ارسال به دیگران پرینت

حمایت ریاض و ابوظبی از معترضان لبنانی

سفارت‌های امارات و عربستان در لبنان حامی مالی تظاهرات‌کنندگان لبنانی هستند و علاوه بر پرداخت روزانه 100 دلار به هر معترض، برای آنها غذای گرم،چادر، وسایل صوتی و غیره آماده می‌کنند.

حمایت ریاض و ابوظبی از معترضان لبنانی

۵۵آنلاین :

پس از گذشت بیش از یک هفته از تظاهرات مسالمت‌آمیزمردم لبنان، حقایق مربوط به منابع حمایت مشکوک مالی از این اعتراض‌ها در حال آشکار شدن است.

اخبار بین‌الملل - در همین ارتباط وبگاه «العهد» گزارش داد، منابع حمایت مالی از معترضان برای ادامه تظاهرات متعدد است اما مهم‌ترین آن سفارت‌های امارات و سعودی در لبنان هستند.

نماینده ویژه‌ای از سفارت امارات در بیروت در اتاق فرماندهی تظاهرات وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» (به ریاست سمیر جعجع) حضور دارد و علاوه بر آن نمایندگان دیگری نیز اقدامات را با افراد حاضر در خیابان‌ها هماهنگ می‌کنند.

اما در زمینه هزینه‌های لجستیک و رسانه‌ای، منابع آگاه به وبگاه «العهد» گفتند: سفارت امارات تمام هزینه‌های پشتیبانی از حمل و نقل، وسایل صوتی، چتر، پرچم‌های لبنان، توالت [سیار]، غذای آماده و آب را پرداخت کرده است. پرداخت نقدی نیز در کار بوده است و به هر کسی که روزانه برای بستن مسیرها حاضر می‌شده ۱۰۰ دلار و برای شب ماندن در مسیرها، در چادر یا خارج آن ۱۵۰ دلار پرداخت می‌شده است.

در ادامه این گزارش آمده، معترضانی که از خیابان‌ها عقب کشیده‌اند، اعلام کرده‌اند، اموال زیادی در خیابان‌ها و میدان‌ها میان تظاهرات‌کنندگان تقسیم می‌شود و این موضوع سوال‌های زیادی را ایجاد می‌کند مثلا هزینه تریبون‌های سیار، گروه‌های موسیقی و توالت‌های سیار بسیار بالاست، اقداماتی که در راستای تشویق تظاهرات‌کنندگان به باقی ماندن در صحنه انجام می‌شود.

معترضانی که دست از تظاهرات برداشته‌اند از سوار شدن عده‌ای سرمایه‌گذار مشهور بر موج تظاهرات در راستای حمایت از سیاستمداران مشخص مانند سمیر جعجع، «سامی الجمیل» و امثال آن ابراز نگرانی کردند.

العهد افزود، امارات تنها طرف تحریک‌کننده در این زمینه نیست، این کشور هزینه‌های پخش مستقیم، کارمندان و خبرنگاران رسانه‌هایی خاص که این تظاهرات‌ها را «انقلاب» می‌نامیدند، پرداخت می‌کرد. شبکه «ام‌تی‌وی» به مدیریت «میشل المر» خواستار افزایش پرداختی‌های امارات شد و سفارت امارات نیز این وعده را به وی داد اما سفارت عربستان نیز به او وعده داده پرونده قضایی‌اش درباره جاسوسی را پاک خواهد کرد و در این زمینه به او کمک می‌کند.

در پایان این گزارش آمده، شبکه «ام بی سی» نیز تحت فشارهای سفارت عربستان و وسوسه‌های مالی سفارت امارات قرار گرفته است . «پییر ضاهر» مدیر این شبکه به دو سفارت مذکور قول مساعد برای پوشش کامل تظاهرات را داده اما گفته برخی تمایزهای حرفه‌ای را نسبت به ام‌تی‌وی و شبکه «الجدید» حفظ می‌کند زیرا او خواهان باز ماندن برخی خط‌ها و لو به شکل جزئی با جریان «8 مارس» است.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی اخیر از احتمال وجود برخی سناریوها و توطئه‌ها هشدار داد و گفت که مردم لبنان به ویژه معترضان نباید آنچه را برخی سفارت‌های خارجی می‌گویند، باور کنند.

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه