ارسال به دیگران پرینت

بزرگترین کاهش ماهانه تولید اوپک در 17 سال اخیر

نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس" نشان داد تولید نفت اوپک در سپتامبر بزرگترین کاهش ماهانه را در حدود ۱۷ سال گذشته داشته است.

بزرگترین کاهش ماهانه تولید اوپک در 17 سال اخیر

۵۵آنلاین :

نتایج نظرسنجی "اس اند پی گلوبال پلاتس" نشان داد حملات به تاسیسات پالایش ابقیق و میدان نفتی خریص باعث شد تولید نفت عربستان سعودی در سپتامبر به ۸.۴۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند و این اتفاق در کنار تحریم‌های آمریکا علیه دو عضو اوپک، باعث شد تولید این گروه به ۲۸.۴۵ میلیون بشکه در روز سقوط کند.

تولید اوپک در سپتامبر نسبت به اوت ۱.۴۸ میلیون بشکه در روز کاهش داشت که بزرگترین کاهش ماهانه از زمان اعتصاب ونزوئلا در دسامبر سال ۲۰۰۲ بود که باعث شد فعالیتهای شرکت نفتی دولتی PDVSA فلج شود.

آمار سپتامبر که تولید در سر چاه را بررسی کرده است، پایین‌ترین میزان تولید اوپک از ماه مه سال ۲۰۰۹، پنج ماه پس از این بود که اوپک در یک نشست فوق العاده موافقت کرد شدیدترین کاهش تولید خود را برای تقویت قیمتهای نفت که از بحران مالی جهانی آسیب دیده بودند، صورت دهد.

اوپک سه سال است که با هدف تقویت قیمتها با همراه روسیه و شماری دیگر از تولیدکنندگان خارج از این گروه به محدودیت عرضه مبادرت کرده است. با این حال عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، بیشترین کاهش داوطلبانه را صورت داده و پس از حملات ۱۴ سپتامبر با بزرگترین کاهش ناخواسته تولید در تاریخ این کشور روبرو شد و تولیدش به پایین‌ترین میزان از ژانویه سال ۲۰۱۱ رسید.

در نتیجه افت ناخواسته تولید عربستان سعودی، پایبندی ۱۱ عضو اوپک به پیمان کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز که قرار است تا مارس سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند، به ۳۰۸ درصد جهش یافت.

مقامات سعودی در روزهای اخیر تلاش کردند به بازار اطمینان دهند که تولیدشان اکنون به سطح تولید پیش از حملات که حدود ۹.۹ میلیون بشکه در روز است، بازگشته است اما حملات هوایی ماه گذشته به تاسیسات این کشور باعث شد تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز متوقف شود و این کشور برای تامین نیاز مشتریانش، به میزان قابل توجهی از ذخایر خود برداشت کرد.

از آنجا که تعمیرات در تاسیسات ابقیق ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد، عربستان سعودی به مشتریانش اطلاع داده که به جای نفت سبک و نفت فوق سبک، ممکن است گریدهای نفتی سنگین و متوسط را دریافت کنند.

کاهش قابل توجه دیگر در میان اعضای اوپک، مربوط به عراق بود که تولیدش در سپتامبر تحت فشار عربستان سعودی برای تقویت پایبندی به پیمان کاهش تولید اوپک و غیراوپک ۸۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در نشست کمیته نظارتی اوپک و غیراوپک در ابوظبی که چند روز پیش از حملات به ابقیق و خریص برگزار شد، علنا از عراق، نیجریه و کشورهای دیگری که بالاتر از سهمیه تعیین شده نفت تولید می‌کنند خواست پایبندی خود را بهبود ببخشند.

تولید نفت عراق در سپتامبر ۴.۸۰ میلیون بشکه در روز بود که همچنان نسبت به ۴.۵۱ میلیون بشکه در روز سهمیه تولید این کشور بالاتر است.

تولید نیجریه نیز با ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش، به ۱.۹۴ میلیون بشکه در روز رسید. وزیر نفت نیجریه هفته گذشته اعلام کرد این کشور سهمیه تولید ۱.۷۷ میلیون بشکه در روز را از اوپک دریافت کرده که بالاتر از سهمیه قبلی ۱.۶۹ میلیون بشکه در روز است و وعده داد کشورش در ماه جاری پایبندی کامل به توافق نشان دهد. مقامات نیجریه ای اصرار دارند که برخی از گریدهای نفت این کشور میعانات هستند که مشمول سهمیه تولید اوپک قرار نمی‌گیرند.

لیبی تنها کشوری بود که تولیدش به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد و با ازسرگیری تولید میدان نفتی الشراره در اوت، ۹۰ هزار بشکه در روز رشد کرد.

اکوادور که چهارمین تولیدکننده کوچک اوپک است، هفته گذشته با اشاره به نیاز برای درآمدهای نفتی بالاتر، اعلام کرد از اوپک خارج می‌شود. این کشور در سپتامبر ۵۴۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، اوپک و ۱۰ تولیدکننده غیراوپک در ژوییه برای تمدید کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز تا مارس سال ۲۰۲۰ موافقت کردند اما ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در این پیمان معاف شدند.

نشست رسمی بعدی اوپک در پنجم دسامبر و نشست اوپک و غیراوپک ششم دسامبر برگزار خواهد شد.

منبع : عصرایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه