ارسال به دیگران پرینت

کاسهِ صبر مجلس لبریز شد

هفته ای که گذشت بالاخره کاسه صبر مجلسی‌ها سرریز شد و گلایه ها از رویکرد عجیب و تند اهالی صداوسیما نسبت به نمایندگان ملت علنی تر از قبل شد و کار به هیات نظارت بر صداوسیما کشیده شد.

کاسهِ صبر مجلس لبریز شد

۵۵آنلاین :

هفته ای که گذشت بالاخره کاسه صبر مجلسی‌ها سرریز شد و گلایه ها از رویکرد عجیب و تند اهالی صداوسیما نسبت به نمایندگان ملت علنی تر از قبل شد و کار به هیات نظارت بر صداوسیما کشیده شد. فائزه عباسی در خبر انلاین نوشت: تقریبا پشت پرده‌ هر برنامه‌ای با چاشنی سیاست که از آنتن‌های ساختمان جام‌جم مخابره می‌شود، گویی هدفی برای حمایت از یک گروه و حمله به یک گروه دیگر تعریف شده است رویکردی که موجب شده است انتقادات بسیاری متوجه رکن چهارم دموکراسی شود؛ این روزها هم که مجلس و نمایندگان در سیبل صدا و سیما قرار گرفته آنقدر رویه تخریبی شدت و حدت پیدا کرده است که صدای انتقاد از تریبون ریاست مجلس هم بلند شد.

هفته ای که گذشت، علی لاریجانی رئیس مجلس که بعد از چند هفته تعطیلی مجلس، پشت تریبون قرار گرفته بود، از هِر و کِرهای صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: «قانون‌گذاری کار جدی حکومت است و صدا و سیما موظف است فرهنگ قانونی را در جامعه رشد دهد، نه با سخنان تمسخرآمیز که مثلا مجلس رکورد زد، حرف‌های وهن‌آمیز و غلط مطرح کند. حکمرانی در سطح قانون‌گذاری از جنس امور فکاهی نیست که دستاویز یک مجری کم‌اطلاع شود و آن را وسیله هجوگویی قرار دهد و هر و کر راه بیندازند و متاسفانه برخی همکاران هم در این زمینه رعایت شان مجلس را نکردند. به هر تقدیر از آقای عسکری رئیس محترم صدا و سیما هم می‌خواهم به این وضع نابسامان شخصا رسیدگی کند. وظیفه صدا و سیما در حکمرانی خوب این است که زمینه تحقق قانون را فراهم کند.»

انتقاد به رویکرد صدا و سیما که حتی کاسه صبر رئیس اسبق این سازمان را هم لبریز کرد تنها به همین روزهای اخیر منتهی نمی‌شود بلکه پیش از این هم بارها و بارها از سوی نمایندگان مجلس مورد انتقاد قرار گرفته است.

شکایت نمایندگان از صدا و سیما

ماجرای توهین به نمایندگان مجلس خاصه در ماجرای طرح «شفافیت آرا نمایندگان» و البته واقعه تلخ خودسوزی «سحر خدایاری» و مباحثی که از تریبون رسانه ملی درمورد دو نماینده مردم تهران یعنی «پروانه سلحشوری» و «علی مطهری» مطرح شد انتقادها به رویکرد صدا و سیما در قبال مجلس را افزایش داد تا جایی که حداقل در هفته‌ای که گذشت بازتاب این انتقادات را از زبان برخی نمایندگان مجلس و تریبون خانه ملت شاهد بودیم. اما دل پُری که بهارستان‌نشینان از اهالی ساختمان جام‌جم دارند باعث شد تا حرف و حدیث‌ها این‌بار از انتقاد کلامی فراتر رود و حتی پای شکایت به هیات نظارت بر صدا و سیما نیز به میان بیاید.

احسان قاضی‌زاده هاشمی از اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما در همین رابطه و با اشاره به نطق علی لاریجانی به خانه ملت گفت: «شورای نظارت بر صدا و سیما به هر نوع اتهام زنی، افترا، توهین و تهمت و هتک حرمت نه تنها به نمایندگان مجلس و مقامات بلکه نسبت به آحاد مردم رسیدگی می‌کند و این موارد را مذموم می‌داند؛ به ویژه اگر با تمسخر و استهزا همراه باشد.»

او با بیان اینکه نقد نباید توأم با توهین، تهمت ، افترا و نسبت های ناروا باشد، ادامه داد: «در بین نمایندگان مجلس دیدگاه‌های متکثر مختلفی وجود دارد اما به هیچ وجه نباید به کلیت مجلس و نمایندگی یا جایگاه و شأن آن توهین شود. اگر نسبت به عملکرد یک نماینده نقدی وجود دارد، باید این نقد درباره نوع موضع‌گیری او و به دور از هرگونه اهانت و هتاکی باشد.»

جان کلام قاضی‌زاده آنجا بود که از رسیدگی به شکایت نمایندگان سخن به میان آورد و گفت: «در همین راستا قطعا شورای نظارت بر صداوسیما از کلیت مجلس و کیان نهاد قانون گذاری دفاع خواهد کرد و تا به حال نیز این دفاع صورت گرفته است و این مسئله را وظیفه خود به عنوان شورای نظارت بر صدا و سیما می‌دانم.»

آبروریزی به اسم شفافیت جدال خانه ملت و ساختمان شیشه‌ای جام‌جم بر سر تخریب‌ها و توهین‌ها آن هم بر سر داستان شفافیت قصه‌ای نیست که مربوط به همین چند روز و چند هفته‌ اخیر باشد و اگر این روزها سر و صدایش بلندتر شده است تنها به این دلیل است که آش صدا و سیما آنقدر شور است که دیگر طاقت‌ها را طاق کرده وگرنه کافی است نگاهی به عقب بیاندازیم تا ببینیم این صدای اعتراض به رویکرد صدا و سیما ماه‌ها و حتی سال‌هاست که به زبان آمده است.

یکی از نمونه‌های بارز این انتقادات از زبان مسعود پزشکیان، نائب رئیس اول مجلس دهم به گوش رسید. ۱۱ دی ماه ۹۷ پزشکیان در نطق میان دستور خود گفت: «در صداوسیما و از پشت تریبون ها به اسم شفافیت و تبیین شفافیت آبروی نماینده و مسئول را میریزیم، آبروی یک مسلمان از آبروی کعبه بالاتر است؛ پشت این تریبون قرار می‌گیرید و از کسانی در این نظام بدگویی می کنید که برادارن ما هستند و برای این انقلاب تلاش کرده‌اند»

او ادامه داد: «چه کسی گفته است که شما بهتر از دیگران هستید، شاید آنها از شما بهتر باشند؛ اگر برادری و توبه نکنید، خداوند عذاب خود را بر ما نازل می‌کند»

پزشکیان با بیان این که در شرایط کنونی آمریکا با تمام قدرت خود در برابر ما ایستاده است، افزود: «در این شرایط ما همدیگر را تخریب می‌کنیم و برای همدیگر پرونده می سازیم، از بالا تا پایین آبروریزی می‌کنیم، صدا و سیما یک روحانی را دعوت می‌کند و می‌گوید «از مجلس شرم می‌کنم» و همه نمایندگان را زیر سوال می‌برد؛ آیا دین، مذهب و قرآن چنین اجازه و دستوری به این آقایان می‌دهد از پشت تریبون آبروی انسان‌هایی را می‌بریم که با تمام وجودشان برای این انقلاب کار کردند اگرچه عیب و نقص هم دارند»

مناطق آزاد و تمسخر مجلس گویا هر موضوعی که مطرح می‌شود نیش خنجر صدا و سیما علاوه بر دولت یکسر آن به مجلس هم می‌رسد. تقریبا یک سال پیش بود که «فرهاد تجری» نماینده مردم قصرشیرین در اخطار قانون اساسی در جلسه علنی مجلس از تمسخر و توهین صدا و سیما به مجلس انتقاد می‌کند. او در ۱۶ مرداد ۹۷ در تذکری گفت:‌ «روز شنبه در برنامه خبری از شبکه دو بررسی مناطق آزاد در مجلس را با ادبیاتی مغرضانه به تمسخر گرفتند و اشاره کردند که نمایندگان شومن هستند. »

او ادامه داد: «این چندمین بار است که برنامه‌های صدا و سیما خارج از موازین کارشناسی‌های دولت و مجلس را مغرضانه نشان می‌دهد و اقدامات کارشناسی مجلس را زیر سوال می‌برد. انتظار می‌رود هیات رئیسه مجلس در این خصوص تذکر لازم را بدهد.»

تخریب با بهانه حقوق نجومی ماجرای حقوق‌های نجومی و افشای فیش‌های حقوقی یکی از همان موج‌هایی بود که برخی رسانه‌های بر روی آن سوار شدند و وقتی طرح ساماندهی حقوق و پاداش در مجلس مطرح شد همان زمان باز این انتقادات و تخریب‌های صدا و سیما بود که شامل حال مجلسی‌ها شد تا آنجا که بهروز نعمتی سخنگوی وقت مجلس دهم زبان به انتقاد باز کرد و ۱۵ اسفند ۹۵ خطاب به رئیس مجلس گفت: «موضوعی به نام پیگیری حقوق های نجومی از مجلس شروع شد و این موضوع در مجلس به نتیجه رسید. از جنابعالی به عنوان رئیس مجلس تقاضا دارم از شأن مجلس دفاع کنید زیرا شبکه های مختلف صدا و سیما به دنبال تخریب مجلس است. اگر شما جلوی این موضوع را نگیرید ما مجبور هستیم از طریق های دیگری پیگیری کنیم.»

او ادامه داد: «در جلسات دیگر با رئیس صدا و سیما این موضوع مطرح شد اما متاسفانه صدا و سیما به میل خود رفتار می کند و این موضوع در شأن نظام و کشورداری نیست به طور حتم رئیس صدا و سیما باید از مردم عذرخواهی کند.»

در آن نشست علنی مجلس وقتی بهروز نعمتی بار دیگر از رئیس مجلس خواست طبق آئین نامه مجلس از شأن مجلس دفاع کند لاریجانی در پاسخ به تذکر او گفت: «صدا و سیما باید نسبت به رعایت شئون مجلس توجه کند.»

سر ناسازگاری با عصاره های ملت شاید بتوان گفت تقابل صدا و سیما با مجلس از سال ۹۵ با تغییر نسبی ترکیب مجلس بیشتر شد اما قطعا این موضوع چیزی نبود که فقط مختص این دوره باشد. حداقل اظهارات «کمال الدین پیرموذن» نماینده مردم اردبیل در مهر ۹۳ نشان می‌دهد این رشته سر دراز دارد. او با تاکید بر اینکه رسانه ملی باید انصاف را در عملکرد خود رعایت کند، گفت: متاسفانه عملکرد اخیر صداوسیما نشان می دهد که رسانه ملی به رسانه ضرغامی تبدیل شده است.

او ادامه داد: «با توجه به اینکه بارها از سوی بزرگان نظام تاکید شده است که مجلس رکن رکین جمهوریت نظام و در رأس تمامی امور است، اما رسانه ملی به این موضوعات توجهی نکرده و با اعمال برخوردهای سلیقه ای نارضایتی مسئولان سه قوه را موجب شده است». او گفت: به سخره گرفتن سرکشی نمایندگان ملت به حوزه های انتخابیه در تعطیلات مجلس و مسخره کردن یک مشکل کوچک در ابتدای مراسم نشست مشترک مجلس و دولت قابل توجیه نیست.

پیرموذن در این صحبت‌ها انتقاداتش به صدا و سیما را متوجه عزت‌الله ضرغامی، رئیس وقت سازمان صدا وسیما می‌کند و با بیان اینکه ادامه روند کنونی از سوی رسانه ملی یعنی این رسانه با مجلس که عصاره ملت است سر ناسازگاری دارد می‌گوید: « توهین مجلس توسط رسانه ضرغامی به جهت اینکه مجلس تبلور اراده ملت است، توهین به ملت به شمار می رود.امیدوارم بساط توهین به نمایندگان برآمده از آرای ملت از سوی صدا و سیما جمع شود.»

سبحانی‌نیا یکی دیگر از نمایندگان مجلس نهم در همان مقطع می‌گوید: «رسانه ملی به سبب جایگاه و مخاطبان بالایی که دارد، باید همانگونه که از نامش برمی آید به صورت ملی عمل کند، نه بخشی و بایستی خارج از حیطه نفوذ گروه ها و جریان های سیاسی و احزاب سیاسی عمل کند.انتظار از رسانه ای که متعلق به همه مردم است، از بودجه بیت المال استفاده می کند این است که دور از گرایشات و خط و خطوط رفتار کند.»

او ادامه داد: « چه کسی سود این تخریب را می برد؟ قوای مقننه، قضائیه و مجریه هر سه جزو ارکان این نظام هستند و در خدمت نظام تلاش می کنند، لذا تخریب اینها تخریب کلیت نظام است و بنابراین اگر صداوسیما نقد و انتقادی دارد، با نگاه اصلاحی بیان کند. اما اینگونه مطرح کردن که جنبه تخریب و تحقیر در اذهان عمومی داشته باشد، خلاف مشی کلی رسانه ملی و رسالت آن و خلاف توصیه های مقام معظم رهبری است.»

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه