ارسال به دیگران پرینت

از بیانیه تازه ایران تا حمله شدیداللحن اردوغان به عربستان و مصر تا اظهارات جنجالی ترامپ درباره کردها

ارتش ترکیه امروز (پنج شنبه) روستای شمالی "عین عیسی" را هدف حملات موشکی قرار داد.

از بیانیه تازه ایران تا حمله شدیداللحن اردوغان به عربستان و مصر تا اظهارات جنجالی ترامپ درباره کردها

۵۵آنلاین :

این روستا که در استان شمالی "الرقه" واقع شده است، یک مرکز وابسته به نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده در آن مستقر بود.

در ادامه نیز به گزارش شبکه ماهواره‌ای الحدث ، نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) امروز (پنج‌شنبه) اعلام کردند، یک فروند پهپاد ترکیه‌ای را در آسمان شهرک المالکیه در شمال شرق سوریه سرنگون کردند.

همچنین شبه نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) شهرک «آقجه قلعه» ترکیه را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار دادند.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره» ، در این حمله دستکم ۱۷ نفر زخمی شده‌اند. به نوشته منابع محلی، نیروهای کرد در این حمله از دو راکت و چهار خمپاره استفاده کرده‌اند. گفته می شود در این حمله سه تن نیز کشته شده اند.

در همین حال رسانه‌های سوریه از درگیری میان نیروهای دموکراتیک سوریه با ارتش ترکیه با سلاح‌های سبک و نیمه سنگین در نزدیک شهر «رأس العین» خبر می‌دهند.

در ادامه تحولات خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که صد نظامی تروریست آمریکایی، امروز در دو مرحله، از شمال شرق سوریه خارج و وارد عراق شدند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ظهر امروز اعلام کرد که بخشی از این نیروهای آمریکایی، در پی این عملیات، از سوریه به عراق منتقل شدند. خبرنگار سانا که در استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه حضور دارد اعلام کرد که حدود پنجاه نظامی اشغالگر آمریکایی از این استان خارج شد. وی تصریح کرد که نظامیان تروریست آمریکایی به همراه ده‌ها خودروی نظامی از طریق گذرگاه آبی و غیر قانونی «سیمالکا» وارد عراق شدند.

همچنین مقامات آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گفتند: اگر در جریان حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه زندانیان داعشی فرار کنند آمریکا نیرو یا مجوز مداخله را نخواهد داشت. این مقامات تاکید کردند: اگر در جریان حمله ترکیه، نیروهای کرد سوریه زندانیان را آزاد کنند تا از قلمروهای خود دفاع کنند، آمریکا نیروها یا مجوز لازم برای مداخله در صورت فرار شبه‌نظامیان داعش را ندارد.

اما از سوی دیگر سنای آمریکا در حال بررسی لایحه ای است که علاوه بر تحریم دارایی های رئیس جمهور ترکیه فروش سلاح به این کشور را نیز ممنوع می کند. ترامپ به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: با اعمال این تحریم‌ها موافق است اما تنها تا زمانی که اقدامات ترکیه در داخل سوریه ادامه داشته باشد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس کریس وان هولن، سناتور دموکرات از ایالت مریلند گفت: من و لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کارولینای جنوبی قصد داریم این لایحه را به محض آغاز فعالیت کنگره پس از تعطیلات در هفته آینده اعلام کنیم.

بیانیه وزارت خارجه درباره حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه

در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی نسبت به اقدام نظامی ترکیه در داخل اراضی سوریه و با توجه جدی به وضعیت انسانی و خطرات مترتب بر غیر نظامیان در منطقه تحت درگیری، توقف فوری حملات و خروج نظامیان ترکیه از خاک سوریه را مورد تاکید قرار می دهد.

این بیانیه می افزاید: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با درک نگرانی های امنیتی ترکیه همانگونه که پیش از این نیز تصریح کرده است اقدام نظامی را نه تنها عاملی برای برطرف سازی نگرانی های امنیتی این کشور ارزیابی نمی کند ، بلکه منجر به وارد آمدن خسارات مادی و انسانی گسترده دانسته و بر این اساس مخالفت خود را با این اقدام اعلام می نماید.

ترامپ : کردها در نبرد نرماندی به ما کمک نکردند

دونالد ترامپ در پاسخ به سوالی درباره‌ امکان تشکیل ائتلاف میان آمریکایی‌ها و کردها علیه ترکیه که عملیات نظامی علیه شمال سوریه انجام داده است، اظهار کرد که کردها به آمریکا در نبرد نرماندی در جریان جنگ جهانی دوم هیچ کمکی نکردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفت کردها برای سرزمین خود می‌جنگند و باید این را شما بدانید.

وی در این اظهارات خود به مقاله‌ای که توسط سایت "تاون هال" منتشر شده است، استناد کرد و گفت: آنها (‌کردها) در جنگ جهانی دوم به ما کمکی نکردند. به طور مثال در نبرد نورماندی هیچ کمکی به ما نرسادند. ما هزینه‌های زیادی برای کردها کرده‌ایم. چه در زمینه مهمات، چه در زمینه تسلیحات یا حتی مالی که این نشان می‌دهد که ما کردها را دوست داریم.

به گزارش ایندیپندنت، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در میان خبرنگاران با انتقاد از مقامات اروپایی، گفت: در صورت فرار اعضای داعش آن‌ها به اروپا خواهند رفت. ترامپ همچنین بیان کرد: نگرانی درباره اسرای داعشی ندارد، چون آن‌ها به آمریکا نخواهند آمد، بلکه آن‌ها به کشورهای اروپایی که از آن جا آمده‌اند بازخواهند گشت.

ترامپ در واکنشی دیگر در توئیترش نوشت: «ترکیه نقشه حمله به کردها را مدت‌ها پیش کشیده بود. آنها همیشه با هم در جنگ بوده‌اند. ما در نزدیکی منطقه درگیری هیچ سرباز یا پایگاهی نداریم. من تلاش می‌کنم تا به این جنگ‌های بی‌پایان، پایان دهم. با طرفین [درگیری] گفت‌وگو می‌کنم.»

ترامپ در ادامه این پست توییتری درباره واکنش به اقدام ترکیه نوشت: «بعضی‌ها می‌خواهند که ما ده‌ها هزار سرباز به منطقه بفرستیم و دوباره یک جنگ تمام عیار راه بیندازیم. ترکیه عضو ناتو است. برخی دیگر می‌گویند دخالت نکنیم و بگذاریم کردها خودشان جنگ را پیش ببرند (شاید حتی با کمک مالی ما). اما من می‌گویم اگر ترکیه خارج از چهارچوب‌ها رفتار کند، باید از نظر مالی به شدت به او حمله کنیم. من اوضاع را از نزدیک رصد می‌کنم.»

حمله لفظی اردوغان به عربستان و مصر در اولین سخنرانی پس از عملیات ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) در سخنانی در مقر حزب عدالت و توسعه به عملیات نظامی در شمال سوریه پرداخت و مدعی شد که ترکیه مصمم به مبارزه با «تروریسم» است.

به نوشته آناتولی ، او گفت: «ترکیه برای از بین بردن تهدیدات اقدام کرده است؛ بسیاری از تهدیدات داخلی و خارجی ترکیه را در بر گرفته است؛ از تلاش برای کودتا تا حملاتی که از خارج مرزها صورت می‌گیرد».

اردوغان بدون اشاره به طرف خاصی، افزود: «آنها اقدام به ایجاد داعش در نزدیکی مرز ترکیه کردند و سپس گروهک‌های YPG را ایجاد کردند... آنها به تروریست‌ها سلاح و تجهیزات دادند و گمان می‌کردند که ترکیه برای مبارزه با تروریسم به سخن دیگران گوش می‌دهد.»

او با انتقاد صریح از کشورهایی که عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرده‌اند، دولت عربستان سعودی را به باد انتقاد گرفت و گفت: «عربستان سعودی به جای انتقاد از ترکیه خود را در آیینه ببیند؛ چه کسی یمن را به این روز انداخته و هزاران نفر را در این کشور کشته است؟»

اردوغان به دولت مصر نیز اشاره کرده و گفت که رئیس‌جمهور مصر به هیچ وجه حق سخن گفتن در این باره را ندارد؛ چرا که به گفته اردوغان او دموکراسی را در کشورش کشته است.

او با بیان اینکه کشورهای اروپایی عامل صدور داعش به ترکیه بودند؛ افزود: «اگر اتحادیه اروپا همچنان عملیات نظامی ما را استعمارگرانه بداند؛ اقدام ما چندان دشوار نیست و ما مسیر ورود ۳.۶ میلیون پناهنده به کشورهای اروپایی را باز می‌کنیم.»

اردوغان گفت که ترکیه در حال مبارزه با تروریسم‌هایی است که یکی از اعضای ناتو را هدف قرار داده‌اند و اعضای ناتو نباید در قبال حملات این تروریست‌ها سکوت کنند. او مدعی شد که از زمان آغاز عملیات «چشمه صلح» ارتش ترکیه ۱۰۹ تن از نیروهای کرد را کشته است.

آنکارا: اردوغان و ترامپ درباره عملیات «چشمه صلح» توافق کردند

مشاور رئیس جمهوری ترکیه فاش کرد که رجب طیب اردوغان با همتای آمریکایی خود درباره چگونگی و اهداف عملیاتی که آنکارا در شمال سوریه با نام "چشمه صلح" کلید زده، به توافق رسید.

گلنار اِبِت، مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه سی.‌ان.ان عربی اظهار کرد: دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) و اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) به طور مشخص درباره این عملیات "چشمه صلح" به توافق رسیدند و آن دو ۱۳ نوامبر در واشنگتن برای بررسی جزئیات بیشتر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد و فکر می‌کنم یکی از این جزئیات بررسی سرنوشت داعشی‌ها و مسؤولیت‌های جامعه جهانی است؛ موضوعی که ما رویکردمان درباره آن را با آمریکا به اشتراک می‌گذاریم.

اِبِت گفت: هر دوی ما (ترکیه و آمریکا) می‌دانیم در واقع این شبه‌نظامیان خارجی اروپایی باید به کشورهایی که از آنها آمده‌اند، بازگردند، این مساله‌ای است که ما با آمریکایی‌ها در مورد آن توافق داریم، چند ماه پیش از آغاز این عملیات، مذاکراتی با برخی مسؤولان آمریکایی درباره فرماندهان بازداشتی داعش انجام شد و این موضوع دیگری است که ترامپ و اردوغان درباره آن گفت‌وگو خواهند کرد و باید به توافق روشنی درباره آن برسند.

بیشتر بخوانید: نیروهای ترک به عمق 5 کیلومتری غرب شهر راس العین رسیدند/تل ابیض اشغال شد/عین عیسی موشک باران شد

بیشتر بخوانید: آتش ترامپ دامن خودش را هم گرفت/صف آرایی سناتورها مقابل پرزیدنت

بیشتر بخوانید: چشمه صلح، اکراد را زیر آتش گرفت/بازی به نفع کدام بازیگر است؟

بیشتر بخوانید: واکنش تند عرب های خلیج فارس/کوبانی بمباران شد/کشته شدن سه کودک در حمله ترکیه/آغاز حمله زمینی

واکنش های تازه به اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه

در ادامه واکنش های بین المللی نسبت به عملیات چشمه صلح قطر موضع متفاوتی را اتخاذ کرد. در همین حال و به گزارش آناتولی «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، حمایت دوحه از عملیات نظامی در شمال سوریه را اعلام کرد. وزیر دفاع قطر در این مکالمه تلفنی گفت که کشورش از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه حمایت می‌کند. بنابراین قطر اولین کشوری است که آشکارا جانب ترکیه را می‌گیرد. پیش از این کشورهای عربستان سعودی، امارات، لبنان، عراق، مصر و بسیاری دیگر از کشورها حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه محکوم کرده بودند.

در ادامه نیز سخنگوی وزارت خارجه عراق در واکنش به تجاوز ترکیه به شمال شرق سوریه اعلام کرد که بغداد عملیات نظامی آنکارا در سوریه را نمی‌پذیرد. «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق در واکنش به این اقدام ترکیه اعلام کرد که «عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه را نمی‌پذیریم». الصحاف به شبکه خبری «المیادین» گفت که بغداد خواستار حفظ حاکمیت کشورهاست.

در همین ارتباط، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دولة القانون» و نخست وزیر اسبق عراق امروز پنجشنبه میزبان «صطام الدندح» سفیر دمشق در بغداد بود.

پایگاه خبری «الغد برس» به نقل از بیانیه‌ای که دفتر المالکی منتشر کرد، گزارش داد، مداخله ترکیه در سوریه، غیر قابل توجیه است و باعث افزایش تنش در منطقه خواهد شد.

همچنین مقامات ایتالیا، ارمنستان و استرالیا نیز با پیوستن به دیگر کشورهای منتقد عملیات نظامی ترکیه در سوریه، آن را «غیرقابل قبول» و «نگران‌کننده» توصیف کردند.

در همین راستا و به گزارش تاس وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر ضمن هشدار به تفرقه افکنی آمریکا در سوریه میان گروه های کرد و عرب اظهار داشت: نگرانی های ترکیه در شمال سوریه باید از طریق گفت وگو میان آنکارا و دمشق حل و فصل شود.

در ادامه تحولات نیز وزارت امور خارجه فرانسه، سفیر ترکیه در «پاریس» را احضار کرده تا عصر امروز (پنجشنبه) برای پاره‌ای از توضیحات درباره تحرکات آنکارا به وزارت خارجه این کشور اروپایی مراجعه کند.

بنا به گزارش خبرگزاری «رویترز» ، یک منبع دیپلماتیک در این باره گفت: «سفیر ترکیه بعدازظهر در پی تهاجمات (آنکارا) در سوریه احضار شده است».

بر اساس گزارش گروه اطلاع‌رسانی «الاعلام الحربی» شاخه لبنان رئیس‌جمهور لبنان در دیدار با معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل گفت بیروت حمله ترکیه به شمال سوریه را تحولی خطرناک می‌داند و امید دارد که این موضوع پیامدهای خطرناکی بر وحدت سوریه و واقعیت آوارگان سوری نداشته باشد.

وزیر خارجه انگلیس نیز اعلام کرد در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود از عملیات نظامی در شمال سوریه ابراز نگرانی کرده و خویشتنداری آنکارا را خواستار شده است. راب با انتشار پیامی در توییتر هدف از این تماس تلفنی را «ابزار ناخرسندی و نگرانی انگلستان از تهاجم به شمال شرقی سوریه و درخواست خویشتنداری» بیان کرده است.

وی همچنین نوشته است: «این تجاوز می‌تواند به افزایش مصائب انسانی منجر شده و تمرکز بر مقابله با داعش را تضعیف کند.»

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «اسرائیل شدیدا تهاجم ترکیه به مناطق کردنشین در سوریه را محکوم کرده و درباره پاکسازی نژادی کُردها توسط ترکیه و نوابش هشدار می‌دهد».

نتانیاهو سپس از آمادگی این رژیم برای کمک به شبه‌نظامیان کُرد خبر داد: «اسرائیل آماده است کمک‌های انسانی خود را به مردم کُرد ارائه کند».

هند نیز روز پنجشنبه از اقدام « یکجانبه» نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه انتقاد و اعلام کرد که این اقدام می تواند ثبات منطقه را به مخاطره بیاندازد و مبارزه با تروریسم را تحت تاثیر قرار دهد.

نشریه «تایمز او ایندیا» روز پنجشنبه نوشت: وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از ترکیه می خواهیم تا از خود بردباری نشان داده و به حاکمیت و یکپارچگی ارضی سوریه احترام بگذارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی اردن ملک عبدالله دوم شاه اردن نیز در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه هرگونه نقض حاکمیت دمشق و تهدید تمامیت ارضی این کشور را محکوم کرد. وی در تماس تلفنی با "برهم صالح" رئیس جمهوری عراق ضمن محکومیت حمله نظامی ترکیه علیه سوریه، بر لزوم احترام به قوانین بین المللی تأکید کرد.

گروههای مختلف فلسطینی ضمن محکوم کردن حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه در خصوص اشغال بخشی از خاک این کشور هشدار دادند. در همین راستا جبهه دموکراتیک آزادسازی فلسطین با صدور بیانیه ای تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه را نقض حاکمیت و استقلال سوریه برشمرد و تاکید کرد این حمله نظامی دخالت آشکار در امور داخلی سوریه و تلاش برای احیای استعمارگری با توسل به زور است.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه