ارسال به دیگران پرینت

سال گذشته 800 هزار افغانستانی از ایران رفتند

آمارهای رسمی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که بواسطه تحریم‌های ضدایرانی امریکا و بروز مشکلات اقتصادی، هزاران نفر از اتباع افغانستان ایران را به مقصد اروپا ترک کرده‌اند و اکنون به بزرگترین گروه پناهجویان ورودی به این بلوک بدل شده‌اند.

سال گذشته 800 هزار افغانستانی از ایران رفتند

۵۵آنلاین :

در سال‌ جاری میلادی تعداد اتباع افغانستانی که به‌صورت غیرقانونی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا پناهنده شده‌اند، از اتباع سوریه پیشی گرفته و آنها را به بزرگترین گروه پناهجویانی بدل کرده که امسال وارد مرزهای این بلوک سیاسی شده‌اند.
براساس این گزارش، آمار مؤسسه اروپایی «فرونتکس» نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌ جاری میلادی حدود ۱۷۰۰۰ پناهجوی افغانستانی با گذر از دریای اژه به سواحل اتحادیه اروپا رسیده‌اند. به گفته یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، حدود نیمی از این افراد، پیش از آنکه از مسیر ترکیه خود را به اتحادیه اروپا برسانند، در ایران زندگی می‌کرده‌اند و حتی برخی از آنها متولد ایران هستند.
این مقام اروپایی گفته است که این پناهجویان به این دلیل در حال ترک ایران هستند که «سیاست ایالات متحده وضعیت اقتصادی در ایران را به شکل قابل توجهی خراب کرده است.»
رویترز به نقل از مقام‌های افغانستانی نوشته است که در حال حاضر حدود ۲ میلیون تبعه افغانستان در ایران زندگی می‌کنند؛ این در حالی است که بنا بر اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت، سال گذشته ۸۰۰ هزار تبعه افغانستان ایران را ترک کرده‌اند. از این رقم، نسبت اندکی، یعنی حدود ۱۲۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۸ میلادی به اتحادیه اروپا رفته‌اند، اما به نوشته رویترز، این رقم در سال‌جاری میلادی می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد.
براساس این گزارش، اغلب این افراد در جزایر یونان اسکان پیدا کرده‌اند. نهاد خیریه «آکسفام» می‌گوید در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰۰ مرد، زن و کودک پناهجو در اردوگاه «موریا» در جزیره «لسبوس» یونان سکونت دارند، آن هم در حالی که این اردوگاه در اصل برای میزبانی از تنها ۳۱۰۰ نفر طراحی شده است.
منبع : ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه