ارسال به دیگران پرینت

روسیه: اوضاع خلیج فارس با توقیف نکردن کشتی‌های ایرانی بهبود می‌یابد

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: اوضاع خلیج فارس در صورتی که نفتکش‌های ایرانی در سراسر جهان توقیف نشود، بهبود می‌یابد.

روسیه: اوضاع خلیج فارس با توقیف نکردن کشتی‌های ایرانی بهبود می‌یابد

۵۵آنلاین :

سرگئی شایگو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیران خارجه و دفاع روسیه و فرانسه در قالب 2+2 در محل ساختمان ضیافت‌های رسمی وزارت خارجه روسیه در خیابان اسپردینوفکا مسکو خاطرنشان کرد که با فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه اوضاع پیرامون ایران و منطقه خلیج فارس را مورد بررسی قرار داده است. شایگو گفت: براساس ارزیابی ما وضعیت خلیج فارس در صورتی که دیگران از بیرون در آن مداخله نکنند و با نقض قوانین بین‌المللی نفتکش‌های ایرانی در سراسر جهان توقیف نشود تثبیت می شود و دیگر نیازی به تدابیر اضافی نیست. آمریکا به تازگی نفتکش آدریان دریا را که حامل محموله نفت ایران بود تهدید به توقیف کرد و اقدامات ایذایی برای تحریم این کشتی بکار گرفت. کشتی آدریان دریا که پیش از این گریس یک نام داشت، حدود ۴۵ روز قبل توسط نیروهای انگلیسی در جبل‌الطارق توقیف با طرح این ادعا که تحریم‌های اتحادیه اروپا را نقض کرده است، توقیف شد. دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق روز پنجشنبه ( ۲۴ مرداد) طی حکمی دستور رفع توقیف آدریان دریا را صادر و اعلام کرد: دیگر دلیلی برای نگه داشتن این نفتکش وجود ندارد، اما مقام‌های آمریکایی تلاش کردند تا مانع از رفع توقیف «آدریان دریا» شوند و خواستار جلوگیری از حرکت آن شدند. سرانجام دادگاه عالی جبل‌الطارق با این درخواست آمریکا مخالفت و آن را رد کرد و با توجه به هماهنگی و آماده سازی کشتی «آدریان دریا»، این نفتکش ایرانی از منطقه جبل الطارق خارج و وارد آب‌های بین‌المللی شد.

برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در اروپا تدابیر متقابل لازم است شایگو در ادامه سخنان خود گفت که با همتای فرانسوی خود درخصوص اوضاع امنیتی اروپا گفت وگو کرده است. وی گفت: با توجه به پایان اعتبار پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میانبرد وضعیت دشواری در عرصه کنترل موشکی بوجود آمده و سرنوشت پیمان استارت-2 نیز در ابهام قرار دارد.

پیمان استارت-2 یا پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی پیمان دو جانبه میان آمریکا و روسیه است. دمیتری مدودف و باراک اوباما رئیسان ‌جمهوری وقت روسیه و آمریکا روز هشتم آوریل سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار و پیمان استارت-۲ برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور را امضا کردند. آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک را مستقر کنند که حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲ است و اعتبار این پیمان در سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد. وی ادامه داد: در این مورد گام های متقابل برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی نیاز است.

وزیر دفاع روسیه گفت: با طرف فرانسوی در خصوص اوضاع مناطق حائل بین روسیه و کشورهای عضو ناتو گفت وگو کردیم. وی ادامه داد: آنچه که مربوط به جلوگیری از وقوع حوادث می شود این است که تدابیر اعمال شده از وزارت دفاع روسیه وفرانسه به اندازه کافی موثر است و نبود مناقشه ای در سالهای اخیر حاکی از این واقعیت است. شایگو گفت: درباره اوضاع سوریه و نیز شمال آفریقا و منطقه صحرا گفت وگو کردیم زیرا این مناطق می تواند پناهگاه جدید برای تروریست ها از جمله تروریست های رانده شده از سوریه باشد ضمن اینکه به دیدگاههای نزدیک دو طرف برای مقابله با این تهدید اشاره کردیم.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه