ارسال به دیگران پرینت

آزمایش جدیدترین موشک تهاجمی آمریکا

روز سه‌شنبه ۱۱ مهر در جریان برگزاری رژه ارتش چین به مناسبت هفتادمین سالگرد حزب کمونیست، ارتش پکن برای اولین بار از برخی تسلیحات و موشک‌های جدید هسته‌ای رونمایی کرد.

آزمایش جدیدترین موشک تهاجمی آمریکا

۵۵آنلاین :

موشک دارای کلاهک هسته‌ای «دانگ فنگ ۴۱ » یکی از سری سلاح‌های جدید ارتش چین است که می‌تواند در عرض کمتر از ۳۰ دقیقه به آمریکا برسد. در کنار موشک، چین برخی دیگر از تسلیحات جدید خود از جمله یک هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت و یک زیردریایی روباتیک را به نمایش گذاشت. ارتش آزادی‌بخش خلق چین به‌عنوان بزرگ‌ترین ارتش جهان با ۲ میلیون نیروی نظامی در رقابت تسلیحاتی با آمریکا درحال کار روی ساخت هواپیماهای جنگی، اولین ناو هواپیمابر ساخت چینی و زیردریایی‌هایی با قدرت هسته‌ای است. چین با این کار می‌خواهد واشنگتن را به‌عنوان نیروی غالب منطقه به چالش بکشد. «براد لندون»، در گزارش ۴ اکتبر برای سی‌ان‌ان نوشت در واکنش به این مانور نظامی چین، ایالات‌متحده هم جدیدترین موشک خود را در پاسیفیک آزمایش کرد.این گزارشگر می‌نویسد به‌دنبال برگزاری این رژه و مانور نظامی ارتش چین، آمریکا نیز بلافاصله در اقیانوس آرام مبادرت به آزمایش جدیدترین موشک «تهاجمی دریایی» موسوم به «ان‌اس‌ام» (NSM) کرد. این موشک از عرشه رزم ناو «یو.اس.اس گابریل گیفوردز» (Gabrielle Giffords) شلیک شد. بنا براین گزارش، نیروی دریایی آمریکا آزمایش شلیک موشک ان‌اس‌ام را که موشکی ضدکشتی است در جریان رزمایشی تحت عنوان «سینکس» (SINKEX) انجام داد و بقایای رزم ناو جنگی قدیمی «یو.اس.اس فورد» در آب‌های اقیانوس آرام را مورد اصابت قرار داد. این موشک که با سرعتی کمتر از «صوت» (subsonic) و سطح با دریا حرکت می‌کند، رادار گریز بوده و توانایی انجام مانور برای اجتناب از شناسایی توسط سامانه‌های دفاعی نیروهای دشمن را دارد. این نخستین باری است که این نوع رزمناو آمریکایی به این‌گونه از موشک تجهیز می‌شود.

«کارل شوستر» فرمانده سابق نیروی دریایی آمریکا که هم‌اکنون مدرس دانشگاه «پاسیفیک‌هاوایی» است درمورد این موشک گفت: «با توجه به آنکه نسبت برتری موشک‌های کروز چین به آمریکا، سه به یک (۳ به ۱) است اما موشک ان‌اس‌ام اکنون قادر است معادلات را در این عرصه تغییر دهد.» یکی از ویژگی‌های کلیدی این موشک بُرد بیش از ۱۰۰ مایلی (۱۶۰ کیلومتری) آن است، این میزان برد حتی ۳۰ درصد بیشتر از موشک‌های «هارپون» نیروی دریایی آمریکا است که در زمینه حمله به کشتی‌ها به کارگرفته می‌شود. «تیموتی هیث»، تحلیلگر ارشد مسائل دفاعی اندیشکده آمریکایی «رند کورپوریشن»، با اشاره به این رزمایش و اینکه هم‌اکنون پکن با داشتن مجموعه‌ای از تسلیحات و ادوات نظامی همچون رزمناوها، هواپیماهای جنگی و موشک‌ها که گستره‌ای از اقیانوس آرام را تحت کنترل خود گرفته است، افزود: «پنتاگون تلاش برای ساخت تسلیحات نظامی دارد که بتوان هرچه بیشتر آنها را در پایگاه‌های قابل اتکا به‌کار گرفت که شانس و فرصت بهتری در نبرد و پیروز شدن در برابر رقیب چینی داشته باشد.» موشک «ان‌اس‌ام» هم‌اکنون دراختیار کشورهای آمریکا، نروژ، لهستان، مالزی و آلمان است، طول این موشک نزدیک به چهارمتر بوده و قادر به حمل ۱۲۵ کیلوگرم کلاهک جنگی است؛ این موشک با بردی حدود ۱۸۵ کیلومتر قابلیت پرتاب از خشکی و دریا را نیز دارد. هم‌اکنون بیشترین تنش بین واشنگتن و پکن بر سر دریای چین جنوبی متمرکز است، منطقه‌ای چالش‌برانگیز که چند کشور ادعای مالکیت بر بخشی از آن را دارند. این گزارشگر سی‌ان‌ان می‌افزاید: گیفورد اولین رزمناو آمریکایی است که این موشک روی آن سوار شده است. تحلیلگران می‌گویند این موشک به حفظ توازن در پاسیفیک کمک خواهد کرد. «تانگ ژائو»، محقق مرکز تسینگوای کارنگی و تحلیلگر نظامی به سی‌ان‌ان گفت: «این مانور می‌خواهد نشان دهد که چین چقدر در قیاس با سال‌های قبل پیشرفت کرده است. اکنون چین قابلیت بهتری برای دفاع از خود دارد. این کشور شایسته رفتاری برابر و منصفانه از سوی دیگر قدرت‌هاست.»

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه