ارسال به دیگران پرینت

تلاش «میت رامنی» برای استیضاح ترامپ

نشریه «ونیتی فِر» خبر داده که «میت رامنی» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «یوتا» برای افزایش حمایت سناتورهای هم حزبی خود از استیضاح ترامپ تحرکاتی انجام داده است

تلاش «میت رامنی» برای استیضاح ترامپ

۵۵آنلاین :

نشریه «ونیتی فِر» در گزارشی درباره رسوایی «اوکراین‌گیت» و آغاز روند تحقیقات درباره استیضاح دونالد ترامپ، به سراغ مواضع سناتور «میت رامنی» رفته و از تحرکات این سناتور جمهوری‌خواه برای استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا خبر داده است.

رامنی نماینده ایالت یوتا در مجلس سنای آمریکا از معدود سناتورهای جمهوری‌خواهی بوده است که ترامپ را بابت تماس تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین و درخواستش برای تحقیق این کشور علیه فساد احتمالی «جو بایدن» و پسرش محکوم کرده است. او که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ نامزد حزب جمهوری‌خواه در رقابت با «باراک اوباما» بود، از منتقدان جدی ترامپ است و در انتخابات ۲۰۱۶ هم از او حمایت نکرده بود.

ونیتی فِر نوشت: «وقتی موضوع استیضاح (ترامپ) مطرح می‌شود، جمهوری‌خواهان سنا با توجه به تکیه‌شان بر پایگاه آرای دونالد ترامپ، موضوع استیضاح را دیواری غیرقابل عبور می‌دانند اما اگر این دیوار شروع به ترک برداشتن بکند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اولین نشانه شاید، یک سکوت نامیمون باشد. ظهور دومین افشاگر اطلاعاتی (در پرونده اوکراین‌‎گیت) که گزارش شده اطلاعات دست اولی درباره منوط کردن کمک نظامی ترامپ به اوکراین به تحقیقات دولت این کشور درباره جو و هانتر بایدن در اختیار دارد و سناتورهای جمهوری‌خواه به دلیل وابستگی‌شان به بقای سیاسی ترامپ، درباره این موضوع بی سر و صدا هستند».

این رسانه ادامه داد: «هفته گذشته میچ مک کانل رهبر اکثریت (جمهوری‌خواه) سنا گفت که در صورت استیضاح ترامپ توسط مجلس نمایندگان، او چاره‌ای جز برگزاری جلسه دادگاه استیضاح در سنا ندارد».

طبق قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهور را به دلیل ارتکاب هر جرم معمولی نمی‌توان استیضاح کرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسی این کار فقط در صورتی مجاز است که او طبق ادله متفن، مرتکب جرائم سنگینی مانند «خیانت، ارتشا و سایر تخلفات و جرائم مربوط به افراد عالی‌رتبه» شده باشد.

فرایند استیضاح، از مجلس نمایندگان آمریکا آغاز می‌شود و در صورتی که اکثریت قانونگذاران در این مجلس (نصف به علاوه یک) موافق استیضاح باشند، روند کار به جریان خواهد افتاد. در ادامه، مجلس نمایندگان در صورت موافقت با استیضاح، از مجلس سنا می‌خواهد دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه کند. محکومیت قطعی رئیس‌جمهور که عزل او را در پی خواهد داشت مستلزم آن است که دو سوم سناتورها (۶۷ نماینده) به این موضوع رأی مثبت دهند و موافق آن باشند.

«یک عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه» که نخواست نامش فاش شود، به این رسانه آمریکایی گفت: «طی سه چهار هفته اخیر، واقعا شاهد افزایش دستپاچگی و عصبانیت رو به گسترش بوده‌ایم. این موضوع که آیا (اوکراین‌گیت) یک اقدام مجرمانه بوده یا نه، یک موضوع دیگری است».

ونیتی‌فر سپس به بروز نشانه‌هایی مبنی بر کاهش میزان حمایت جمهوری‌خواهان از ترامپ در نتیجه جنجال‌های اخیر در آمریکا اشاره کرده است.

در یادداشت آمده است: «طبق یافته‌های آخرین نظرسنجی گالوپ، میزان حمایت از ترامپ در بین جمهوری‌خواهان ۸۷ درصد است که این میزان در قیاس با اواسط سپتامبر 4 درصد کاهش یافته است. در همین اوضاع، در فاکس نیوز ضربه‌گیر ترامپ که یک سد حیاتی برای حفاظت از پایگاه آرای حزب جمهوری‌خواه هست هم نشانه هایی از تَرک خوردگی نمایان شده است. تاکر کارلسون (مجری سرشناس و حامی ترامپ در فاکس نیوز) هم در یک یادداشت به این نتیجه رسید که اقدام ترامپ(در زمینه اوکراین‌گیت) غیرقابل دفاع است اما اقدامی نیست که بشود بر اساس آن استیضاح کرد. در پشت پرده هم پل رایان عضو هیات مدیره فاکس به لاچلان مرداخ رئیس شرکت فاکس گفته که روابطش را با ترامپ قطع کند».

به گفته ونیتی‌فر، «بن ساس» سناتور جمهوری‌خواه ایالت نبراسکا و «سوزان کالینز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت مین اظهارنظرهای دوپهلویی در انتقاد از اوکراین‌گیت مطرح کردند اما بحث اصلی بر سر «میت رامنی» سناتور جمهوری‌خواه ایالت یوتا و مخالف قدیمی ترامپ است.

این نشریه آمریکایی نوشت: «به گفته برخی منابع خبری، حامیان مالی در روزهای اخیر با سناتور یوتا تماس گرفته و او را به مبارزه در رقابت‌های درون حزبی علیه ترامپ تشویق کردند. یک حامی مالی در این باره گفت که "نیم میلیارد دلار (۵۰۰ میلیون دلار) از طرف افرادی که از ترامپ خسته شده‌اند، وجود دارد"».

میت رامنی، جمعه هفته گذشته در پیامی توییتری رسوایی اوکراین گیت را محکوم کرد و نوشت: «هر طوری که به قضیه نگاه کنید، درخواست وقیحانه و بی‌سابقه رئیس‌جمهور از چین و اوکراین برای تحقیق کردن علیه جو بایدن، کاری اشتباه و هولناک است».

از سوی دیگر «آنتونی اسکاراموچی» که در دولت ترامپ برای کمتر از دو هفته مدیر ارتباطات کاخ سفید شده بود اما بعد از برکناری به یکی از جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ تبدیل شده است، هفته گذشته توییتی درباره رقابت فرضی بین رامنی و ترامپ در مبارزات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه منتشر کرد که طبق آن رامنی با کسب ۵۵ درصد در برابر ۳۷ درصد ترامپ، برنده این رقابت می‌شد.

این دو توییت و برخی جنجال‌ها در آمریکا سبب شد که ترامپ در پیامی توییتری جواب تندی به سناتور ایالت یوتا بدهد.

رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «میت رامنی هرگز نمی‌دانست چطور برنده شود او یک الاغ متکبر است که از روز اول در حال جنگیدن با من بوده است البته به جز روزی که با التماس خواهان حمایت من از مبارزه انتخاباتی او در سنا بود و همچنین آن روزی که التماس کرد که وزیر خارجه دولت من شود. او واقعا برای جمهوری‌خواهان، فرد بدی است».

افراد نزدیک به رامنی به «ونیتی فر» خبر دادند، این سناتور تصمیم قطعی خود را برای عدم شرکت کردن در مبارزه با ترامپ در مبارزات درون حزبی گرفته است چون این اعتقاد وجود دارد که با توجه به حمایت مستحکم جمهوری‌خواهان از ترامپ، او قطعا بازنده خواهد بود.

یک مشاور میت رامنی در گفت‌و‌گو با ونیتی فر گفته که این سناتور در مجلس سنای آمریکا قدرت زیادی برای تصمیمگیری درباره سرنوشت ترامپ در زمینه استیضاح ایفا خواهد کرد.

این مشاور که نامش فاش نشده، تصریح کرد: «او (رامنی) به عنوان یگانه صدای با وجدان در بین جمهوری‌خواهان سنا می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در فرایند استیضاح داشته باشد».

طبق گزارش ونیتی فر، میت رامنی در روزهای اخیر دیدارهای خصوصی با برخی بازیگران کلیدی در «جبهه مقاومت» (علیه ترامپ) داشته است.

یک منبع آگاه از این گفت‌و‌گوها به ونیتی فر گفت: «رامنی کسی است که می‌تواند سوزان کالینز، کوری گاردنر و بن ساس را (برای موضعگیری علیه ترامپ) با خود همراه کند و او یک نقطه فشار در فرایند استیضاح است. به خاطر همین است که حرف‌هایی که او می‌زند، جمهوری‌خواهان را به ترس می‌اندازد».

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه