ارسال به دیگران پرینت

تزیینات نقاشی عمارت عالی‌قاپو اصفهان نصب شد

مدیر پایگاه جهانی میدان امام (ره) اصفهان گفت: تریینات نقاشی پرده‌سازی استراپو شده (جداسازی لایه رنگ) در اتاق انتظار مسیر راه پله‌های شاهی عمارت عالی‌قاپو، پس از ۴۰ سال مرمت و در محل اصلی نصب شد.

تزیینات نقاشی عمارت عالی‌قاپو اصفهان نصب شد

۵۵آنلاین :

فریبا خطابخش روز دوشنبه در این زمینه افزود: این تزیینات پرده‌سازی در عمارت عالی‌قاپو پیش از انقلاب، در دهه ۵۰ از سوی یک گروه از کارشناسان مرمت ایتالیا برای انجام عملیات استحکام بخشی به بنا از روی دیوارها به روش جداسازی لایه رنگ (استراپو) برداشته و در اتاقی نگه داشته شد.

وی با اشاره به توقف طرح مرمت و نصب تزییات بنا پس از ترک کشور توسط گروه ایتالیایی بیان کرد: تعداد زیادی از این تزیینات و لایه‌های برداشته شده، مدت‌ها در یکی از اتاق‌های طبقه چهارم عمارت عالی‌قاپو نگهداری می‌شد تا اینکه در سال ۸۳ شناسایی شدند.

مدیر پایگاه جهانی میدان امام (ره) اصفهان اضافه کرد: محل اصلی برخی از آنها مشخص نبود و احتمال می‌رفت متعلق به تعدادی از خانه‌های قدیمی اطراف میدان امام (ره) باشد اما تعدادی از آنها مربوط به خود عمارت عالی‌قاپو بود که باید جای اصلی آنها مشخص می‌شد.

وی دشواری جانمایی این تزیینات و لایه‌های رنگ برداشته شده را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: نقوش پرده‌سازی در عالی‌قاپو از گوناگونی بسیاری برخوردار است و همین امر کار مرمت‌ را دشوار کرده بود.

خطابخش ادامه داد: مرمت‌گران ایتالیایی سطوح رنگ برداشته شده را با پارچه‌های استراپو پوشانده بودند که از روی نقاشی جدا شد و پس از مشخص شدن طرح روی آن و هماهنگی با محل‌های کمبود طرح در بنای عال‌قاپو، تزیینات در جای اصلی خود قرار می‌گرفت.

وی تاکید کرد: تزیینات به خوبی حفظ شده بود و آسیب ندیده‌اند؛ جایگاه چهار طرح از نقاشی‌های مذکور مشخص و بر روی دیوارهای راه شاهی عمارت نصب و تثبیت شده است.

مدیر پایگاه جهانی میدان امام (ره) اصفهان، اهمیت بازگرداندن تزیینات اصلی عمارت عالی‌قاپو به جایگاه اصلی خودشان را یادآور شد و اظهارداشت: به درازا کشیدن روند به دلیل وفور مرمت‌های اضطراری بود.

قدمت کاخ شش طبقه عالی‌قاپو که در دوران سلطنت شاه عباس اول صفوی به عنوان مقر اداری و حکومتی و همچنین به عنوان ورودی دولتخانه صفوی مورد استفاده قرار می‌گرفت، به ابتدای قرن ۱۱ هجری قمری باز می‌گردد و از نظر معماری و کاربرد هنرهای تزیینی در نوع خود بی‌مانند است.

راه‌پله‌های شاهی در عمارت عالی‌قاپو به منظور رفت‌وآمد درباریان و اتاق‌های انتظار برای رفتن به طبقات بالاتر عمارت و ملاقات با پادشاهان صفوی ساخته شده بود؛ چرا که در مواردی فضای سالن پذیرایی واقع در طبقه سوم عمارت، گنجایش حاضران را نداشت و ابر این اساس از طبقه همکف فضاهایی در مسیر راه‌پله‌ها برای انتظار میهمانان تعبیه کرده بودند.

کف راه‌پله‌ها با کاشی‌های هفت رنگ و دیوارها با شیوه‌ای تزیین موسوم به پرده‌سازی منقوش شده است.

کاخ موزه عالی‌قاپو اصفهان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۰۴ ثبت ملی شد و به همراه مجموعه میدان امام (ره) در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه