ارسال به دیگران پرینت

مست عشق ساخته نشده جنجالى شد

دیدار شمس تبریزی و مولانا یکی از مقاطعی از تاریخ فرهنگ و ادب ایران است. یک عاشقانه‌ای که شانه به شانه فرهنگ ایرانی بوده و  طی سال‌ها و دهه‌های اخیر موضوع جذابی در ادبیات، تئاتر، موسیقی و سینمای ایران بوده است.

مست عشق ساخته نشده جنجالى شد

۵۵آنلاین :

دیدار شمس تبریزی و مولانا یکی از مقاطعی از تاریخ فرهنگ و ادب ایران است. یک عاشقانه‌ای که شانه به شانه فرهنگ ایرانی بوده و طی سال‌ها و دهه‌های اخیر موضوع جذابی در ادبیات، تئاتر، موسیقی و سینمای ایران بوده است.

یکی از آثاری که در سال‌های اخیر به این اتفاق تاریخی پرداخته است، اپرای عروسکی مولوی است. این اپرا و نمایش عروسکی به کارگردانی، نویسندگی و طراحی صحنه بهروز غریب‌پور برگزار شد و اولین بار در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ در تالار فردوسی بنیاد فرهنگی هنری رودکی به روی صحنه رفت. اپرای عروسکی مولوی براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس نوشته شده و موسیقی آن بر اساس موسیقی کلاسیک ایرانی، دستگاه‌ها و ردیف‌های آوازی با آهنگسازی بهزاد عبدی ساخته شده است. خوانندگانی چون محمد معتمدی و همایون شجریان روایت آوازین این اپرا را بر عهده دارند. ضبط موسیقی این اثر در اکراین انجام شده است. بیش از ۱۰۰ عروسک ریسمانی در آن به کار گرفته شده‌اند.

از چند روز اخير خبرهايى منتشر شده مبنى بر اين موضوع كه قرار است فيلم سينمايى به نام مست عشق با كارگردانى حسن فتحى و با حمايت مالى تركيه ساخته شود؛اين فيلم كه محصول مشترك ايران و تركيه است،هنوز ساخته نشده سروصداى زيادى به راه انداخته است.

در اين فيلم قرار است به رابطه ى مولانا و شمس و حوادث پيرامون زندگى آنها پرداخته شود كه از منابع تاريخى گسترده اى استفاده شده است و پيش توليد آن هم چند روزى است كه آغاز شده است.

در اين فيلم قرار است پارسا پيروزفر در نقش مولانا و شهاب حسينى در نقش شمس ايفاى نقش كنند؛دو بازيگر ديگر هم فعلا مشخص شده اند:حسام منظور و ابراهيم چليكول و هانده ارچل بازيگران ترك.

جنجال ها به چه دليل است؟

در نوشته هاى تاريخى و ادبى پيرامون رابطه ى مولانا و شمس نوشته ها و برداشت هاى متفاوتى وجود دارد كه مهم ترين آنها بحث قرقه صوفيه و رابطه ى بين اين دو شخص است.

در صحبت هاى اخير آيت الله مكارم شيرازى و آيت الله نورى همدانى سطحى نگرى ديده ميشد كه از اين مراجع اعظام بعيد به نظر ميرسيد.

فلسفه ى ساخت اين فيلم نشان دادن زندگينامه ى يك شخصيت ادبى بزرگ است؛ اين شخصيت افتخار و ابعاد جهانى دارد كه فيلم نامه ى آن هم حتى نهايى نشده است.

با واكنش نشان دادن وزير ارشاد كه اين فيلم محصول مشترك است و تائيد فيلم نامه تماما به عهده ى ما نيست و استناد به سخنان رهبر و دكتر مطهرى اين حساسيت مربوط به ترويج فرقه صوفيه از بين رفت.

از اين صحبت ها و جنجال ها پيداست كه قطعا اين فيلم در زمان اكران با مشكلاتى روبه رو خواهد شد و چه بسا شامل سانسورهاى فراوانى هم شود اما سهم خوب و قابل ملاحظه اى از فروش را به خود اختصاص خواهد داد.

بگذريم از اين موضوع كه باز هم سهل انگارى ديگرى صورت گرفته و تركيه مولانا را به عنوان شاعر ملى خود به ثپت رسانده است و لكه ى ننگ ديگرى بر مسئولان اين حوزه در كشور وارد شده است.

منبع : 55آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه