ارسال به دیگران پرینت

لاوروف به عراق می رود

وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه در آینده نزدیک به عراق سفر می کند، دیدار از این کشور را بخشی از تلاش ها برای حمایت از رهبری عراق برای انسجام و همبستگی جامعه این کشور و تامین سازش قومی و مذهبی عنوان کرد.

لاوروف به عراق می رود

۵۵آنلاین :

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نیکلای پوپسکو وزیر خارجه مولداوی در مسکو در پاسخ به سوال خبرنگاری، برنامه سفر خود به عراق را تایید کرد و افزود: در آینده نزدیک به عراق ازجمله منطقه کردستان این کشور سفر می کنم. پیشتر میخاییل بوگدانف معاون وزیر خارجه و نماینده پوتین در امور خاورمیانه گفته بود که لاوروف اوایل ماه اکتبر به عراق سفر می کند و موید صالح معاون وزیر خارجه عراق نیز در گفت وگو با ریانووستی روز هفتم ماه اکتبر (۱۵ مهر ماه) را تاریخ سفر وزیر خارجه روسیه به بغداد خوانده بود. لاوروف در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از همتای عراقی خود دعوت نامه برای سفر به این کشور دارم، اظهار داشت: ما توافق کردیم که این سفر تا پایان سال جاری (میلادی) برگزار خواهد شد.در زمان حاضر درباره تاریخ مشخص این دیدار هماهنگی می کنیم. وی افزود: در چارچوب برنامه این سفر قرار است به اربیل و کردستان عراق بروم. وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه عراق بازیگر مهم و کلیدی منطقه و شریک روسیه است، اظهار کرد: دیدار از این منطقه بخشی از تلاش ها برای حمایت از اقدامات رهبری عراق برای انسجام و همبستگی جامعه این کشور و تامین سازش قومی و مذهبی است. وی خاطرنشان کرد که در مذاکرات در عراق برخی مسائل بین المللی و منطقه ای و نیز توافق های دوجانبه مطرح و بررسی خواهد شد.

نباید در روابط روسیه و آمریکا گمانه زنی کرد وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری گفت که نباید درخصوص تاثیرات احتمالی برکناری جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا بر روابط روسیه و آمریکا گمانه زنی کرد.

وی با اشاره به سخنان روز گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که گفته بود سیاست خارجی آمریکا تغییری نمی کند، خاطرنشان کرد که باید صبر کرد و نگاه کرد در آینده چه تغییراتی ممکن است رخ دهد. لاوروف همچنین با بیان اینکه بولتون مخاطب خوشایندی بود، اظهار داشت: اما ما در بسیاری مسائل اختلاف داشتیم. زیرا بولتون از سناریوهای بکارگیری زور در مسائل بین المللی ازجمله با استفاده از نیروی نظامی حمایت می کرد. لاوروف افزود: همانطور که می دانید بولتون موارد متعدد این نوع پیشنهادها را در مورد اوضاع بحرانی ازجمله در ونزوئلا، ایران و مناطق دیگر مطرح کرده بود. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در توییتر نوشت که بولتون را بخاطر اختلاف نظر در سیاست خارجی برکنار کرد. بولتون هم مدعی شد که کناره گیری کرده است. وزیر خارجه روسیه همچنین از سرگیری مذاکرات پیرامون جمهوری خودخوانده پریدنسترویه استقبال کرد. پریدنسترویه با جمعیت روس تبار باریکه ای بین مولداوی و اوکراین است که پس از فروپاشی شوروی بطور یکجانبه از مولداوی اعلام استقلال کرده و جدا شده است. روسیه نقش اصلی میانجی و تضمین کننده حفظ صلح در مناقشه پریدنسترویه را برعهده دارد و بر اساس توافقنامه سال ۱۹۹۲ به منظور تامین امنیت نیروهای حافظ صلح خود را در این منطقه مستقر کرده است. بر اساس توافق صورت گرفته، نیروهای حافظ صلح مستقر در این منطقه شامل ۴۰۵ روسی، ۴۹۲ پریدنسترویه، ۳۵۵ مولداوی و ۱۰ ناظر نظامی اوکراین هستند.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه