ارسال به دیگران پرینت

خطر تکرار سیلاب در خوزستان؛ طغیان کارون، اروند، بهمن‌شیر، کرخه و تالاب شادگان در راه است

بارش‌های باران پاییزی طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در حال وقوع است و تقریباً کل استان از نعمت باران بی نصیب نماند اما فقدان و یا محکم نبودن سیل‌بندها همچنان محل اختلاف بین وزارت خانه‌ها است.

خطر تکرار سیلاب در خوزستان؛ طغیان کارون، اروند، بهمن‌شیر، کرخه و تالاب شادگان در راه است

۵۵آنلاین :

طبق گزارش سازمان هواشناسی، در پاییز امسال میزان بارندگی نسبت به میزان بارندگی در ۳۰ سال گذشته، استاندارد و پر باران پیش بینی شده است، به همین دلیل وزارت نیرو در جلسه‌کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر نیرو در اوایل مهر امسال برگزار شد آمادگی خود را در رابطه با سال آبی ۹۸-۹۹ نیز اعلام کرد.

وقوع سیلاب در پایان سال ۹۸ و ابتدای ۹۹ محتمل است

قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو، نیز در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه «آیا در پایان سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ شاهد بروز سیلاب‌ در کشور خواهیم بود؟» گفت: ایران کشوری سیل‌خیز است و بیشترین سیلاب‌ها را در پایان زمستان و ابتدای بهار دارد.

وی افزود: وقوع سیلاب در پایان سال ۹۸ و ابتدای ۹۹ محتمل است و از هم‌اکنون پیش‌بینی‌های مربوطه برای کسب بهینه‌ترین نتایج در نظر گرفته و اجرایی می‌شوند.

معاون وزیر نیرو در رابطه با کاربردی بودن پیش‌بینی‌های هواشناسی در مدیریت سیلاب‌ها، عنوان کرد: درحال حاضر تنها پیش‌بینی‌ که بیش از ۸۰ درصد قابل اتکا است، پیش‌بینی ۴۸ساعته است که دیگر اسم آن پیش‌بینی نیست، بلکه هشدار است.

اخطار سیل در مردادماه امسال

شورای مدیریت بحران خوزستان نیز با تشکیل کارگروه مقابله با سیلاب در مردادماه امسال نخستین اخطار سیل در سال آبی آینده (۹۹-۹۸) را صادر کرد اگرچه این اخطار چند روز بعد توسط مدیر منابع آب سازمان آب و برق خوزستان رد شد؛ او معتقد است که این اخطاریه‌ها فقط برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی است.

اما با گذشت ۶ ماه از سیل بهار امسال و آغاز بارش‌های پاییزی اخطاریه‌های اداره بحران نیز کارساز نشده و عملکرد مسؤولان در خصوص مقابله با سیل احتمالی تنها در حد ابراز نگرانی و هشدار خلاصه می‌شود این در حالی است که سیل‌بندهای بسیاری از شهرها و روستاهای استان بدون دفاع در مقابل سیل به حال خود رها شده‌اند.

عدم تعیین متولی برای احداث سیل‌بندها

‌در خردادماه امسال با وجود اینکه فرمانداران شهرستان‌های سیل‌زده، نگرانی جدی خود به منظور جلوگیری از تکرار بحران سیل را مطرح و عنوان کردند که عدم تعیین متولی به منظور احداث سیل‌بندها تبدیل به یک مشکل اصلی در مناطق سیل‌زده و در معرض خطر سیل شده است.

اختلاف نظر جدی بین وزارت کشور و وزارت نیرو در خصوص اینکه کدام دستگاه متولی استحکام، ترمیم و احداث سیل بندها است، سبب شده کار ترمیم، بازسازی و یا احداث مجدد سیل‌بندها عقب بیفتتد.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان در مهرماه امسال هم زمان با پیش‌بینی بارش پاییزی از آغاز ترمیم سیل‌بندها توسط فرمانداری‌اهواز و فرمانداران سایر شهرها خبر می‌دهد و می‌گوید: قانون مشخص کرده که وظیفه ترمیم سیل‌بندها بر عهده وزارت نیرو است.

این در حالی است که پیش از این اعلام شده بود سیل‌بندهای مناطق در معرض سیل به دلیل شدت آب ضعیف شده‌اند و اگر چه در مقطعی سیل‌بندها به حالت پایداری رسیده‌اند اما قطعاً نمی‌توانند قابل اعتماد باشند اما مدیران و مسؤولان استانی با از دست دادن زمان مناسب برای ترمیم سیل‌بندها هنوز در تعیین متولی ترمیم سیل‌بندها عاجز مانده‌اند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان نیز با توجه به سیلاب وسیع و طولانی‌مدتی که در استان خوزستان اتفاق افتاده بود، گفت: آنچه در خوزستان یک دغدغه و خواست عمومی است، بالا بردن تاب مقاومت استان برابر سیلاب‌های احتمالی آینده است و طبق مطالعه‌ای که انجام شده است، باید ۶۰۰ کیلومتر سیل‌بند احداث کنیم.

اقدامات لازم برای مقابله با سیل

مهدی قمشی رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز درباره اقدامات لازم برای آمادگی مقابل سیلاب احتمالی، اظهار کرد: حفظ و بازگشایی و احیای سیلاب‌برهای رودخانه‌های کرخه و کارون، آزادسازی حریم رودخانه‌ها و ظرفیت سازی در مخازن سدها مهمترین اقدامات برای مقابله با سیلاب احتمالی هستند.

وی با تاکید بر نقش سیلاب‌برها در کاهش خسارات سیلاب گفت: حفظ و احیای سیلاب‌برها در حوزه‌های کارون و کرخه باید به عنوان یکی از برنامه‌های جدی پیگیری شود.

حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز شهریور امسال گفته بود: با توجه به پیش‌بینی برای ترسالی در ماه‌های آینده و بارندگی‌های شدید، مسؤولان استانی باید نسبت به ترمیم سیل بندهای واقع شده در بستر رودخانه و لایروبی رودخانه‌ها اقدام کنند تا دیگر مورد سرزنش قرار نگیریم.

بارش‌های باران پاییزی طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در حال وقوع است و تقریباً کل استان از نعمت باران بی نصیب نماند اما فقدان و یا محکم نبودن سیل‌بندها در برخی مناطق مانند بخش‌های مرکزی و اسماعلیه اهواز، روستاهای مسیر بامدژ، روستاهای حوزه کارون و کرخه به یک نگرانی جدی تبدیل شده اما در مقطع زمانی که دستگاه‌های متولی می‌توانستند علاوه بر حل مشکل سیل‌بندها، لایروبی رودخانه‌ها و احداث کانال‌های سیلاب بر را انجام دهند کاری از پیش نبردند.

در واقع اگر بنا بود کاری انجام بگیرد ابتدا اختلاف نظری که بین وزارت کشور و وزارت نیرو مبنی بر اینکه کدام دستگاه متولی سیل بندها است باید حل می‌شد سپس در خصوص چگونگی ترمیم و احداث سیل‌بندها تصمیم‌گیری شود.

فروردین امسال پس از طغیان رودخانه های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند، ۱۳۳ روستا را سیلاب برد و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شد، به گفته وزیر کشور در خوزستان ۴۰۰ هزار نفر تحت تاثیر سیل قرار گرفتند.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه