ارسال به دیگران پرینت

تاکید صدراعظم آلمان بر همکاری با ایران برای جلوگیری از تشدید تنش ها

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که اروپا تصمیم گرفته است برجام را حفظ کند و به یافتن راه‌هایی به‌منظور جلوگیری از تشدید تنش ها ، ادامه دهد.

تاکید صدراعظم آلمان بر همکاری با ایران برای جلوگیری از تشدید تنش ها

۵۵آنلاین :

مرکل روز چهارشنبه در جلسه پارلمان آلمان گفت: گام به گام به تلاش برای یافتن راه‌حل‌هایی با ایران که از تشدید تنش در منطقه ای دارای حساسیت بین المللی، ادامه می دهیم. این مساله، در دستور کار ما قرار دارد.

وی یکی از موضوعات حساس در این برهه زمانی را « نجات برجام » دانست و گفت: این یک وظیفه اروپایی است.

ایران روز شنبه از گام سوم کاهش تعهدات برجامی خود در واکنش به خروج آمریکا از این توافق و بازگرداندن غیرقانونی تحریم‌ها علیه ملت ایران و همچنین انفعال طرف‌های اروپایی این توافق، خبر داد.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران جزییات چهار اقدام ایران در کاهش تعهداتش از توافق هسته‌ای موسوم به برجام را در کنفرانسی خبری اعلام کرد و از آغاز گازدهی به آی‌آر۶ که براساس برجام، ایران می‌توانست تنها ۱۱ سال پس از برجام گازدهی به آن را انجام دهد، خبر داد. کمالوندی اعلام کرد: ایران گازدهی ماشین‌های آی‌آر۶ را به صورت زنجیره ۲۰ تایی شروع کرده است و زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی انجام می‌دهد. ۹۱۰۹

کمالوندی همچنین در مورد میزان تاثیرگذاری گام سوم بر تصمیم طرف اروپایی برای بازگشت به تعهدات برجامی خود تا دو ماه آینده افزود: جمهوری اسلامی با کاهش تعهدات خود دارد از برجام فاصله می گیرد و این حرکت محسوس است. البته شاید بعضی‌ها بگویند دارید اقدام تند انجام می دهید که این بحث ها مطرح است، اما تصمیم گیری ها در فرایند فنی، سیاسی و امنیتی است. وی یادآور شد: کسی که بیرون نشسته باشد از نگاه خود نظری می دهد که آن نگاه هم برای خودش محترم است، اما وقتی که اطلاعات کافی را با مسائل سیاسی و امنیتی کنار قرار دهید این اقدامات منصفانه است.

از سویی، اتحادیه اروپا که هنوز تعهدات خود برای تضمین بهره‌مندی‌های اقتصادی ایران از برجام را انجام نداده، از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در راستای گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران، ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته از سوی ایران، هشدار داد که این اقدام می‌تواند ظرفیت غنی‌سازی ایران را تقویت کند و با محدودیت‌های برجام «ناسازگار» است.

وی گفت: اقدام اخیر ایران برای نصب سانتریفیوژها با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منطبق نیست و قصد ایران برای نصب سانتریفیوژهای بیشتر بسیار نگران‌کننده است چراکه می‌تواند ظرفیت غنی‌سازی ایران را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود: ما همواره به صورت شفاف گفته‌ایم که تعهد ما به توافق هسته‌ای (برجام) بستگی به پایبندی کامل ایران به این توافق دارد.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه