ارسال به دیگران پرینت

گزارش اختصاصی از جشنواره فیلم تورنتو

فیلم تحسین‌شده تاد فیلیپس در جشنواره فیلم تورنتو هم همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده و انگار قصد ندارد به این زودی‌ها از صدر خبرهای سینمایی پایین بیاید.

گزارش اختصاصی از جشنواره فیلم تورنتو

۵۵آنلاین :

چنگیز محمودزاده:

ظهر روز سه‌شنبه بالاخره نوبت نمایش به فیلم «جوکر» در جشنواره تورنتو رسید؛ فیلمی که تنها چند روز پیش جایزه اول جشنواره فیلم ونیز را به خود اختصاص داده بود و حالا یکی از امیدهای اسکار نیز به شمار می‌رود. نمایش این فیلم به طور همزمان در دو سالن اصلی جشنواره بود اما از همان اول صبح یک صف بسیار طولانی برای دیدن فیلم تشکیل شد و تقریبا یک ساعت پیش از شروع نمایش، به تماشاچیان اجازه ورود به سالن دادند تا راحت‌تر بتوانند سیل تماشاگران را کنترل کنند.

با اتمام نمایش فیلم به نظر می‌رسید که این فیلم تاد فیلپس توانسته باشد انتظار تماشاچیان را برآورده کرده باشد. بازی درخشان واکین فینیکس، فیلمنامه قدرتمند فیلپس و اسکات سیلور با گره‌ها و تعلیق‌های درخشان و پایان‌بندی هوشمندانه به خوبی نشان می‌دهند که چرا هیات داوان جشنواره ونیز تصمیم گرفت جایزه شیر طلایی را به این فیلم اختصاص دهد.

هر چند فیلم ارجاع‌هایی جزئی به داستان بتمن و شخصیت جوکر در آن دارد، اما در واقع این فیلم ساختاری کاملا مستقل دارد. فیلمی بسیار خوش‌ساخت که در واقع شکواییه است از جامعه آمریکا، تضاد طبقاتی و بی‌عدالتی‌های حاکم بر آن. البته فیلپس در تمام لحظات این اثر، حتی یک قدم هم از رسالت اصلی خود یعنی فیلم‌سازی دور نمی‌شود و تمام حرف‌های خود را به شکلی ظریف و هوشمندانه در قالب یک اثر سینمایی بیان می‌کند.

یکی دیگر از آثاری که در نیمه دوم چهل و چهارمین دوره جشنواره با استقبال زیادی مواجه شد، آخرین اثر تایکا وای‌تی‌تی یعنی «جوجو خرگوشه» بود. وای‌تی‌تی در این اثر نیز مثل تمامی دیگر فیلم‌های خود طنزی ویژه را ضمیمه کار می‌کند که با بازی خودش در نقش آدولف هیتلر به شیرینی آن افزوده می‌شود.

داستان «جوجو خرگوشه» درباره کودک ۱۰ ساله‌ای به نام جوجو است که در آلمان نازی به سر می‌برد و شیفته شخصیت هیتلر است. جوجو با مادر خود زندگی می‌کند که نگاهی کاملا متفاوت به نازی‌ها دارد. در طول فیلم با تحولاتی که در زندگی جوجو پیش می‌آید، افکار او هم به سمت و سوی دیگری گرایش پیدا می‌کند.

یکی از نکاتی که بسیاری از منتقدان حاضر در جشنواره در مورد این فیلم به آن اشاره کرده‌اند، ساخته شدن آن در زمانی است که گرایش‌های راست افراطی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است. حتی برخی یک قدم فراتر هم رفته‌اند و دیالوگ‌های هیتلر در این فیلم را با جمله‌بندی‌های دونالد ترامپ مقایسه کرده‌اند.

وای‌تی‌تی علاوه بر نمایش فیلم خود در جشنواره تورنتو، جایزه بخش گالای جشنواره را نیز در شب دوشنبه به دست آورد. دیگر برنده این جایزه مریل استریپ بود که دوشنبه‌ شب در جشنواره حاضر شد. این جایزه هر سال به هنرمندانی اهدا می‌شود که در طول سال‌های فعالیت هنری خود دستاوردهای مهمی را به دست آورده باشند. دیگر هنرمندانی که در این دوره از جشنواره موفق به دریافت این جایزه شدند، عبارتند از واکین فنیکس، راجر دیکینس، ماتی دیوپ و دیوید فاستر.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه