ارسال به دیگران پرینت

حمله پهپادی به شاهرگ سعودی

وزارت کشور عربستان با بیان اینکه آتش‌سوزی رخ داده در تاسیسات وابسته به غول نفتی «آرامکو» عربستان در «بقیق» و «هجره خریص» به کنترل در آمده؛ علت آتش‌سوزی را حملات پهپادی اعلام کرد.

حمله پهپادی به شاهرگ سعودی

۵۵آنلاین :

«اسامه بن‌جواد» گزارشگر الجزیره، دیروز (شنبه ۲۳ شهریور) در گزارشی نوشت که وزارت کشور عربستان در گام اول منبع حمله را مشخص نکرد و افزود تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. با این حال، انصارالله یمن اعلام کرد بیانیه مهمی درباره عملیات گسترده در قلب عربستان منتشر خواهد کرد. گزارش‌های الجزیره و رویترز حاکی است که حوثی‌های یمن مسوولیت این حمله را به عهده گرفته‌اند. ائتلاف تحت رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ درحال بمباران یمن است. متعاقب این حملات حوثی‌های یمن هم حمله به پایگاه‌های نظامی و مراکز حیاتی نفتی سعودی را در دستور کار قرار دادند. حمله پهپادی به شاهرگ سعودی عکس: رویترز در همین راستا، یحیی سریع، سخنگوی نظامی وابسته به انصارالله از جزئیات یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های پهپادی این گروه در عمق عربستان پرده برداشت. بنابر اعلام این سخنگو، یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور صبح دیروز برابر با ۱۴ سپتامبر با ۱۰ پهپاد، دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی‌ترین نقطه عربستان را در قالب عملیات «توازن بازدارندگی دوم» هدف گرفت. این سخنگو اشاره کرد، هدف‌گیری دو میدان نفتی بقیق و خریص بزرگ‌ترین عملیات در عمق خاک عربستان است و این عملیات واکنشی مشروع و عادی به جنایت‌های متجاوزان و محاصره است. وی تصریح کرد: «عملیات توازن بازدارندگی در پی عملیات اطلاعاتی دقیق و رصد قبلی و همکاری با ساکنان منطقه انجام گرفت.» یحیی سریع نظام سعودی را تهدید کرد: «عملیات این گروه در آینده گسترش خواهد یافت و تا زمانی که محاصره و تجاوز ادامه یابد حملات ما دردناک‌تر خواهد شد و مجموع اهداف ما روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.» سخنگوی نظامی انصارالله تصریح کرد: «حجم عملیات بسیار گسترده است به‌طوری‌که تصاویر آتش‌سوزی گسترده و دود شدید در میادین و تاسیسات نفتی آرامکو در بقیق و خریص در شبکه‌های اجتماعی منتشر و باعث شد مقامات سعودی فورا به انجام این عملیات اعتراف کنند.»

به گزارش خبرنگار الجزیره، ماه گذشته حوثی‌ها به تاسیسات گازی «الشیبه» در آرامکو حمله کردند اما هیچ تلفاتی از سوی این شرکت اعلام نشد. سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، آتش‌سوزی رخ داده در مجموعه پالایشگاهی وابسته به آرامکو در بقیق و هجره خریص در نتیجه حملات پهپادی بوده است. منابع مختلف خبری نیز گزارش کردند که در مجموعه پالایشگاهی بقیق عربستان سعودی آتش‌سوزی رخ داده و صدای تیراندازی در اطراف آن به گوش می‌رسد. مجموعه پالایشگاهی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده است.

آرامکو، تاسیسات فرآوری نفتی در بقیق را که در ۶۰ کیلومتری جنوب غرب ظهران قرار گرفته را «بزرگ‌ترین مجموعه پالایشگاهی در جهان» می‌داند که بیشترین صادرات نفت عربستان در خلیج‌فارس را نیز انجام می‌دهد. این تاسیسات نفت‌خام ترش را به نفت‌خام شیرین تبدیل و سپس آن را به خلیج‌فارس و دریای سرخ منتقل می‌کند. تخمین‌ها نشان می‌دهد این تاسیسات می‌تواند ۷ میلیون بشکه نفت‌خام در روز را فرآوری کند. در فوریه ۲۰۰۶ هم القاعده تلاش داشت حملاتی به این مجموعه پالایشگاهی انجام دهد اما ناکام ماند. گزارشگر الجزیره با توصیف این مجموعه با عنوان «شرکت- دولت» افزود که این حمله پهپادی «ضربه‌ای جدی به تولید نفت بود.» اسامه بن‌جواد، گزارشگر الجزیره همچنین نوشت: «آرامکوی سعودی یک شرکت معمولی نیست. این شرکتی است که کشور را اداره می‌کند. در واقع هم شرکت است و هم کشور. نمی‌دانیم چه میزان از این مجموعه آسیب دیده اما این حمله موجب کاهش تولید نفت‌ خواهد شد. این امر بر تولید نفت جهانی هم تاثیر خواهد گذاشت.» میدان نفتی خریص هم در ۱۶۰ کیلومتری ریاض، پایتخت، قرار گرفته است. براساس تخمین‌ها، این منطقه دارای بیش از ۲۰ میلیارد بشکه نفت ذخیره است. به دلیل تعطیلی بازار جهانی نفت، تاثیر این حمله بر بازار جهانی نفت هنوز معلوم نیست. رویترز نیز در گزارش ۱۴ سپتامبر خود نوشت بقیق بزرگ‌ترین مجموعه فرآوری نفتی در جهان است. رویترز می‌نویسد تنش‌ها در منطقه پس از حملاتی در ماه‌های ژوئن و ژوئیه به تانکرهای نفتی در آب‌های خلیج‌فارس بالا گرفت. حوثی‌ها همچنین حملاتی به پایگاه‌های نظامی و مرزهای سعودی انجام داده بودند که دو ایستگاه پمپاژ نفت در ماه می‌ را مورد آسیب جدی قرار داد. هر دو حمله موجب آتش‌سوزی‌هایی شد اما روند صادرات نفت را مختل نکرد.

پالایشگاه بقیق متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است. آرامکو نیز شرکت ملی نفت عربستان و تحت مالکیت دولت این کشور است. براساس داده‌هایی که شرکت ملی نفت عربستان، (آرامکو) منتشر کرده، درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۲۴ میلیارد دلار بوده است. سال گذشته (۲۰۱۸) شرکت آرامکو روزانه حدود ۶/ ۱۳ میلیون بشکه نفت تولید کرد که این میزان از تولید شرکت‌های نفتی بزرگی مانند رویال داچ‌شل و بی‌پی بریتانیا بالاتر بود. بی‌بی‌سی نیز در گزارشی در همین رابطه نوشت: انصارالله ماه گذشته میلادی اعلام کرد، با ۱۰ پهپاد بزرگ‌ترین مخزن استراتژیک نفت سعودی‌ها با بیش از یک میلیارد بشکه نفت را هدف گرفته است. این گزارش می‌افزاید، خالد بن‌عبدالعزیز الفالح، وزیر انرژی سابق عربستان نیز ضمن اذعان به وقوع حمله به یکی از تاسیسات گاز طبیعی در میدان نفتی الشیبه وابسته به غول نفتی آرامکوی عربستان گفت، یکی از واحدهای تاسیسات گاز طبیعی هدف حملاتی قرار گرفت که منجر به آتش‌سوزی در واحد مذکور شد. البته این آتش‌سوزی مهار شد و خسارت‌های اندکی برجای گذاشت و تلفات جانی نداشت. انصارالله همچنین در ۱۴ ماه می نیز ایستگاه پمپاژ نفت شرکت آرامکو واقع در ۷۹ کیلومتری استان عفیف به سمت غرب کشور را هدف حملات پهپادی قرار داده بود.

آرامکو بزرگ‌ترین شرکت تولید و استخراج نفت در جهان است. این شرکت مالک میدان نفتی غوار است که ذخایر نفتی آن براساس آمار منتشر شده ۱۲ برابر کل ذخایر اثبات شده آمریکا است. به سخن دیگر، شرکت آرامکو مالک ۹۹ درصد کل ذخایر نفتی ثبت شده در عربستان است و با ده‌ها پالایشگاه و شرکت تابعه در سراسر جهان همکاری و ارتباط دارد. آرامکو قصد دارد بخشی از سهام خود را عرضه کند. حملات موشکی و پهپادی به پالایشگاه‌های این غول نفتی می‌تواند بر قیمت نفت نیز تاثیر بگذارد. خبرگزاری آلمان نیز یکشنبه نهم ژوئن (۱۹ خرداد) به نقل از شبکه اینترنتی المسیره، متعلق به حوثی‌های یمن، گزارش داد که پهپادهای این گروه فرودگاه جیزان در جنوب عربستان سعودی را بمباران کردند. حوثی‌ها می‌گویند هدف این حمله آشیانه‌های محل نگهداری و باندهای نشست و برخاست هواپیماهای بدون سرنشینی بوده که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی برای بمباران مواضع معارضان یمن از آنها استفاده می‌کند. المسیره از قول یک منبع نزدیک به حوثی‌ها که مقام و نامش فاش نشد اعلام کرد که حمله به فرودگاه شهر جیزان در واکنش به اقدام «کشورهای متجاوز» برای تبدیل کردن آن به یک پایگاه نظامی برای بمباران مواضع آنها انجام شده است. شبکه المسیره همچنین پنجم خرداد (۲۶ می) از یک حمله پهپادی به فرودگاه جیزان خبر داده و چهار روز پیش از آن ادعا کرده بود حوثی‌ها فرودگاه شهر نجران در نزدیکی مرز عربستان را با پهپادهای انتحاری هدف قرار داده‌اند. عربستان و دیگر متحدانش در ائتلاف تاکنون درباره حمله‌های مورد ادعای حوثی‌ها و میزان تلفات و خسارت‌های احتمالی اظهارنظری نکرده‌اند.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه