ارسال به دیگران پرینت

حجم گاز «ارم» معادل یک فاز پارس‌جنوبی

جزییات کشف میدان گازی «ارم» در جنوب ایران اعلام شد. براساس آن‌چه اعلام شده، این میدان گازی چیزی حدود 19تریلیون فوت مکعب یعنی معادل مصرف 16‌سال گاز استان تهران ذخیره گازی دارد. یک محاسبه اقتصادی ساده نشان می‌دهد که کشف این میدان 40‌میلیارد دلار عایدی گاز و میعانات دارد که معادل یک فاز پارس‌جنوبی است. دهقان، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، همچنین در رابطه با کیفیت گاز این میدان گازی می‌گوید: «سیال مخزن کنگان و دالان بالایی حاوی گاز میعانی با درجه‌ای پی‌ای 49 و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر 800 پی‌پی‌ام و افق دالان پایینی دارای گاز میعانی، سبک و شیرین با درجه‌ای پی‌ای معادل 50 و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر 45 پی‌پی‌ام است که نشان از یک گاز بسیار مرغوب است.» البته نرسی قربان، کارشناس انرژی معتقد است که نباید برای بهره‌برداری از این میدان گازی عجله کرد و بعد از بررسی‌های دقیق و اختصاص بودجه مناسب این کار را شروع کرد، این کار خود 3 تا 4‌سال زمان می‌برد و ممکن است آن موقع هم خبری از تحریم‌ها نباشد.

حجم گاز «ارم» معادل یک فاز پارس‌جنوبی

۵۵آنلاین :

درآمد 40‌میلیون دلاری از میدان گازی «ارم»

این میدان گازی که «ارم» نام‌گذاری شده، در جنوب استان فارس قرار دارد و تابستان ‌سال گذشته حفاری‌های اکتشافی در آن آغاز شد و بعد از پردازش اطلاعات این میدان، حجم مناسبی از گاز و میعانات در آن کشف شده است. این میدان تازه کشف‌شده 19‌هزار‌میلیارد فوت مکعب گاز دارد که 13‌هزار‌میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است. این میدان گازی جدید در فاصله 200کیلومتری جنوب شیراز، 60کیلومتری شمال عسلویه و 25کیلومتری جنوب باختری شهرستان خنج قرار دارد. گاز میدان ارم شیرین و مرغوب است و 385‌میلیون بشکه میعانات گازی دارد. اگر یک محاسبه اقتصادی صورت بگیرد، کشف این میدان یعنی 40‌میلیارد دلار عایدی گاز و میعانات دارد؛ یعنی معادل یک فاز پارس‌جنوبی است که قادر است 16‌سال گاز مصرفی تهران را تأمین کند. رضا دهقان، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت، درباره کشف این میدان می‌گوید: «عملیات ساخت جاده دسترسی به طول 6کیلومتر و احداث سلر و محوطه چاه انجام و سپس عملیات حفاری در تیرماه 1397 آغاز شد و پس از 9ماه با عبور از لایه‌های رسوبی مشتمل بر سنگ آهک، دولومیت، شیل، مارون، گچ و ماسه سنگ در عمق 4632متری به اتمام رسید. ضمن این‌که حجم اکتشاف انجام‌شده نشان می‌دهد که این روند ادامه دارد و کماکان پتانسیل عظیم کشف‌نشده داریم. با لرزه‌نگاری و حفاری و تفسیر اطلاعات به حجم ذخایر و ثروت کشور اضافه می‌شود.»

بهره‌برداری 3 تا 4‌سال دیگر

کارشناسان انرژی کشف میدان گازی جدید را اتفاق خوبی برای صنایع پتروشیمی کشور می‌دانند. نرسی قربان کارشناس انرژی درباره کشف میدان گازی جدید در جنوب کشور را اتفاق بسیار خوبی دانسته و درباره آن می‌گوید: «کشف میدان گازی جدید به نام ارم اتفاق بسیارخوبی است که نشان می‌دهد کشورمان زیرساخت‌های مناسب سطح‌الارضی دارد و می‌توانیم با استفاده از نیروهای بادانش و تجهیزات مناسب این زیرساخت‌ها را به مرحله بهره‌برداری برسانیم. این‌که گفته شده این میدان گازی به اندازه یک فاز پارس‌جنوبی عایدات گاز و میعانات دارد، نشان می‌دهد از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار است. جالب است بدانید یک فاز پارس‌جنوبی 25‌میلیون مترمکعب گاز متان تولید می‌کند و 28‌میلیون هم گازهای مختلف از آن برداشت می‌شود. از هر فاز پارس‌جنوبی 40‌هزار بشکه میعانات گازی به دست می‌آید و حالا که گفته می‌شود هر میدان گازی معادل یک فاز پارس‌جنوبی عایدی دارد؛ یعنی می‌توانیم استفاده بهینه‌ای از این میدان جدید داشته باشیم.» قربان در پاسخ به این سوال که درحال حاضر با وجود تحریم‌ها آیا تجهیزات لازم برای بهره‌برداری از این میدان وجود دارد، می‌گوید: «لازم نیست از این میدان بهره‌برداری فوری داشته باشیم. ما میادین گازی زیادی داریم که درحال توسعه هستند و در میانه کار قرار دارند، به همین دلیل لزومی ندارد که سریعا بهره‌برداری را استارت بزنیم. باید برنامه‌ریزی‌های مناسب انجام شود و برای آن بودجه درنظر گرفته شود و در بهترین زمان ممکن بهره‌برداری را آغاز کنیم که شاید تا 5، 4‌سال زمان ببرد و تا آن موقع هم خبری از تحریم‌ها نباشد.» کارشناس انرژی درباره این‌که این میدان گازی تا چه اندازه می‌تواند درآمدزا باشد، می‌گوید: «همه چیز بستگی به این دارد که چقدر گاز و میعانات از این میدان به دست بیاید. اگر گفته‌های مسئولان و پیش‌بینی‌های آنها درست از آب دربیاید و این میدان معادل یک فاز پارس‌جنوبی عایدات داشته باشد، پس درآمد بسیار بالایی را هم برای کشور به ارمغان خواهد داشت.»

منبع : شهروند انلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه