ارسال به دیگران پرینت

هنگ‌کنگ در آستانه جنگ داخلی

معترضان سیاه‌پوش روز یکشنبه بمب‌های بنزینی را به دفاتر مراکز دولتی در هنگ‌کنگ پرتاب کردند، آن هم در روزی که ابتدا اعتراضات با حضور صدها هزار نفر از طرفداران دموکراسی در این دولت‌شهر آرام آغاز شد اما با باران گلوله‌های گاز اشک‌آور از سوی پلیس ورق برگشت و نزاعی مهیب بین پلیس و غیرنظامیان درگرفت.

هنگ‌کنگ در آستانه جنگ داخلی

۵۵آنلاین :

هنگ‌کنگ در آستانه جنگ داخلی به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، روز یکشنبه، پس از اینکه درگیری‌ها بالا گرفت و مردم معترض یک ایستگاه مترو را تخریب و با بمب‌های بنزینی به ساختمان‌های دولتی، از جمله ساختمان مجلس هنگ‌کنگ حمله کردند، پلیس برای متفرق کردن آنها از آب‌پاش استفاده کرد. اعتراض هنگ‌کنگی‌ها هم‌اکنون سه ماه است که ادامه دارد و بافت اجتماعی آن دولت‌شهر را به هم ریخته است. چاینا دیلی، روزنامه صبح چین گزارش داد که دست‌کم در روز یکشنبه یک نفر به‌دلیل حمله معترضان سیاه‌پوش در بیمارستان بستری شده است و شرایط وخیمی دارد. ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که چند مرد به‌دلیل اینکه در دو سوی جبهه اعتراضات هنگ‌کنگ قرار داشتند با یکدیگر بگو مگو می‌کنند و در نهایت کار آنها به درگیری و بیمارستان کشیده می‌شود.

حضور مردم معترض در روز یکشنبه کمتر از سایر روزهای تابستانی بود اما به گفته ناظران میزان خشونت به‌کار رفته در هاب مالی منطقه شرق آسیا بی‌سابقه بوده است. توفان شکل گرفته در هنگ‌کنگ درست دو هفته پیش از یک واقعه مهم که برابر با اول اکتبر بوده، رخ داده است: هفتادمین سالگرد تاسیس چین مدرن. حالا سوال مهم این است که برای آن روز معترضان قرار است چه کنند و پلیس هنگ‌کنگ و پکن چگونه پاسخ خواهند داد. چینگ سویی تینگ، آموزش‌گر محیط‌زیست که روز یکشنبه در اعتراضات شرکت کرده بود به نیویورک‌تایمز گفت: «فکر نکنم حاکمیت قادر به پاسخگویی به خواسته‌های ما تا اول اکتبر باشد.»

کری لم، رهبر تحت فشار قرار گرفته هنگ‌کنگ، اوایل این ماه گفت که لایحه استرداد مجرمان به چین، که محرک اصلی معترضان بود و هنگ‌کنگ را به بدترین بحران از سال ۱۹۹۷ کشاند، به‌طور رسمی از سوی این دولت‌شهر کنار گذاشته شده است. اما اعتراضات پایانی نیافت، برای اینکه خواست معترضان از حکومت به‌تدریج افزایش یافت و حالا آنها خواستار اصلاح سیاسی، از جمله حق رای جهانی و تحقیق در مورد رفتار خشمگین پلیس هستند.

اوایل بعد از ظهر یکشنبه، معترضان راهپیمایی خود را از منطقه خرید خلیج «Causeway» به سمت منطقه دریایی آغاز کردند که بیشتر دفاتر اداری و مقر ارتش هنگ‌کنگ در آن قرار دارد. وقتی پلیس در مقابل آنها قرار گرفت مردم معترض یک‌صدا شعار دادند: «پلیس فاسد» و بعد شعار مرگ بر خانواده‌تان سر دادند. در حالی که خیابان‌های منتهی به منطقه دریایی اشغال شده بود، ‌پلیس موانع ترافیکی ایجاد کرده بود تا مانع نزدیکی مردم به ایستگاه قطار شود. با این حال چند نفر از معترضان با وسایل آهنین شیشه‌های ایستگاه را خرد کردند. پلیس نیز برای جلوگیری از اقدامات تخریبی بیشتر اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرد و آب پرفشاری را مستقیم به سمت مردم گرفت تا آنها را متفرق کند. بسیاری از معترضان به سمت شرق، منطقه بین دریا و خلیج فرستاده شدند، جایی که پلیس آنجا موانع بیشتری مستقر کرده بود.

کریس چیونگ، ۲۲ ساله که در جمع‌آوری موانع به مردم معترض کمک کرده بود به نیویورک‌تایمز گفت: مردم عامدانه به ایستگاه مترو حمله کردند، برای اینکه آنها در ماه اوت به نیروهای پلیس اجازه دادند تا وارد ایستگاه‌ها شوند و مردم را کتک بزنند. او افزود: «اگر مردم وجدان داشته باشند، در اخبار می‌بینند که مردم چگونه کتک خوردند و ما را درک می‌کنند.» در سه ماه گذشته معترضان مدام با گاز اشک‌آور و نیروهای ناشناس که گفته می‌شود به حاکمیت وصل هستند، مورد حمله قرار گرفته‌اند. به‌رغم اینکه آنها این خشونت‌ها را دیده‌اند اما ممکن است با کشاندن اعتراضات به سمت تخریب میزان حمایت‌های عمومی را از خود کم کنند.ری سی‌یو، کارگر ۳۳ ساله ساختمانی که اخیرا به اعتراضات پیوسته است فکر می‌کند حمله به مترو در حالی که پذیرفتنی است اما حمله به مراکز خرید نظر مردم را عوض می‌کند. با این حال او تصریح کرد که معترضان هنوز از خط قرمز عبور نکرده‌اند.اعتراض‌ها در اولین روز تعطیلات آخر هفته با مشت‌زنی همراه شد. طرفداران حاکمیت و مخالفان به جان هم افتادند و بعد هم کار به تخریب رسید. در فیلم‌هایی که از منطقه قلعه هیل گرفته شده است نشان داده می‌شود که برخی مردم با پرچم چین مردم را به باد کتک گرفته‌اند.

مقامات بیمارستانی در هنگ‌کنگ می‌گویند دست‌کم ۲۵ نفر در آنجا بستری شده‌اند که برخی به شدت زخمی شده بودند. درگیری‌های جدید بین شهروندان این دولت‌شهر در روز یکشنبه افزایش پیدا کرد. تصاویر مردانی را نشان می‌داد که خونی شده بودند. دو شاهد ماجرا می‌گویند گروهی را دیده‌اند که با خود چاقو حمل ‌کرده و درحالی‌که تحت تعقیب پلیس بودند، بمب‌های بنزینی به خیابان پرتاب می‌کردند. در نهایت این مردان در یک ساختمان پناه گرفتند. راهپیمایی روز یکشنبه یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که کنسولگری ایالات‌متحده نسبت به رشد وندالیسم در این دولت‌شهر هشدار داده بود. چند روز پیش از راهپیمایی گروه مدافعان هنگ‌کنگ و جبهه حقوق بشری از حکومت درخواست برگزاری یک راهپیمایی قانونی کرده بود. پلیس اما این درخواست را به بهانه نگرانی از امنیت عمومی رد کرد و این گروه‌ها نیز به‌طور رسمی از درخواست خود عقب نشستند. اما بسیاری از مردم بی‌توجه به جواب رد پلیس به خیابان‌ها آمدند، کاری که در این چند وقت انجام داده‌اند. جوزی لائو، منشی یک شرکت سرمایه‌گذاری به نیویورک‌تایمز گفت: «من بیرون آمدم، برای اینکه حق من است و برایم مهم نیست که پلیس به آن اجازه داده است یا نه.» او مجددا تاکید کرد: «این حق من است.»

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه