ارسال به دیگران پرینت

حناچی: پروژه‌های نامناسب برای سالمندان را افتتاح نمی‌کنیم

شهردار تهران اعلام کرد: پروژه‌ای که برای سالمندان و دیگر اقشار جامعه مناسب نباشد، افتتاح نمی‌کنیم.

حناچی: پروژه‌های نامناسب برای سالمندان را افتتاح نمی‌کنیم

۵۵آنلاین :

پیروز حناچی روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی سالمند در برج میلاد با بیان اینکا شعارم" تهران شهری برای همه است"، افزود: مناسب سازی معابر شهری برای همه اقشار به خصوص سالمندان بسیار مهم است و ریشه در کرامت انسانی دارد.

وی ادامه داد: جمعیت معلولان تهران ۳ تا ۵ درصد است اما اگر این جمعیت به سالمندان و بانوان باردار گره بخورد این رقم به ۳۵ درصد می رسد بنابراین هم اکنون در پایتخت پروژه ای که مناسب سازی برای همه اقشار نشود را افتتاح نمی‌کنیم.

حناچی همچنین با اشاره به فرهنگ غنی کشورمان گفت: اگر از این فرهنگ درس بگیریم بزرگترین مشکلات را حل می کنیم و اگر همه دستگاه های ذی‌ربط هم‌جهت تلاش کنند نتیجه بهتر می شود.

وی با بیان اینکه امروز یکی از چالش های اساسی جوامع سالخوردگی جمعیت است، گفت: براساس گزارش های سازمان ملل سالخوردگی جمعیت چند ویژگی دارد اول این که بی سابقه است یعنی در طول تاریخ دنیا مشابهی برای آن نمی توان یافت؛ دوم اینکه فراگیر و جهانی است و تمامی کشورهای جهان با آن مواجه اند و سومین خصیصه آن سرسخت و بازگشت ناپذیر بودن است و جهان با جمعیت سالخورده به جوانی بر نمی گردد.

به گفته شهردار تهران، در حال حاضر با افزایش بهداشت، امید به زندگی در کشور رشد کرده و به تبع آن جمعیت سالمندان نیز افزایش یافته که اگر برای این موضوع برنامه داشته باشیم به فرصت تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه سن امید به زندگی در سال ۵۵ تنها ۵۷ سال بود، گفت: این آمار در سال ۹۵ به ۷۴ در مردان و ۷۶ زنان افزایش یافته و تا سال ۱۴۳۰ یک چهارم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد و فرمایشات مقام معظم رهبری در تاکید بر افزایش جمعیت کشور این را هدف گرفته است.

شهردار تهران با بیان این که جمعیت سالمندی تهران از ۵.۴ درصد در سال ۶۵ به ۱۰.۵ درصد در سال ۹۵ رسیده است، تصریح کرد: یعنی شهر تهران با جمعیت سالمندی یک درصد بالاتر از میانگین کشوری مواجه است.

حناچی خاطرنشان کرد: منطقه سه تهران با ۲۱ درصد و مناطق ۱ و ۶ با ۱۸ درصد بیشترین جمعیت سالمندی پایتخت را دارند.

به گفته شهردار تهران، مناطق ۲، ۵ و ۴ و ۳ در رتبه های بعدی هستند؛ این آمار می گوید که باید در این مناطق توجه ویژه ای برای مناسب سازی معابر داشته باشیم.

حناچی همچنین گفت: در مطالعات مرکز تحقیقات سلامت ۶۶.۸ درصد سالمندان خودشان کارهایشان را انجام می دهند و ۱۲ درصد سالمندان وابسته هستند این نشان می‌دهد اگر ما برنامه ریزی کنیم می توانیم این معضل را حل کنیم. وی با بیان اینکه ۲۵.۴ درصد سالمندان طی شش ماه گذشته یک بار زمین خورده اند، گفت: ممکن است همه اینها به خاطر فضای شهری نباشد اما نشان می دهد در فضای بیرون از خانه سالمندان آسیب پذیرترند.

شهردار تهران ادامه داد: از سوی دیگر توجه به سلامت روانی و اجتماعی سالمندان بسیار مهم است و از همکاران در سرای محلات تشکر می کنم که در مقیاس محلات فضایی برای سالمندان فراهم می کنند.

وی افزود: ۴۱ درصد زنان و ۲۸.۸ مردان سالمند دچار افسردگی هستند و اختصاص سیاست های اجتماعی برای ارتقای رفاه اجتماعی می تواند تاثیرگذار باشد.

حناچی خاطرنشان کرد: گزارش های همکاران من نشان می دهد ایران جزو ۱۰ کشور موفق در زمینه سالمندان است و اقدامات اجتماعی تاثیرگذاری که توسط نهادها انجام شده است موفقیت بزرگی است که این مسیر را ادامه می دهیم. وی ادامه داد: در سال ۹۱ هم در شورای شهر تهران شهر دوستدار سالمندان تصویب شده است و ما در این مسیر گام برخواهیم داشت.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه