ارسال به دیگران پرینت

نگاهى به دیوان عالی و قانون اساسی انگليس.

نخست وزیر پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی رئیس دولت ملکه در بریتانیا است

نگاهى به دیوان عالی و قانون اساسی انگليس.

۵۵آنلاین :

(قسمت دوم)

پريسا اميدى

كارشناس علوم سياسى

نظام دادگاه که توسط محاکم ارشد انگلستان و ولز رهبری می‌شود، متشکل از دادگاه تجدید نظر، دادگاه عالی عدالت برای پرونده‌های مدنی، و دادگاه سلطنتی برای پرونده‌های جنایی است. دیوان عالی انگلستان بالاترین دادگاه برای پرونده‌های جنایی و مدنی در انگلستان و ولز است. این دیوان در سال ۲۰۰۹ پس از تغییر قانون اساسی ایجاد شد و وظایف قضایی که بر عهده مجلس اعیان بود در اختیار گرفت. تصمیمات دیوان عالی کشور در سلسله مراتب دادگاه‌ها الزام‌آور است و در هر دادگاه دیگر باید اجرا شود.

جرم و جنایت بین سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۹۵ افزایش یافت، اما در دوره ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶ به میزان ۴۲ درصد کاهش یافت. جمعیت زندانیان در همین دوره دو برابر شد و با رقم ۱۴۷ نفر در مقابل هر ۱۰۰۰۰۰ به بالاترین میزان حبس در غرب اروپا رسید. سازمان سلطنتی امور زندان‌ها که به وزارت دادگستری گزارش می‌دهد، مدیریت اکثر زندان‌ها را که بیش از ۸۵۰۰۰ محکوم در آن‌ها سکونت دارند بر عهده دارد.

اينروزها خروج از اتحاديه ى اروپا كه دو نخست وزير قبلى را مجبور به استعفا كرد،مهم ترين مسئله ى پيش روى بوريس جانسون،نخست وزير فعلى است.

نخست وزیر پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی رئیس دولت ملکه در بریتانیا است. نخست وزیر و هیئت دولت (شامل بالاترین وزراء که سران دولت هستند) همه جواب‌گوی تمام سیاست‌ها و اقدام‌هایشان به پادشاه/ملکه، پارلمان، حزب سیاسی‌شان و نهایتاً به رأی‌دهندگان می‌باشند. نخست وزیر کنونی، بوریس جانسون در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۹از سوی ملکه الیزابت دوم منصوب شد.

نخست‌وزیر به عنوان «رئیس حکومت علیاحضرت ملکه»، دارای بیش‌ترین قدرت در بریتانیا است. او حزب سیاسی اکثریت را رهبری می‌کند، به صورت علنی اکثریت را در مجلس عوام بریتانیا هدایت می‌کند و در عین حال رئیس هیئت دولت (قوه مجریه) است. همچنین وی متصدی هر دو قوهٔ مجریه و مقننه نیز می‌باشد. نخست وزیر در مجلس عوام می‌کوشد بر اساس اهداف حزب خود، عملکرد قانون‌گذاری را هدایت کند. صلاحیت اجرائی نخست وزیر شامل حق گماشتن (و یا تعویض) تمام اعضای هیئت دولت، هماهنگ نمودن سیاست‌ها و فعالیت‌های تمام سازمان‌های حکومتی و کارکنان و خدمات اجتماعی است. او به عنوان «چهره» و «صدای» رسمی حکومت ملکه در داخل و خارج از کشور شناخته می‌شود. هیئت رئیسه به تنهایی و با امر نخست وزیر بسیاری از قدرت‌های قانونی و امتیازات ویژه ملکه را اجرا می‌کند. این امتیازات شامل امر انحلال پارلمان، امور عالی قضایی، سیاسی، رسمی و انتصاب کلیسایی کلیسای انگلستان و مشاوره اعیانی، مقام سلحشوری، اعطای مدال‌ها و دیگر افتخارات می‌باشد.

در ادامه ميتوان اين نتيجه گيرى را داشت كه قانون اساسى انگليس سعى دارد اختيارات ملكه را محدود كند اما در عمل نخست وزير كاملا تحت تاثير ملكه است و حتى در مواردى اين تاثيرپذيرى دو طرفه ميشود و نخست وزير خواسته هاى خود را از طريق ملكه اجرايى ميكند.

درهرصورت بايد به ياد داشت كه در كشورهاى سلطنتى ناخودآگاه قدرت در دست خاندان سلطنتى است و مجلس و ديگر افراد مانند وزرا اختيار تام از خود ندارند.

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه