ارسال به دیگران پرینت

ترن اشتغال در ایستگاه گردشگری

چندی پیش و پس از رایزنی‌ها و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد شاهد تشکیل وزارت گردشگری بودیم؛ اتفاقی که انتظار می‌رود در سایه تحقق آن آثار مثبت اقتصادی بسیاری را نیز به دنبال داشته باشد. بنا به گفته کارشناسان، گردشگری برگ برنده اقتصاد هر کشوری است، از این‌رو می‌توان با استفاده از پتانسیل‌های موجود شاهد ایجاد رونق در بازارهای اقتصادی و همچنین افزایش آمار اشتغال نیز بود.

ترن اشتغال در ایستگاه گردشگری

۵۵آنلاین :

گفتنی است وزارت گردشگری می‌تواند باعث ایجاد انسجام و انجام فعالیت‌های سازمان‌یافته و تخصصی شود، چراکه طبق اظهارنظر کارشناسان انجام کارهای تخصصی توسط افراد کارآزموده می‌تواند باعث استفاده هرچه بیشتر از پتانسیل‌های موجود گردشگری باشد.

اهمیت تشکیل وزارت گردشگری

یک استاد دانشگاه در ارتباط با اهمیت تشکیل وزارت گردشگری می‌گوید: به‌طور کلی حرکت‌های سازمان‌یافته و موفق در جوامع نیازمند مطالعه و برنامه‌ریزی هستند. مرتضی خاکسار با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: در این روزها با رویکردهای جدید ایجادشده در بستر برنامه‌ریزی دولت و مجلس و مطرح‌شدن رونق صنعت سبز و پردرآمد گردشگری در اقتصاد دنیا و بدنه اقتصادی درآمدهای ارزی کشورمان ایران و تاسیس وزارت گردشگری در این خصوص نیاز به ایجاد بستر مطالعاتی و علمی توسط کارشناسان و متخصصان گردشگری در راس همه برنامه ‌احساس می‌شود.

آمایش ساختار گردشگری

وی در ادامه افزود: بدین جهت تشکیل تیم آمایش ساختار گردشگری توسط کارشناسان و تغییر در ساختار اجرایی و سرعت انجام کار بالا در بدنه سازمانی این وزارتخانه ازجمله مواردی است که می‌تواند به روند اصلاح برنامه‌های پیش‌روی این وزارتخانه سرعتی جهت‌دار و تازه ببخشد.

بوروکراسی مانع رونق گردشگری

خاکسار در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا تشکیل وزارت گردشگری باعث ایجاد و یا افزایش بوروکراسی اداری خواهد شد، می‌گوید: ازبین‌بردن و حذف بوروکراسی سازمانی در گردشگری و جلوگیری از ایجاد انتروپی سازمان ‌از اهداف مثبت این طرح در بدنه اجرایی وزارت گردشگری است که باید مورد توجه کارگزاران و برنامه‌ریزان گردشگری قرار گیرد.وی در ادامه افزود: تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در مجلس شورای اسلامی یک اصل انکارناپذیر در توسعه گردشگری به حساب می‌آید.

کمیسیون‌های تخصصی گردشگری

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: تشکیل کمیسیون تخصصی گردشگری و تشریفات مسافران خارجی، تشکیل کمیسیون تخصصی صنایع‌دستی تولیدات بخش داخلی، تشکیل کمیسیون مرمت و حفظ میراث فرهنگی و ملی کشور در زمره ضروریات نقش‌آفرینی این وزارتخانه است. خاکسار می‌گوید: پس از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی وزارت گردشگری در مجلس شورای اسلامی و تخصیص بودجه‌های اعتباری لازم به جهت بهره‌برداری بهینه و علمی از پتانسیل‌های موجود در گردشگری کشور می‌توان به بررسی و چگونگی حوزه‌های وزارت گردشگری و تعامل آن با دیگر وزارتخانه‌ها اشاره کرد.

رسانه‌ها بازوی اصلی رونق گردشگری

وی در پاسخ به نقش رسانه‌ها در توسعه و پیشرفت وزارت گردشگری می‌گوید: رسانه‌ها می‌توانند بازوی اصلی توسعه گردشگری باشد، چراکه بررسی و تعامل حوزه گردشگری با رسانه ملی و سایت‌های خبری وزارت فناوری و ارتباطات و وزارت پست و مخابرات در زمینه شناسایی جاذبه‌های توریستی کشور یکی دیگر از الزامات توسعه و دستیابی به وزارت گردشگری است. وی نقش تعامل با وزارت راه و شهرسازی را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: تعامل حوزه وزارت گردشگری با وزارت راه و شهرسازی در زمینه بررسی تسهیل در امر ترانزیت مسافر و راه‌های ارتباطی و افزایش امکانات و ارتقای کیفیت راه‌های زمینی، هوایی و دریایی ورودی گردشگر خارجی به داخل کشور می‌تواند راهگشای مناسبی برای رونق گردشگری باشد.

پیش‌زمینه‌های افزایش گردشگران خارجی

وی در ارتباط با پیش‌زمینه‌های لازم برای افزایش آمار گردشگران خارجی می‌گوید: تعامل و همکاری هرچه بیشتر وزارت گردشگری با وزارت امورخارجه و وزارت کشور با سازماندهی صدور روادید یا ویزای سریع و آسان برای گردشگران خارجی در فرودگاه‌های کشور خود می‌تواند زمینه‌ساز افزایش آمار گردشگران خارجی باشد، چراکه امروزه هزینه‌های سفر به ایران با توجه به اقلیم‌های مناسب و همچنین افزایش جاذبه‌های گردشگری برای بسیاری از گردشگران خارجی مناسب است.

راهکارهای تقویت گردشگری سلامت

این کارشناس حوزه گردشگری در ارتباط با تقویت گردشگری سلامت با توجه به وجود پتانسیل‌های بالا در این حوزه می‌گوید: همکاری وزارت گردشگری و وزارت بهداشت و درمان در راستای طرح آمایش سلامت گردشگران ورودی و رعایت استانداردهای بهداشتی و مورد تایید وزارت بهداشت یک ضرورت برای توسعه گردشگری سلامت است.

هتلداری و توسعه خانه‌های بوم‌گردی

خاکسار ادامه داد: توجه به صنعت هتلداری و پیشرفت آن یکی دیگر از الزامات پیش‌روی رونق گردشگری همین مقوله است. هرچند در این فرصت باید متذکر شد که تقویت و توسعه خانه‌های بوم‌گردی نیز در این میان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

استانداردسازی خدمات گردشگری

خاکسار می‌گوید: تهیه سند همکاری و استانداردسازی امکانات موجود در کشورهای همسایه و دارای مشترکات فرهنگی به جهت ارائه هرچه بیشتر خدمات کیفی و کمی مطلوب به مسافران و رونق بازار صنعت گردشگری داخلی و خارجی در جذب هرچه بیشتر گردشگر بسیار موثر است. خاکسار در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ایران با توجه به شرایط موجود زیرساخت‌های گردشگری چه از نظر طبیعی مانند کوه‌ها، دریاها و دریاچه‌ها، جنگل و ارتفاعات، آبشارها و همچنین تاریخ زیستی و تمدنی و وجود بناهای تاریخی، بازارها و قلعه‌های تاریخی و کاروانسراهای موجود و شهرهای بسیار مهم در بازار گردشگری می‌توان با برنامه‌ریزی اصولی و علمی به افزایش درآمدهای اقتصادی دولت در بخش جهانی صنعت گردشگری امیدوار بود و سهم خود را از این بازار پررونق دریافت کرد

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه