ارسال به دیگران پرینت

اشتغالزایی نیاز به قوانین جدید ندارد

بررسی آمارها نشان می‌دهد که به دلیل افزایش تمایل جوانان به ادامه تحصیل برای یافتن شغل بهتر و کشش پایین جذب متقاضیان کار از سوی بازار، سن بیکاران در حال افزایش است.

اشتغالزایی نیاز به قوانین جدید ندارد

۵۵آنلاین :

بیکاری یکی از مسائل عمده اقتصادی و اجتماعی است که به صورت مستقیم بر افراد جامعه اثر دارد و بهبود شرایط و رفع این مساله همواره از دغدغه مسئولان و دست‌اندرکاران است. شاخص بیکاری بلندمدت بر مدت زمان بیکاری تاثیر ویژه دارد. بر این اساس، افزایش طول مدت بیکاری نه تنها برای فرد بلکه برای دولت نیز هزینه سنگینی دارد.

مرکز مطالعات و آمارهای کاربردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضعیت بیکاران براساس طول مدت بیکاری در سال گذشته منتشر کرده است. بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که جوانان بیکار زیر ۳۰ سال درواقع اصلی‌ترین گروه جویای کار هستند و دلیل آن نیز افزایش تعداد جوانان تحصیل‌کرده و نیز افزایش مشارکت زنان است که در نتیجه آن تقاضا برای ورود به بازار کار به خصوص برای گروه سنی کمتر از ۳۰ سال در حال افزایش است.

همچنین بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۳۹۷ نشان‌دهنده آن است که نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال، ۱۱درصد است و دلیل آن پایان تحصیلات تکمیلی و توقع کسب شغل بهتر و متناسب با تحصیلات تکمیلی است. همچنین کمترین نرخ بیکاری بلندمدت در میان مردان و زنان در سال گذشته مربوط به رده سنی ۳۰ ساله با نرخ ۲.۸درصد است و دلیل آن نیز علاوه بر افزایش سن، اولویت داشتن شغل نسبت به ماهیت آن است.

معمولا بخشی از بیکاران را «بیکاران قبلا شاغل» تشکیل می‌دهند. بر این اساس سال گذشته ۲۳.۶درصد از بیکارن افرادی بودند که در پنج سال گذشته شاغل بودند و در واقع بیکاری بلندمدت را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که این نسبت برای «بیکاران غیرشاغل» ۵۷.۵درصد است. براساس جداول آماری، ۴۲درصد مردان و ۵۶درصد زنان در سن ۲۵ تا ۲۹ سال به مدت یک سال و بیشتر در انتظار یافتن شغل بودند. این در حالی است که در گروه سنی ۳۰ ساله، درصد مردان کاهش یافته است (۲۹.۴درصد) اما جمعیت زنان رشد داشت و به رقم ۵۷.۱درصد رسیده است و دلیل آن نیز حساسیت زنان برای یافتن کار مورد علاقه و عدم مسئولیت مستقیم آنان در تامین معیشت خانواده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با انتشار گزارشی درخصوص رونق تولید اعلام کرد که نیاز به تصویب قانون جدید نیست و با هماهنگی بین عرضه و تقاضای نیروی کار، اشتغالزایی افزایش می‌یابد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی این امر است

در مجموع براساس آخرین آمار، در سال گذشته سهم بیکاران ۱۵ تا ۲۹ ساله از کل بیکاران کشور ۵۲.۹درصد و سهم بیکاران با طول مدت بیکاری بلندمدت از کل بیکاران در این دوره زمانی ۳۷.۸درصد بوده است.

اشتغالزایی از طریق هماهنگی بین عرضه و تقاضای نیروی کار

در همین زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با انتشار گزارشی درخصوص رونق تولید اعلام کرد که نیاز به تصویب قانون جدید نیست و با هماهنگی بین عرضه و تقاضای نیروی کار، اشتغالزایی افزایش می‌یابد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی این امر است.

در این گزارش آمده است: براساس شواهد موجود طی دهه گذشته پوشش تحصیلات دانشگاهی روندی صعودی داشته و در مقابل بخش تقاضای نیروی کار نتوانسته است مشاغلی متناسب با این سطح از تحصیلات ایجاد کند. یکی از نتایج این عدم تعادل، افزایش سطح تحصیلات جمعیت بیکار (به خصوص در میان زنان جوان) بوده است. نتیجه دیگر این عدم تعادل، افزایش عدم تطابق نیروی در سن کار و مشاغل موجود بوده که در استان‌هایی که سهم بخش خدمات و صنعت در سطح بالایی نیست، نمود بیشتری یافته است. همچنین فاصله متوسط سال‌های تحصیل جوانان و زنان از سطح تحصیلات مورد نیاز مشاغل موجود در برخی از استان‌های کشور نزدیک به ۱۰ سال رسیده است که نشان می‌دهد در صورت عدم تغییر ساختار تولید و تقاضای نیروی کار در این مناطق طی سال‌های آتی، امکان یافتن شغل برای افراد بیکار این گروه‌ها تقریبا ناممکن خواهد شد. همچنین بازار کار ایران طی 30 سال اخیر شاهد تحولاتی بنیادین بوده به طوری که طی سال‌های اخیر عرضه نیروی کار در کشور به خصوص تحت تاثیر رشد شتابان جمعیت در سال‌های اول انقلاب اسلامی کشور قرار داشته و ترکیب جمعیت جوان کشور فشار خود را متوجه عرضه نیروی کار کرده است، طوری که متوسط سالیانه عرضه جدید نیروی کار طی دهه اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

بنا بر این گزارش، افزایش نرخ مشارکت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور و همچنین افزایش نرخ مشارکت زنان از دیگر موضوعاتی است که روند افزایشی عرضه نیروی کار در کشور را تشدید کرده است. بر این اساس اهمیت موضوع اشتغال در شرایط فعلی بیش از پیش شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه‌هایی برای افزایش هماهنگی شغلی جوانان ارائه کرده که از آن جمله می‌توان به افزایش مهارت جوانان از طریق توسعه آموزش‌های رسمی مهارت‌محور (همچون هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای) با ادغام منابع بخش دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی و تشکل‌های مردم‌نهاد اشاره کرد. حمایت از کارفرمایان و کارآفرینان از طریق ترغیب و تشویق کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی و خدماتی در به‌کارگیری دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار شغل اولی با کمک ارائه تسهیلات بانکی و بیمه‌ای برنامه دیگر پیشنهادی این مرکز است.

استفاده از ظرفیت بالقوه جوانان در حوزه IT برای توسعه فعالیت‌های حوزه خدمات از طریق ایجاد شبکه گردشگری، فناوری اطلاعات در جلب گردشگران خارجی، حمایت از ایجاد صندوق‌های سرمایه‌ای خطرپذیر و صندوق‌های پژوهش و فناوری در حمایت از ایجاد استارت‌آپ‌ها و محصولات دانش‌بنیان با هدف صادرات با استفاده از صنایع صندوق نوآوری و شکوفایی نیز راهکارهای پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس است.

در ادامه، مرکز پژوهش‌های مجلس افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار، ارائه برنامه‌های نوین آموزش فنی وحرفه‌ای ترکیبی از آموزش فنی و مهارت‌های رفتاری مرتبط با کار، کارآموزی و آموزش‌های تقاضامحور در کنار موافقتنامه‌های پیشینی با بخش خصوصی برای کارآموزی را نیز پشنهاد می‌کند.

در سال گذشته سهم بیکاران ۱۵ تا ۲۹ ساله از کل بیکاران کشور ۵۲.۹درصد و سهم بیکاران با طول مدت بیکاری بلندمدت از کل بیکاران در این دوره زمانی ۳۷.۸درصد بوده است

براساس این گزارش، مرکز پژوهش‌های مجلس، شفافیت اطلاعات بازار در سطح ملی درباره عرضه و تقاضا برای بازار کار و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، دسترسی سریع به درخواست‌های عرضه و تقاضای کار و تسریع فرایند جورسازی برای کارفرما و جست‌وجو کننده شغل از طریق نظارت و توسعه مؤسسات کاریابی و استفاده از اطلاعات استخراج شده برای بهبود سیاست‌گذاری بازار کار را آخرین راهکارهای اشتغالزایی جوان تحصیل‌کرده اعلام کرد.

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه