ارسال به دیگران پرینت

غوغای فالش فالگیرها

سرچشمه فال و فالگیری به کجا بازمی‌گردد؟ پژوهش‌های مستند و مستدل جامعه‌شناختی و روانشناختی ما را به نتایج خوبی رهنمود می‌کنند، اما رویکرد جامعه نسبت به آن چیست؟ دلیل تمایل عده‌ای در مراجعه به فالگیرها چیست؟ اگر نگاهی به پیاده‌روهای شهر بیندازیم به‌راحتی می‌توانیم افرادی را ببینیم که فال می‌گیرند و فال می‌فروشند.

غوغای فالش فالگیرها

۵۵آنلاین :

فالگيري اکنون ديگر از وضعيت پيشين خود خارج شده و در سايه استفاده بيش از اندازه از شبکه‌هاي مجازي شاهد رواج تبليغات گسترده فالگيري در فضاي مجازي هستيم که اين خود عاملي براي افزايش آسيب‌هاي اجتماعي شده است.

عامل مراجعه به فالگيرها

يک روان‌درمانگر درباره دلايل گرايش افراد به فالگيري مي‌گويد: در بيشتر موارد فالگيري با هدف به‌دست‌آوردن شناخت از آينده صورت مي‌گيرد.عليرضا نعمت‌زاده و با اشاره به اين مطلب اذعان داشت: يکي از کارکردهاي جادويي سحر و طلسم در زندگي بشر بدوي درمان بيماري‌ها و به‌خصوص بيماري‌هاي رواني بوده است. وي در ادامه افزود: تحقيقات نشان مي‌دهند که در برخي تمدن‌ها براي درمان برخي بيماري‌هاي روان‌شناختي از روش سوراخ‌کردن جمجمه براي بيرون‌کردن نيروهاي شيطاني از مغز استفاده مي‌شده است. نعمت‌زاده درباره دلايل گرايش به فالگيري مي‌گويد: برخلاف تصور عامه بررسي‌ها نشان مي‌دهد که در جامعه معاصر هم به‌رغم تمام پيشرفت‌هاي تکنولوژيکي و علمي هنوز هم بعضا شاهد گرايش‌ها و باورهاي خرافي و توسل جستن برخي افراد از رمالان به دلايل مختلف هستيم. وي در ادامه اذعان داشت: دامنه اين‌گونه رفتارها به‌حدي افزايش يافته که حتي گاهي در بستر شبکه‌هاي مجازي و اجتماعي هم تبليغات خدمات رمالان مدرن و امروزي به چشم مي‌خورد. اين روانشناس در ادامه تصريح کرد: امروزه برخي افراد براي کاهش تنش‌ها و کسب آرامش و در برخي موارد حل معضلات روحي و رواني ناشي از تنش‌هايي همچون شکست‌هاي عاطفي، افسردگي، تنهايي و انزوا، اختلالات روحي و رواني به مقولاتي چون محافل انرژي‌درماني و يا استفاده از قدرت‌هاي رمالان جذب مي‌شوند. نعمت‌زاده در خصوص نقش فرافکني در افزايش گرايش افراد به فال مي‌گويد: اصطلاح فرافکني در روانکاوي به رفتاري گفته مي‌شود که در حقيقت يکي از سازوکارهاي پدافندي(دفاعي) در برابر نگراني به شمار مي‌رود. در اين معني خواسته‌ها و انگيزه‌هاي ناپذيرفتني که بازشناخت آنها در «خود»، ممکن است موجب ناراحتي شود، به ديگران نسبت داده مي‌شود. وي در ادامه افزود: اين وسيله پدافندي به‌طور کامل در جهت عکس درون‌فکني است و اساس آن از اين قرار است که فرد مي‌کوشد تا تمايلات نامناسب و ناپسند خويش را به ديگران نسبت دهد و در نتيجه خود را عاري از هرگونه عيب و نقص بداند و خود را از احساس گناه برهاند. در حقيقت انسان‌ها تلاش مي‌کنند با ساده‌سازي، علت اتفاقات را به گردن جايي، کسي يا کسان ديگري بيندازند و به عبارت ديگر، ديگران را عامل وقايع و رفتارها و پديده‌ها بدانند و مسئوليت را از گردن خودشان بردارند. نعمت‌زاده مي‌گويد: در خرافات و جادو نوعي فرافکني وجود دارد. فردي که به جادو باور دارد و به جادوگر يا رمال مراجعه مي‌کند و مثلا او مي‌گويد که بخت شما را بسته‌اند، به نوعي تمام نقص‌ها، کم‌کاريها و کاستي‌هاي خود را به منبعي خارج از وجود خود فرافکني مي‌نمايد. اين کار باعث ايجاد آرامشي کاذب در فرد مي‌شود و در جست‌وجوي عامل بيروني و مانع خوشبختي با شخص رمال همراه مي‌شود.

نقش استرس در مراجعه به فالگير

اين روانشناس در پاسخ به اين سوال مبني بر اينکه استرس چه نقشي مي‌تواند در گرايش افراد به فالگيري داشته باشد، مي‌گويد: اضطراب، تنش و ترديد در تصميم‌گيري خود عامل تعيين‌کننده براي گرايش هرچه بيشتر افراد به فال است که اين خود مي‌تواند بيشتر به دليل عدم‌استفاده مناسب از خدمات مشاوره يا روانشناسان در جامعه و ميان مردم باشد، چراکه در صورتي که مردم ارتباط مناسبي با روانشناس و يا مشاوره داشته باشند به‌يقين ديگر به سمت اين کار‌ها نخواهند رفت‌. نعمت‌زاده در پايان خاطرنشان کرد: در بيشتر موارد افرادي که با تنش و استرس مواجه هستند هنگام مراجعه به افراد فالگير اين حس را پيدا مي‌کنند که به آرامش نسبي رسيده‌اند که اين خود عامل تاثيرگذاري در افزايش مراجعه اين دسته افراد به فالگيرهاست.

زنان بيشترين قربانيان فالگيرها

امروزه در جامعه بيشتر زنان و دختران به فالگيرها مراجعه مي‌کنند، هرچند در اين فرصت بايد متذکر شد که براساس مطالعات ميداني صورت‌گرفته در حال حاضر ميزان مراجعه مردان نيز نسبت به گذشته به‌طرز معناداري افزايش پيدا کرده است که اين خود جاي بسي تامل دارد.

درآمدهاي بالا از طريق فالگيري

امروزه شاهد رواج بيش از اندازه فالگيري در شبکه‌هاي مجازي هستيم که بسياري از افرادي که به اين کار اقدام مي‌کنند درآمدهاي بسيار بالايي را نيز از اين طريق به دست مي‌آورند که اين خود مي‌تواند نشان از اعتماد بيش از اندازه برخي به فال داشته باشد. هرچند بايد متذکر شد که عدم نظارت کافي مسئولان بر شبکه‌هاي اجتماعي خود نقش تاثيرگذاري در افزايش فعاليت قارچ‌گونه اين افراد در شبکه‌هاي اجتماعي دارد، البته بنا به گفته جامعه‌شناسان ارائه آموزش‌هاي لازم خود مي‌تواند عامل موثري براي کاهش مراجعه افراد و يا اعتماد آنها به فالگيرها باشد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه