ارسال به دیگران پرینت

دیدار با ترامپ به ضرر روحانی در داخل ایران است

یک کارشناس مسائل ایران در امریکا معتقد است دیدار روسای جمهور ایران و امریکا در شرایط کنونی ضروری نیست و انجام چنین دیداری می تواند به رئیس جمهور روحانی در ایران آسیب وارد کند.

دیدار با ترامپ به ضرر روحانی در داخل ایران است

۵۵آنلاین :

بعد از چند هفته امیدواری برای دیدار روسای جمهور ایران و امریکا، حمله حوثی ها به پالایشگاه نفت عربستان باعث شد دوباره تنش ها میان ایران و امریکا افزایش یابد. امریکا ایران را مقصر این حملات عنوان کرده، در حالی که ایران این موضوع را کاملا رد کرده است.

دیروز رهبر عالی ایران نیز امکان هرگونه مذاکره با امریکا در هر سطح را منتفی اعلام کرد. پیشتر رئیس جمهور روحانی گفته بود اگر امریکا تحریم ها را لغو کند امکان مذاکره وجود دارد. با این حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا روز گذشته گفت که ترجیح می دهد در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیداری با همتای ایرانی خود نداشته باشد، اما این دیدار غیر ممکن نیست.

این اظهارات نشان می دهد ترامپ خیلی بیشتر از همتای ایرانی خود مایل به این دیدار است. اما باربارا اسلاوین مدیر اتاق فکر ایران در شورای آتلانتیک چنین دیداری را غیرضروری می داند و می گوید: «این دیدار ضروری نیست و بدون برنامه ریزی جامع و پیش درآمدهای دیپلماتیک به احتمال زیاد برای هیچ کدام سودی نخواهد داشت.»

او در پاسخ به این سوال که آیا روحانی و ترامپ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار خواهند کرد؟، می گوید: «خیر. ایران به طور شفاف گفته است که به صورت دوجانبه با آمریکا مذاکره نخواهد کرد. این اتفاق در قالب مذاکرات چند جانبه و تنها در صورت بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها صورت خواهد گرفت.»

اسلوین حتی انجام چنین دیداری را برای طرف ایران دارای ضرر و آسیب می داند و می گوید: «این دیدار تنها موقعیتی برای عکس گرفتن است و به ضرر روحانی در ایران خواهد بود.»

او که از منتقدین رویکرد ترامپ در قبال ایران است، معتقد است بزرگ ترین اشتباه ترامپ درباره ایران، خروج از توافق هسته ای برجام بود: «ترامپ هرگز نباید به طور یکجانبه از برجام خارج می شد تا صادرات نفت ایران را به صفر برساند. این عمل او تنها سبب تحریک ایران شده و تهران را به آغوش مسکو و پکن رانده است.»

حال در این شرایط که گمان می رفت بعد از اجلاس جی 7 و برکناری جان بولتون از کاخ سفید تنش ها کاهش یافته و دریچه دیپلماسی دوباره گشوده شده است، باید منتظر ماند و دید طرفین در سخنرانی های خود در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل چه خواهند گفت و چه اتفاقاتی روی خواهد داد.

منبع : پرشیا دایجست
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه