ارسال به دیگران پرینت

بازی خطرناک نخست وزیر اسرائیل

تهدیدات نصرالله می‌تواند دو طرف را به سمت یک جنگ تمام عیار هدایت کند. چنین سناریویی بخت نتانیاهو برای پیروزی مجدد در انتخابات را کاهش می‌دهد و نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه را در معرض حملات تلافی جویانه قرار می‌دهد. مطابق با گزارش‌های منتشر شده، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو‌های خود با رهبران اسرائل و لبنان خواستار پرهیز از تشدید تنش در این منطقه شده است.

بازی خطرناک نخست وزیر اسرائیل

۵۵آنلاین :

جاناتان برودر در نیوزویک نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دامنه جنگ منطقه‌ای خود علیه تهران را گسترش داده است. در روز‌های اخیر شاهد حملات هوایی اسرائیل علیه نیرو‌های نیابتی ایران در سوریه، لبنان و عراق بوده ایم. ظاهرا یکی از اهداف نتانیاهو بهبود تصویر عمومی خود در داخل اسرائیل در آستانه انتخابات سراسری در ۱۷ سپتامبر است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اسرائیل و حزب الله آخرین بار در سال ۲۰۰۶ برای مدت یک ماه با یکدیگر جنگیده بودند. اما اوایل ماه سپتامبر نیرو‌های حزب الله و سربازان اسرائیل بعد از سیزده سال دوباره به مبادله آتش پرداختند. تحلیلگران هشدار می‌دهند که احتمال بروز یک جنگ تمام عیار بین دو طرف افزایش پیدا کرده است.

درگیری‌های اخیر با حمله هوایی اسرائیل به مقر نیرو‌های حزب الله در سوریه در تاریخ ۲۴ آگوست شروع شدند. در این عملیات دو فرمانده حزب الله جان خود را از دست دادند. نیرو‌های حزب الله در واکنش مواضع نظامی اسرائیل در منطقه مرزی بین دو کشور را با موشک‌های ضد تانک هدف قرار دادند. ارتش اسرائیل در ادامه به پایگاه‌های حزب الله در جنوب لبنان حمله کرد. حزب الله می گوید که یک تانک اسرائیلی را با موشک‌های خود منهدم کرده است. اما یکی از سخنگو‌های ارتش اسرائیل اعلام کرد که موشک‌های حزب الله به یک آمبولانس نظامی برخورد کردند و این حمله تلفاتی نداشته است.

نتانیاهو در بیانیه‌های خود تاکید کرده است که نیرو‌های مرتبط با ایران در هیچ نقطه‌ای از منطقه در امان نخواهند بود. اسرائیل به طور ویژه نگران انتقال فناوری تولید موشک‌های دقیق هدایت شونده به حزب الله است. این موشک‌ها می‌توانند زیرساخت‌های نظامی و غیر نظامی در داخل شهر‌های اسرائیل را هدف قرار دهند. اما بسیاری از ناظران اسرائیلی معتقدند که نتانیاهو بیشتر به دنبال منحرف کردن افکار عمومی از رسوایی‌های خود است. نخست وزیر اسرائیل در ماه‌های اخیر با اتهاماتی همچون رشوه، فساد و سوء استفاده از قدرت روبرو شده بود.

بسیاری از مقامات آمریکایی معتقدند که نتانیاهو بازی خطرناکی را شروع کرده است. استراتژی رهبر اسرائیل نه تنها می‌تواند شانس او برای پیروزی در انتخابات را از بین ببرد، بلکه سربازان آمریکایی در خاورمیانه را در معرض اقدامات تلافی جویانه قرار خواهد دهد. حملات اخیر اسرائیل درست زمانی پیاده سازی شدند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد دیدار و مذاکره با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ابراز امیدواری کرده است.

نیرو‌های نزدیک به ایران در طول سال‌های گذشته در حال تلاش برای گشودن یک جبهه جدید علیه اسرائیل بوده اند. ارتش اسرائیل در این مدت بیش از هزار حمله هوایی در داخل خاک سوریه انجام داده بود. اما مقامات اسرائیلی در گذشته از پذیرفتن مسئولیت این حملات امتناع می‌کردند.

نیرو‌های حزب الله در طول هشت سال گذشته در کنار نیرو‌های بشار اسد می‌جنگیدند. اما آن‌ها تاکنون واکنشی نسبت به حملات اسرائیل علیه مواضع خود در سوریه نشان نداده بودند. رهبران حزب الله به یاد دارند که جنگ ۲۰۰۶ چه عواقب فاجعه باری برای زیرساخت‌های اقتصادی لبنان به دنبال داشت. دولت نتانیاهو نیز در سال‌های گذشته از حمله به مواضع حزب الله در داخل خاک لبنان پرهیز کرده بود.

اما در تاریخ ۲۴ آگوست همه معادلات منطقه‌ای درست چند هفته پیش از انتخابات اسرائیل تغییر کردند و نتانیاهو آتش بس غیر رسمی خود با حزب الله را نقض کرد.

ارتش اسرائیل در ابتدا ساختمانی در روستای عقربا در نزدیکی دمشق را هدف قرار داد. مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که نیرو‌های ایرانی در حال آماده شدن برای حمله پهپادی بوده اند. در این حمله دو عضو حزب الله کشته شدند. چند ساعت بعد یک پهپاد جنگی اسرائیل با یکی از ساختمان‌های اداری حزب الله در بیروت برخورد کرد. یکی از سخنگو‌های حزب الله گفت که این حمله آسیب زیادی به مرکز رسانه‌ای این گروه وارد کرده است. مقامات اسرائیلی هنوز مسئولیت حمله پهپادی اخیر در بیروت را بر عهده نگرفته اند.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله اسرائیل را مسئول انجام این حملات معرفی کرد و در مصاحبه تلویزیونی خود گفت: «به سربازان اسرائیلی در منطقه مرزی هشدار می‌دهم که منتظر واکنش تلافی جویانه ما باشند».

تهدیدات نصرالله می‌تواند دو طرف را به سمت یک جنگ تمام عیار هدایت کند. چنین سناریویی بخت نتانیاهو برای پیروزی مجدد در انتخابات را کاهش می‌دهد و نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه را در معرض حملات تلافی جویانه قرار می‌دهد. مطابق با گزارش‌های منتشر شده، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو‌های خود با رهبران اسرائل و لبنان خواستار پرهیز از تشدید تنش در این منطقه شده است. اما آرون دیوید میلر، کارشناس سابق خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا معتقد است که صحبت‌های اخیر نتانیاهو باعث افزایش بی ثباتی و وخامت اوضاع خاورمیانه شده اند. او در این ارتباط گفت: «بدون شک این حملات به بهبود تصویر عمومی نتانیاهو در داخل اسرائیل کمک خواهند کرد. اما در صورتی که این بازی خطرناک به یک جنگ تمام عیار در منطقه منجر شود، عواقب فاجعه باری برای دولت نتانیاهو به دنبال خواهد داشت».

هم زمان، در تاریخ ۲۵ آگوست شاهد حملات مشکوکی در داخل خاک عراق بودیم. یک پهپاد حامل مواد انفجاری با محموله‌ای در نزدیکی مرز عراق با سوریه برخورد کرد. در این حمله یکی از فرمانده‌های ارشد نیرو‌های بسیج مردمی عراق جان باخت. نتانیاهو هشدار داده است که هیچ کشوری نباید به ایران اجازه دهد که از خاکش برای حمله به اسرائیل استفاده کند.

مقامات اسرائیلی مسئولیت حملات داخل عراق را بر عهده نگرفته اند. اما گروه‌های شبه نظامی و رهبران سیاسی ائتلاف فتح در پارلمان عراق آمریکا را متهم به همکاری با اسرائیل برای انجام این حملات کردند و خواستار خروج سربازان آمریکایی از عراق شدند.

اما بیانیه‌های ضد و نقیض مقامات آمریکایی در واکنش به این حملات نیز باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع شد. پمپئو در ابتدا گفت که از حق اسرائیل برای مقابله با تهدیدات ناشی از نیرو‌های مرتبط با ایران حمایت می‌کند. اما مقامات وزارت دفاع در بیانیه‌ای هر گونه نقش خود در حملات اخیر در داخل عراق را انکار کردند. ظاهرا آن‌ها نگران حملات انقتام جویانه علیه سربازان آمریکایی هستند.

دیوید میلر در ارتباط با حملات اسرائیل در داخل عراق گفت: «ارتش اسرائیل عملیات خود را از طریق قلمرو هوایی که در اختیار آمریکا قرار دارد پیاده سازی کرد. این موضوع باعث عصبانیت مقامات وزارت دفاع آمریکا شد. آن‌ها دوست ندارند که جان پنج هزار سرباز آمریکایی در داخل عراق را به خطر اندازند».

هم زمان، ترامپ امیدوار است که در هفته‌های آینده ملاقاتی با رئیس جمهور ایران داشته باشد. نتانیاهو مخالف مذاکره بین تهران و واشنگتن است. تحلیلگران معتقدند که گفتگو بین مقامات دو کشور می‌تواند شانس پیروزی نتانیاهو در انتخاباتی آتی را کاهش دهد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه