ارسال به دیگران پرینت

نشنال اینترست: طرح ایران برای شکست دادن ترامپ: ورود به منطقه خاکستری

استراتژی ایران مدل عالی در اختیار این کشور قرار می دهد تا اصطلاحا با باقی ماندن در منطقه قهوه ای به اهداف استراتژیک خود دست پیدا کند. منظور از ناحیه قهوه ای قرار گرفتن بین وضعیت صلح و جنگ تمام عیار است. ایران در این منطقه دست به حملاتی می زند که قابل انکار هستند و به طور جدی خطر جنگ تمام عیار را افزایش نمی دهند.

نشنال اینترست: طرح ایران برای شکست دادن ترامپ: ورود به منطقه خاکستری

۵۵آنلاین :

توماس تراسک در نشنال اینترست نوشت: در طول یک هفته گذشته رسانه های بین المللی بر روی درگیری ها در مرز بین ترکیه و سوریه تمرکز کرده بودند. اما حمله روز جمعه علیه یکی از نفت کش های ایرانی در نزدیکی سواحل عربستان نشان داد که سطح تنش در خلیج فارس کاهش پیدا نکرده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: ایران در رویارویی خود با آمریکا و متحدانش در ماه های گذشته از استراتژی مقاومت حداکثری و حملات غافل گیرکننده پیروی کرده بود. بدون تردید این تاکتیک به خوبی برای ایران جوابگو بوده است. دولت ترامپ تاکنون از واکنش نشان دادن به اقدامات ایران در خلیج فارس پرهیز کرده است.

به همین خاطر ضرورتی ندارد که واشنگتن رویکرد کنونی خود را ادامه دهد. البته ایران از لحاظ قابلیت های نظامی کشور ضعیفی نیست. علاوه بر این، تحولات یک سال گذشته نشان داده اند که فشارهای اقتصادی تاثیری بر روی رفتار تهران نداشته اند.

از همه مهم تر، استراتژی ایران مدل عالی در اختیار این کشور قرار می دهد تا اصطلاحا با باقی ماندن در منطقه قهوه ای به اهداف استراتژیک خود دست پیدا کند. منظور از ناحیه قهوه ای قرار گرفتن بین وضعیت صلح و جنگ تمام عیار است. ایران در این منطقه دست به حملاتی می زند که قابل انکار هستند و به طور جدی خطر جنگ تمام عیار را افزایش نمی دهند.

بنا براین، واشنگتن برای تقویت قدرت بازدارندگی خود باید در منطقه قهوه ای با تهران رقابت کند.

نیروهای مرتبط با ایران از ماه مه امسال به چندین نفت کش تجاری و زیرساخت های نفتی مهم عربستان سعودی حمله کرده بودند. این در حالی است که تهران هیچ هزینه ای را به خاطر این اقدامات خود پرداخت نکرده است. رهبران ایران هم زمان این پیام را به جامعه بین المللی منتقل کرده اند که کمپین فشار حداکثری ترامپ به ضرر همه کشورهای منطقه و دنیا خواهد بود.

اگرچه مقامات آمریکایی در ماه های اخیر با لحن تهدید آمیز بارها به ایران هشدار داده اند، اما در عمل فقط از تحریم های اقتصادی استفاده کرده اند. این سیاست اعتبار واشنگتن را در بین متحدان منطقه خود زیر سوال برده است. کشورهای عربی خلیج فارس به این نتیجه رسیده اند که تهدیدات ترامپ در واقع بلوفی بیش نبوده اند.

تصمیمات رئیس جمهور آمریکا در ماه های گذشته بیشتر جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشته اند و در عمل جلوی رفتار تهران را نگرفتند.

رئیس جمهور آمریکا هم زمان با تشدید تنش در خلیج فارس و در واکنش به حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان تصمیم گرفت که تعدادی نیرو و سامانه دفاع هوایی را به خلیج فارس اعزام کند. اما این سیستم های دفاعی قابلیت چندانی برای خنثی سازی موشک های کروز یا پهپادهای جنگی استفاده شده در حملات اخیر ندارند.

آمریکا نباید صرفا به تحریم های اقتصادی و نمایش های قدرت اتکا کند. ما باید از موفقیت های ایران درس بگیریم و اقدامات خود در منطقه خاکستری را گسترش دهیم. به عنوان مثال، برنامه پنتاگون برای تشدید حملات سایبری علیه نیروهای مسلح ایران امیدوارکننده به نظر می رسد. اما اقدامات بیشتری باید انجام شوند.

ارتش منظم ایران و نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارای دو نیروی دریایی مستقل هستند. عملیات های نظامی در ناحیه خاکستری می توانند خطر جنگ تمام عیار در منطقه را کاهش دهند.

با وجود این، در صورتی که ایران با عواقب اقدامات تحریک آمیز خود روبرو نشود، همچنان از بازگشت به میز مذاکره پرهیز خواهد کرد و حملات بی ثبات کننده خود در منطقه را ادامه خواهد داد. به همین خاطر عملیات در منطقه خاکستری بهترین استراتژی برای تقویت قدرت بازدارندگی علیه تهران خواهد بود.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه