ خشکسالی را می‌پردازند»

همچنین سال گذشته یونیسف در گزارشی تکان دهنده اعلام کرد که خشکسالی‌های چند سال گذشته در افغانستان باعث شده است که افغانستانی‌های روی به فروش و ازدواج کودکان آورده‌اند.

سازمان ملل در گزارش خود که در ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد: «در حالی که افغانستان با بدترین خشکسالی‌اش در ۱۰ سال اخیر روبرو شده است، خانواده‌ها در حال روی آوردن به ازدواج و فروش کودکانشان هستند تا از طریق یا بدهی‌های خود را بپردازند و درآمدی هم کسب کنند.»

آمارهای یونیسف نشان می‌دهد که در ۴ ماه حداقل ۱۶۱ کودک افغانستانی که ۱۵۵ مورد آن‌ها دختر بودند فروخته شدند.

آلیسون پارکر سخنگوی یونیسف در این باره گفته بود: «متاسفانه شرایط بدتر شده است و کودکان در حال پرداخت هزینه این جنگ‌ها هستند، کودکان هزینه‌ی خشکسالی را پرداخت می‌کنند.»

به گفته‌ی او به دلیل همین خشکسالی کودکان افغان به یک ضمانت مالی برای خانواده‌های خود تبدیل شده‌اند.

وضعیت مبهم تاثیر بحران‌های زیست‌محیطی بر زنان ایران

ایران هم در چند سال گذشته با پیامدهای زیادی از حوادث زیست‌محیطی روبرو شده است؛ از خشکسالی‌های بی‌پایان تا سیل‌های مرگبار.

در گزارشی که سال پیش نشنال جئوگرافیک از پیامدهای سیل بر زنان عشایر ایران منتشر کرد، مشخص است که زنان ایرانی هم با پیامدهای زیادی از این حوادث روبرو شده‌اند. اما هنوز مطالعه‌ای منتشر نشده است که رابطه‌ی بین تاثیر حوادث زیست‌محیطی و میزان آسیب‌پذیری زنان ایرانی را مشخص کند.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه