ارسال به دیگران پرینت

وعده ترامپ به اردوغان برای منصرف کردن ترکیه درباره حمله به سوریه

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به «واشنگتن‌پست» گفت که رئیس‌جمهور این کشور در گفت‌وگوی اخیر با اردوغان ضمن ابراز نگرانی از حمله ترکیه به کردهای سوریه، پیشنهاد از سرگیری فروش جنگنده‌های «اف-35» را مطرح کرده است.

وعده ترامپ به اردوغان برای منصرف کردن ترکیه درباره حمله به سوریه

۵۵آنلاین :

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا به روزنامه « واشنگتن‌پست » گفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی روز یکشنبه با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه ضمن مطرح کردن درخواست عدم حمله به شمال شرقی سوریه، پیشنهاد از سرگیری فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» را ارائه داده است.

این مقام ارشد آمریکایی گفت که ترامپ «بسته واقعاً خوبی» را علاوه بر دیگر امتیازات و دیدار ریاست‌جمهوری ترکیه از آمریکا به اردوغان پیشنهاد داده است.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور ترکیه همچنان در صدد است تا در ماه نوامبر (ما آینده میلادی) با سفر به واشنگتن، در کاخ سفید حضور یابد.

بعد از آنکه اردوغان روز یکشنبه از حمله قریب‌الوقوع ارتش ترکیه به کردهای شمال سوریه خبر داد، ترامپ ضمن اعلام عدم مشارکت واشنگتن در هرگونه اقدام نظامی در سوریه، نظامیان خود را از این منطقه خارج کرد که برخی از تحلیلگران، این اقدام را چراغ سبز آمریکا برای آغاز عملیات نظامی ترکیه در سوریه تلقی کردند.

وبگاه آمریکایی «بیزنس اینسایدر» در واکنش به پیشنهاد اخیر ترامپ به اردوغان نوشت که این پیشنهاد در تناقض با سیاست‌های پیشین آمریکا است که تأکید داشت ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های روسی «اس-۴۰۰» در پروژه اف-۳۵ وارد نمی‌کند.

کاخ سفید در ماه ژوئیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اف-۳۵ با برنامه جمع‌آوری اطلاعاتی روسیه (اس-۴۰۰) که برای پی بردن به قابلیت‌های پیشرفته مورد استفاده قرار خواهد گرفت، همخوانی ندارد».

این بیانیه افزود: «ترکیه برای مدت ۶۵ سال، یک شریک قدیمی و مورد اعتماد و همپیمان ناتو بوده است اما پذیرش اس-۴۰۰، تعهدات تمامی همپیمانان ناتو در قبال یکدیگر در خصوص دوری کردن از سامانه‌های روسی را تضعیف می‌کند و تأثیرات زیان‌آوری بر قابلیت همکاری ترکیه با ائتلاف (ناتو) دارد».

با اینحال، ترکیه بدون توجه به تهدیدات آمریکا، محموله‌های اس-۴۰۰ روسیه را دریافت کرد و قرار است به زودی اولین سامانه اس-۴۰۰ را فعال کند.

ترکیه که بیش از ۹۰۰ قطعه برای اف-۳۵ تولید کرده است، از این پروژه آمریکایی خارج شد و آنطور که «ماریلین هیوسان» مدیر شرکت «لاکهید مارتین» اعلام کرده، قرار است تا مارس ۲۰۲۰، تولیدکنندگان آمریکایی جایگزین آن شوند.

از طرف دیگر، آمریکا همچنین به دلیل اقدام ترکیه در خرید سامانه‌های اس-۴۰۰، از پیشنهاد قرارداد ۳.۵ میلیارد دلاری سامانه موشکی پاتریوت به این کشور صرفنظر کرد.

مقامات ترکیه ضمن اعتراض به این اقدامات آمریکا اعلام کردند که این «اشتباهی است که زخم‌های خوب نشدنی برجای خواهد گذاشت».

با اینحال، علیرغم هشدارهای کنگره، ترامپ با ترکیه همدردی کرد و در خصوص از سرگیری تحویل اف-۳۵ به ترکیه علامت داد.

ترامپ در ماه ژوئیه در جمع خبرنگاران در این خصوص گفته بود: «شرایط بسیار سختی است که آنها (ترکیه) در آن قرار گرفته‌اند و شرایط سختی است که ما در آمریکا در آن قرار گرفته‌ایم. ببینیم چه می‌شود اما واقعاً منصفانه نیست به این دلیل که به واسطه این حقیقت که شما یک موشک روس خریدید، ما اجازه فروش میلیاردها دلار هواپیما به شما را نداریم. موقعیت منصفانه‌ای نیست».

علیرغم آنکه ظاهراً ترامپ پیشنهاد از سرگیری پروژه «اف-۳۵» را به اردوغان پیشنهاد داده است، روز گذشته، رئیس‌جمهور ترکیه از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد.

وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

وزارت دفاع ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای بامداد پنجشنبه (۱۸ مهرماه) مدعی شد ۱۸۱ موضع را در شمال سوریه مورد حمله قرار داده است که آمار اولیه تلفات، از زخمی و کشته شدن ۲۸ غیر نظامی حکایت دارد.

منبع : خبرآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه