ارسال به دیگران پرینت

نقش فرانسه در رفع تنش‌ها میان ایران و آمریکا

انتقاد رییس جمهوری آمریکا از تلاش‌های همتای فرانسوی خود در راستای تنش‌زدایی با ایران، مورد توجه و بررسی رسانه های داخلی قرار گرفته است.

نقش فرانسه در رفع تنش‌ها میان ایران و آمریکا

۵۵آنلاین :

جدال لفظی بین مقامات آمریکا و فرانسه از زمانی آغاز شد که ترامپ در توئیتی نوشت «ایران به طور جدی با مشکل مالی روبروست. آنها سخت در پی گفتگو با آمریکا هستند، اما به آنها علائمی درهم از سوی همه کسانی داده می‌شود که به نظر می‌رسد نماینده ما هستند، از جمله از سوی رئیس جمهور فرانسه مکرون.» ترامپ در توئیت دوم خود با لحنی نرم تر می نویسد: « می‌دانم که امانوئل نیت خیر دارد، همان طور که بقیه هم همین طور هستند، اما هیچ کسی به جای ایالات متحده صحبت نمی‌کند مگر خود ایالات متحده. هیچ کس اجازه ندارد به هیچ طریق و شکلی ما را نمایندگی کند » .

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز یکشنبه ۲۰ مرداد رسانه های داخلی نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب با اشاره به موضع گیری ترامپ نسبت به رییس جمهور فرانسه آورده اند: در حالی که دستگاه دیپلماسی فرانسه بدون سروصدا مشغول آماده‌سازی شرایط برای از سرگیری گفتگوها «میان همه طرف‌های» توافق هسته‌ای بود، ترامپ ناگهان در توئیت غیرمنتظره‌ای تلاش‌های دیپلماتیک این کشور را زیر سوال برد.رسانه های اصولگرا نیز نوشته اند: اختلاف‌نظر بر سر ایران رابطه ترامپ و مکرون را شکراب کرد.رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب با اشاره به توئیت های ترامپ آورده اند: سیاست خارجی ریاست جمهوری آمریکا دچار آشفتگی‌ و تناقض‌های بسیاری است. به گزارش این رسانه ها، هدف اصلی راهکار فرانسه، راضی کردن ایران و آمریکا به از سرگیری مذاکرات است. بنابراین، وقتی ترامپ به طور غیردیپلماتیک از تلاش‌های شخص ماکرون در این زمینه انتقاد می‌کند، این می‌تواند به این معنا باشد که فرانسه بیهوده برای تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن تلاش نکند. چرا که کاخ سفید تمایلی به این امر ندارد.

رسانه های منسوب به جریان اصولگرا نیز به انتقاد ترامپ از فرانسه پرداخته و نوشتند: بر خلاف اینکه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به زعم خودش به دنبال حفظ برجام است، ولی تلاش‌های ۳ ماه اخیر او همچون تکاپوهای قبل از خروج ترامپ از توافق وین باز هم به در بسته خورده است.

رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در مطالب خود به محورهایی همچون نقش فرانسه در برجام؛ اروپا و برجام؛ تحریم ظریف؛ صدور مجوز فروش قطعات هواپیما به ایران از سوی آمریکا؛ ائتلاف نظامی در خلیج فارس و رد حکم مصادره بنیاد علوی پرداخته اند.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز به محورهایی چون نقش فرانسه در برجام؛ کناره‌گیری دومین رئیس اینستکس؛ انتقاد از اعتماد به غرب؛ گام سوم کاهش تعهدات برجام و سخنان وزیر امورخارجه کشورمان درخصوص آمریکا اشاره کرده اند.

رسانه های اصلاح طلب

برخی از گزاره های به کار رفته در این رسانه ها عبارتند از: آلمان و فرانسه توسط ترامپ به چالش کشیده شده‌اند؛ پشت‌پرده توبیخ ماکرون توسط ترامپ؛ اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند می‌ماندند، برجام پایدار بود؛ آمریکا با تحریم ظریف دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری را نقض کرد؛ تکلیف اروپای ها در شرایط کنونی نجات برجام نیست بلکه عمل به تکلیف در قالب برجام است؛ آمریکا مجوز فروش قطعات هواپیما به ایران را صادر کرد.

نقش فرانسه در برجام

-در روزنامه مردم سالاری زیر عنوان " تحقیر متحدین اروپایی در پرونده ایران" آمده است: آلمان و فرانسه توسط ترامپ به چالش کشیده شده‌اند.سیاست خارجی ریاست جمهوری آمریکا دچار آشفتگی‌ و تناقض‌های بسیاری است؛ عدم تمرکز او بر یک سیاست مشخص از او رئیس جمهوری با ذهنی مغشوش به نمایش گذاشته است. او از یک سو از مذاکره با ایران سخن می‌گوید و از سوی دیگر با فرانسه به خاطر تلاش برای رفع تنش‌ها برخوردهای اهانت آمیز می‌کند.با نگاهی واقع بینانه و دقیق می‌توان دریافت که سیاست خارجی ترامپ تاکنون چرخش‌های بسیاری داشته است و مشخصا دیپلماسی کنونی ترامپ در مورد ایران انحنای تندی دارد، همانند شاخه ای خم شده که هر لحظه احتمال شکست آن وجود دارد. تصمیم فرانسه و آلمان مبنی بر فاصله گرفتن از ترامپ این انحنا را بیشتر می‌کند و ترامپ دیر یا زود ناچار خواهد بود با تبعات سیاست‌های متناقض خود روبرو شود.

-همچنین تارنمای فرارو در مطلبی با عنوان "پشت‌پرده توبیخ ماکرون توسط ترامپ" آورده است: هدف اصلی راهکار فرانسه، راضی کردن ایران و آمریکا به از سرگیری مذاکرات است. بنابراین، وقتی ترامپ به طور غیردیپلماتیک از تلاش‌های شخص ماکرون در این زمینه انتقاد می‌کند، این می‌تواند به این معنا باشد که فرانسه بیهوده برای تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن تلاش نکند. چرا که کاخ سفید تمایلی به این امر ندارد.

به گزارش فرارو، کار کردن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از همه روسای جمهور دیگر دشوارتر است. این را احتمالا ایمانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بهتر از همه می‌داند. در حالی که دستگاه دیپلماسی فرانسه بدون سروصدا مشغول آماده‌سازی شرایط برای از سرگیری گفتگوها «میان همه طرف‌های» توافق هسته‌ای بود، ترامپ ناگهان در توئیت غیرمنتظره‌ای تلاش‌های دیپلماتیک این کشور را زیر سوال برد....به رغم اینکه ترامپ شخصا ماکرون را خطاب قرار داده بود، اما رئیس‌جمهور فرانسه برای دومین بار از پاسخ دادن به اظهارات مستقیم همتای آمریکایی خودداری کرد.

اروپا و برجام

به گزارش روزنامه اعتماد به نقل از خبرگزاری ملت "حشمت‌الله فلاحت‌پیشه"، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند می‌ماندند، برجام پایدار بود.حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی:«ایران باید از رییس‌جمهوری فرانسه و کشورهای اروپایی بخواهد که هدف غیرواقعی را در دستور کار قرار ندهند بلکه به تکلیف خودشان عمل کنند، تکلیف آنها در شرایط کنونی نجات برجام نیست بلکه عمل به تکلیف در قالب برجام است؛ چرا کشورهای اروپایی به تکلیف خود در قبال برجام عمل نکرده‌اند؟ یکی از دلایلی که برجام پایدار نمانده همین موضوع است، اگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسوی‌ها که شرکت توتال اولین شرکتی بود که از ایران رفت بر تعهدات خود پایبند می‌ماندند، اکنون برجام موقعیت پایداری بود که می‌توانست بنیان خوبی برای چانه‌زنی و تقابل با یک‌جانبه‌گرایی ایالات متحده امریکا باشد. چون راهبرد ترامپ یک‌جانبه‌گرایانه است. هر چه اروپایی‌ها بیشتر صاحب نقش شوند، امریکایی‌ها بیشتر عصبانی خواهند شد».

تحریم ظریف

-به گزارش روزنامه ابتکار به نقل از ایلنا، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت: آمریکا با تحریم ظریف دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری را نقض کرده است. وی افزود: تحریم وزیر خارجه خلاف دستور موقت دیوان بین‌المللی دادگستری است‌ چرا که این دستور موقت اعلام کرده طرفین هیچ اقدامی برای سخت‌تر کردن اوضاع موجود انجام ندهند و ایالات متحده از زمان صدور آن دستور مکرر در حال انجام اقداماتی است که اوضاع را سخت‌تر می‌کند.به گزارش ایلنا، لعیا جنیدی در رابطه با احتمال ایجاد محدودیت برای وزیر خارجه در سفرهای خارجی در پی تحریم ایالات متحده مانند عدم سوخت‌رسانی به هواپیمای وی گفت: این کار از لحاظ کلی ضد مدنیت جامعه بین‌المللی است.

-همچنین تارنمای انتخاب درخصوص تحریم وزیر امورخارجه کشورمان مطلبی با عنوان "اختلاف پمپئو و بولتون بر سر تحریم ظریف" منتشر کرده است.به گزارش این تارنما، الحیات ادعا کرد: دو ماه پیش، مایک پمپئو موفق شد تحریم ظریف را به تاخیر بیندازد. این در حالی است که مشاور امنیت ملی آمریکا، جان بولتون سعی در تعجیل تحریم ظریف داشت. راه‏حل میانه آن بود که تردد وزیر خارجه ایران در داخل شهر نیویورک، در ماه گذشته محدود شود.

صدور مجوز فروش قطعات هواپیما به ایران از سوی آمریکا

روزنامه شرق در گفت وگو با عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده خرید هواپیماهای جدید، پرداخت و نوشت: آمریکا مجوز فروش قطعات هواپیما به ایران را صادر کرد.

در این مطلب آمده است: تحریم‎ها آمد و همه امتیازهایی را که برای خرید هواپیماهای نو داشتیم، یکباره همچون باد با خود برد. حالا فقط ۱۶ هواپیمای نو ایرباس و ATR از مجموع ۲۳۸ هواپیمای نو ایرباس، بویینگ و ATR مشمول قرارداد، خریداری کردیم. نکته قابل توجه در زمان مذاکرات برای خرید این هواپیماها، حواشی‌ای بود که در این زمینه وجود داشت. از حرف‎هایی که وزیر سابق راه در مورد خرید هواپیمای ATR گفته بود تا حرف و حدیث‎های دیگر، در بین فعالان این حوزه مطرح بود. در زمینه نقدهایی که درباره مذاکرات خرید هواپیما مطرح بود با اصغر فخریه‌کاشان، قائم‎مقام عباس آخوندی و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده قراردادهای خرید هواپیماهای جدید گفت‎وگویی داشتیم. او در بین صحبت‎هایش خبری را مطرح کرد که در لابه‌لای خبر هرروزه ناخشنودی تحریم‎ها، خبر خوبی محسوب می‎شد؛ هواپیمایی ATR مجوز فروش قطعات یدکی و خدمات پس از فروش را از وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) دریافت کرد. خبر خوبی که در کنار خبر تهاتر قطعات هواپیما با ۱۵ میلیون دلار باقی‎مانده دست ایرباس از سوی ایران‎ایر، تلخی این روزهای صنعت هوایی را کمی از بین برد.

ائتلاف نظامی در خلیج فارس

روزنامه اعتماد در گزارشی به تصمیم جدید انگلیس مبنی بر پیوستن به گروه ائتلافی خلیج فارس پرداخته است. در این مطلب می خوانیم: برخلاف مخالفت چندباره دولت ترزا می‌نخست وزیر انگلستان برای پیوستن به گروه ائتلافی خلیج فارس که امریکا طراح آن بوده است، با روی کار آمدن بوریس جانسون به درخواست واشنگتن در این رابطه پاسخ مثبت داد. ...تاکنون از جمله کشورهایی که دست رد به سینه امریکا زده‌اند ژاپن و آلمان هستند. این در حالی است که تاکنون تنها انگلیس ، اسراییل و کره جنوبی پیوستن خود به این ائتلاف را اعلام کرده‌اند و حاضر هستند امریکا را در خلیج فارس همراهی کنند. چرایی تغییر موضع انگلستان را در گفت‌وگو با احمد نقیب‌زاده استاد دانشگاه و کارشناس حوزه اروپا مورد سوال قرار داده‌ایم، او در خصوص این تغییر در تصمیم‌گیری آن‌هم در دولت جدید انگلستان می‌گوید: این اقدام انگلستان را باید به حساب دو فاکتور جدید گذاشت؛ ابتدا روی کار آمدن بوریس جانسون و نخست‌وزیری او و دیگری توقیف نفتکش این کشور درآب‌های خلیج‌فارس و تنگه هرمزتوسط ایران. در واقع با این مقدمه انگلستان به سمت همکاری و همراهی با امریکا در ائتلاف خلیج فارس هل داده شده است.

به گزارش این روزنامه وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیرپذیری دیگر کشورهای اروپایی که تاکنون پاسخ منفی به امریکا در ائتلاف خلیج فارس داده‌اند با توجه به تصمیم تازه انگلستان، گفت: قطعا تاثیر خواهد داشت. نقش رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد را نباید کمرنگ دید. ... بنابراین، این امکان وجود دارد که در ماه‌های آینده یا حتی روزهای آینده آلمان و فرانسه نیز به این ائتلاف بپیوندند.

در صورتی که دایره این ائتلاف وسیع‌تر شود و امریکا بتواند کشورهای دیگری را با خود همراه کند ایران چه دستور کاری را باید در برنامه‌های خود قرار دهد؟

ایران باید از هرگونه درگیری پرهیز کند. چرا که اگر به‌طور مثال نفتکش آلمان نیز توقیف شود به‌طور قطع روی تصمیم‌گیری این کشور تاثیر خواهد داشت. به هر صورت این رفتارها بده‌ و بستان‌هایی است که بر روی یکدیگر اثر خواهد گذاشت. بر این اساس ایران باید این مساله را فقط محدود به نفتکش انگلستان کند. آن را هم به توقیف نفتکش ایران توسط انگلستان در تنکه جبل الطارق ارتباط دهد که مشخص شود ایران قصد پیگیری یک سیاست خصمانه در خلیج فارس را ندارد. یعنی خواسته ایران موردی است و اگر این خواسته برآورده شود دست به چنین اقداماتی نخواهد زد.

رد حکم مصادره بنیاد علوی

به گزارش روزنامه مردم سالاری،‌ یک دادگاه تجدیدنظر آمریکا رای دادگاهی دیگر را برای مصادره بنیاد علوی در منهتن رد کرد. به گزارش رویترز، یک دادگاه تجدیدنظر فدرال، روز جمعه حکم هیات منصفه دادگاهی دیگر را رد کرد که این حکم به دولت آمریکا اجازه می‌داد ساختمان بنیاد علوی را که ادعا می‌کرد تحت کنترل ایران بود مصادره کند. این موضوع یک شکست برای وزارت دادگستری آمریکا به حساب می‌آید که با امید فروختن این ساختمان سی‌وشش طبقه در خیابان ششصد و پنجاه منهتن و بهای نزدیک به ۱ میلیارد دلار و تقسیم کردن مبلغ آن میان قربانیان «بمب‌گذاری‌ها و بقیه حملات مرتبط با ایران»، وارد روند دادرسی شد. اعضای هیات منصفه در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ مطلع شدند که بنیاد غیردولتی علوی که شصت درصد از سهام مشارکت این بنا را داشت، تحریم‌های اعمال‌ شده بر ایران را در سال ۱۹۹۵ نقض کرده بود؛ چرا که می‌دانست «آسا کورپ» که چهل درصد از مالکیت این بنا را به عهده داشت، در واقع پوششی برای بانک ملی ایران بود. همچنین دادگاه تجدیدنظر، حکم قاضی دادگاه پیشین که به نفع قربانیان حملات تروریستی منتسب به ایران بود را رد کرد؛ این افراد به دنبال جبران خسارت از سوی بنیاد علوی و شرکای آن بودند. این دادگاه اعلام کرد که قربانیان این حوادث می‌توانند به چنین دعاوی‌ در یک دادرسی مجدد رسیدگی کنند؛ چرا که این شرکت آن‌گونه که قاضی قبلی پرونه نتیجه‌گیری کرده بود، یک «دارایی کشور خارجی» به حساب نمی‌آید.

رسانه های اصولگرا

برخی از گزاره های به کار رفته در این رسانه ها عبارتند از: استعفای دومین رئیس بدون راه‌اندازی اینستکس؛ اختلاف‌نظر بر سر ایران رابطه ترامپ و مکرون را شکراب کرد؛ تکاپوی بی فرجام ماکرون؛‌ جزئیات تلاش ترامپ و کاسبان ترس برای گران‌فروختن طرح مکرون؛ پروژه بزک آبنبات فرانسوی کلید خورد؛ اعتماد به دلال‌های آمریکا به دور از عزت، حکمت و مصلحت بود.

نقش فرانسه در برجام

-به گزارش قدس آن لاین، اختلاف‌نظر بر سر ایران رابطه ترامپ و مکرون را شکراب کرد. شبکه تلویزیونی راشاتودی در گزارشی به بررسی موضوع اختلاف نظر روسای جمهور فرانسه و آمریکا در خصوص ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه تلویزیونی راشاتودی گزارش داد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به روشی طلبکارانه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برخورد خواهد کرد.در ابتدا مجری این شبکه تلویزیونی گفت: وزارت خارجه فرانسه اعلام کرده است که متعهد به کاهش تنش با تهران است و نیازی به اجازه آمریکا برای برگزاری مذاکره ندارد. این موضوع پس از آن روی داد که دونالد ترامپ، امانوئل مکرون را به فرستادن پیام‌های متناقض به ایران متهم کرد.

-تارنمای راه دانا در مطلبی با طرح پرسشی مبنی بر "تکاپوی بی فرجام ماکرون؛ رئیس جمهور فرانسه در پی چیست؟" نوشت: بر خلاف اینکه امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به زعم خودش به دنبال حفظ برجام است، ولی تلاش‌های ۳ ماه اخیر او همچون تکاپوهای قبل از خروج ترامپ از توافق وین باز هم به در بسته خورده است.

-فرهیختگان در گزارشی با استفاده از روتیتر "جزئیات تلاش ترامپ و کاسبان ترس برای گران‌فروختن طرح مکرون" و تیتر "پروژه بزک آبنبات فرانسوی کلید خورد" نوشت: پیشنهاد تازه فرانسه برای پادرمیانی در مناقشات برجام چند روزی است که محافل دیپلماتیک و رسانه‌ای را حسابی به‌خود مشغول کرده است. پیشنهادی که المانیتور برای اولین‌بار آن را رسانه‌ای کرد و از جزئیاتش پرده برداشت. سه‌شنبه هفته‌پیش، حسن روحانی و امانوئل مکرون برای چندمین‌بار درباره سرنوشت توافق هسته‌ای و راهکار اروپا برای قانع‌کردن ایران به توقف فرآیند کاهش تعهدات خود در برجام، تلفنی با هم گفت‌وگو کردند. المانیتور در گزارشی دراین‌باره به نقل از دو دیپلمات اروپایی خبر داد مکرون در تماس روز هشتم مرداد با روحانی، او را برای شرکت در نشست سران گروه ۷ دعوت کرده است. به‌نوشته المانیتور، مکرون در این گفت‌وگوی تلفنی پیشنهاد دیگری هم داشته تا شاید ایران را برای برداشتن گام سوم کاهش تعهداتش مردد کند. پیشنهادی که عبارت است از گشایش یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران. اعتباری که فرانسوا نیکولاند، سفیر پیشین فرانسه در تهران آن را نخستین گام اروپایی‌ها برای اجرایی کردن اینستکس می‌خواند و احتمالا قرار است به عنوان منبع مالی جهت تامین نیازهای اساسی ایران به سازو کار مالی اروپا تزریق شود. .... جدیت ایران در ادامه این مسیر و اعلام قطعی‌شدن گام دوم در پایان ضرب‌الاجل ۶۰ روزه باعث شد چشم‌آبی‌ها ماست‌هایشان را کیسه کنند و فرانسه را برای متوقف‌کردن ایران پیش‌قدم سازند. این‌گونه شد که تنها ساعاتی مانده به اعلام جزئیات گام دوم، امانوئل مکرون پای تلفن نشست و در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور ایران فرصتی ۹ روزه را برای رایزنی و چاره‌جویی درخواست کرد. فرصت ۹ روزه موردنظر حالا یک‌ماهی است که به درازا کشیده و این یعنی نیمی از مهلت ۶۰ روزه دوم بدون رسیدن به نتیجه‌ای قابل اتکا سپری شده. زمان به‌سرعت به‌سود ایران و به‌ضرر اروپا در حال سپری شدن است و احتمالا مکرون به همین واسطه سر کیسه را شل کرده و پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری را روی میز گذاشته است؛ پیشنهادی که اگرچه هنوز مقامات در تهران صراحتا آن را تایید یا رد نکرده‌اند اما تواتر گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای به نقل از منابع آگاه اروپایی، در کنار این اظهارات روحانی مبنی‌بر آنکه «امروز با برخی کشورها در حال مذاکره هستیم و آنها پیشنهادهایی ارائه کرده‌اند که متوازن نمی‌دانیم، لذا آن پیشنهادها را نپذیرفتیم» و «ممکن است در هفته‌های آینده به نتیجه قابل‌قبولی دست پیدا کنیم» تصویری مقارن واقعیت از آن ترسیم می‌کند.

کناره‌گیری دومین رئیس اینستکس

کیهان در ستون اخبار ویژه خود گزارشی با عنوان "استعفای دومین رئیس بدون راه‌اندازی اینستکس" منتشر کرده است.محافل رسانه‌ای در اروپا می‌گویند کناره‌گیری دومین رئیس اینستکس آن هم قبل از راه‌اندازی این کانال مبادلات مالی، سوءظن‌ها درباره نمایشی بودن کار اروپا را بیشتر می‌کند. برند اربل در کمتر از یک هفته پس از انتصاب به ریاست اینستکس، از این سمت استعفا کرد.روزنامه فایننشال در این زمینه می‌نویسد: برند اربل دیپلمات ۷۲ ساله آلمانی که قرار بود ریاست این سازوکار مالی را برعهده بگیرد و ماه پیش برای این سمت انتخاب شده بود، مجبور به کناره‌گیری شد. او اسرائیل را بیش از هر زمان دیگری یک عضو بیگانه خاورمیانه خطاب کرده بود و سقوط صدام حسین را بزرگ‌ترین تراژدی قرن بیست و یک نامیده بود. در پنج ماه گذشته، ایران برنامه خروج مرحله‌ای‌اش از برجام را آغاز کرده، بدین ترتیب یافتن یک رئیس جدید پیش از آنکه ایران گام سوم خود را اجرایی کند، بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

انتقاد از اعتماد به غرب

کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: دیدید اعتماد به دلال‌های آمریکا به دور از عزت، حکمت و مصلحت بود. اظهارات جدید ترامپ نشان می‌دهد او حتی در ادعای دعوت به مذاکره نیز صادق نیست و دنبال تحقیر و باج‌گیری است.ترامپ اخیرا مدعی شد:‌ «آنها [ایران] ناامیدانه می‌خواهند با آمریکا گفت‌وگو کنند اما سیگنال‌های متناقضی از طرف همه کسانی که نشان می‌دهند که نماینده ما هستند، از جمله امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، دریافت می کنند.»این ادعا در حالی است که ماکرون در جریان چند دور گفت‌وگوی تلفنی با آقای روحانی و فرستادن مشاور خود به تهران، پیشنهاد فریز در مقابل فریز (تعلیق بخشی از تحریم‌های آمریکا در مقابل توقف برخی فعالیت‌های غنی‌سازی ایران) را در کنار دائمی کردن نظارت‌های پروتکل الحاقی مطرح کرده بود و همه این پیشنهادها وساطت از طرف آمریکا بود.همچنین آقای ظریف در جریان سفر اخیر به نیویورک به خبرنگاران گفت که درباره دائمی کردن پروتکل الحاقی در ازای تصویب لغو تحریم‌ها در کنگره آمریکا مذاکره کرده است. البته گفته می‌شود مقامات آمریکایی دنبال ترتیب دادن تله دیدار ظریف با یکی از مقامات دولت آمریکا هم بوده‌اند. اما این بازی دوم ناکام مانده است.

در واقع دولت ترامپ از یک سو دلال و واسطه می‌فرستد تا موضع دولت روحانی و وزارت خارجه را نرم و دچار سردرگمی بکند و از سوی دیگر، زیر میز همین مذاکرات نیم‌بند می‌زند تا به زعم خود، موضع ایران را تضعیف نماید و طرف ایرانی را مجبور کند از موضع پایین‌تر پای میز مذاکره برود.این روند نشان می‌دهد اعتماد مجدد دولت و وزارت خارجه به دولت فرانسه یا برخی سناتورهای آمریکایی نظیر رندپال، چه‌قدر به دور از حکمت، عزت و مصلحت است.

گام سوم کاهش تعهدات برجام

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان "توسعه بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته در گام سوم" به سخنان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، پرداخت و به نقل از وی نوشت: در صورت ادامه روند کنونی و عدم تعهد اروپایی‌ها، ایران گام سوم کاهش تعهدات برجام را در چارچوب توسعه بهره‌برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته برخواهد داشت.

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به گام سوم کاهش تعهدات برجام، گفت: در صورتی که طرف‌های مقابل برجام به تعهدات خود بازنگردند، جمهوری اسلامی ایران گام سوم کاهش تعهدات را بر خواهد داشت. طبق پیش‌بینی‌ها اروپایی‌های طرف برجام اقدام عملی در جهت تحقق تعهدات نمی‌کنند و در این صورت ما گام سوم را برخواهیم داشت.

سخنان وزیر امورخارجه کشورمان درخصوص آمریکا

به گزارش روزنامه فرهیختگان به نقل از خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در دیدار با اعضای فراکسیون دیپلماسی مجلس گفت: فشار آمریکا به ایران به‌دلیل قوت و قدرت ایران است. وی تاکید کرد آمریکا نگران شکست خود در صحنه دیپلماسی است. ظریف همچنین تصریح کرده ایران در صحنه‌های میدانی منطقه‌ای و بین‌المللی موفق بوده و فشار آمریکا به ایران به‌دلیل قوت و قدرت ایران است نه ضعف. طبق آنچه «مهر» منتشر کرده است در این دیدار رئیس و اعضای فراکسیون دیپلماسی مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از زحمات مسئول سیاست خارجی کشور، اقدام آمریکا مبنی‌بر تحریم محمدجواد ظریف را تقبیح و محکوم کردند.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه