ارسال به دیگران پرینت

ظریف خطاب به اروپایی‌ها: قرار نیست به ایران لطف کنید، فقط تعهدات خود را انجام دهید

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد کارهایی که قرار است طرف‌های اروپایی برجام برای ایران انجام دهند، لطف نیست بلکه تعهدات تصریح‌شده آنها ذیل برجام است.

ظریف خطاب به اروپایی‌ها: قرار نیست به ایران لطف کنید، فقط تعهدات خود را انجام دهید

۵۵آنلاین :

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنج‌شنبه در بدو ورودش به فرودگاه جارکارتای اندونزی در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که قرار نیست طرف‌های اروپایی برجام به ایران لطف کند، بلکه انتظار این است که آنها تعهدات برجامی خود را انجام دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات برخی مقامات اروپایی پس از اعلام گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران گفت: « اروپایی ها باید به این نتیجه برسند که اگر بخواهند از آمریکا برای اجرای تعهدات شان اجازه بگیرند آمریکا هیچ وقت به آنها این اجازه را نخواهد داد. شما از رژیم و دولت کنونی آمریکا که سیاست خود را فشار حداکثری قرار داده، انتظار دارید این فشار را کم کند؟ حتما این کار را نخواهد کرد. شما نمی خواهد به ایران امتیازی بدهید و قرار نیست به ایران لطفی بکنید شما قرار است تعهدات خودتان را انجام دهید این تعهدات نه وابسته به آمریکا و نه وابسته به اجازه آمریکاست.»

وی افزود: «اروپایی‌ها تعهداتی را در قالب برجام داشته اند. بند سه ضمیمه دو برجام نشان می‌دهد این تعهدات حتی صدور قوانین هم نیست بلکه اجرای قوانین است و نتیجه اجرای آن قوانین. اروپایی ها در اجرای تعهداتشان که ارتباطی هم با آمریکا ندارد تخلف کردند. اروپایی‌ها خبر داشتند که آمریکا با سیاست خشنی وارد شده بازهم یازده تعهد دادند و این تعهدات را چندین بار تکرار کردند اما آنها را اجرا نکردند در واقع هم اجرای تعهدات برجامی شان را نقض کردند هم تعهداتی که بعد از خروج آمریکا داشتند نقض کردند. اگر اروپایی ها بخواهند منتظر اجازه کشوری بمانند که برای فشار بر ایران از برجام خارج شده حتماً این اجازه صادر نخواهد شد.»

ظریف تصریح کرد: «وزیر امور خارجه گفت: من در سفری که به اروپا داشتم در تمام ملاقات ها تکرار کردم که ما حتما از این مرحله عبور می‌کنیم و همه حقوقی داریم در قالب برجام که آن را اجرا خواهیم کرد و از این مرحله با سربلندی عبور می کنیم کما اینکه تاکنون هم مقدار زیادی از خساراتی که در سال اول خروج آمریکا از برجام بر کشور وارد شد به سمت جبران آن خسارت حرکت کردیم. اروپایی ها برای ایران نیاز نیست کاری بکنند، برای خودشان کار کنند.»

وی در خصوص مذاکرات انجام‌شده با فرانسوی‌ها برای نجات برجام نیز گفت: « از ابتدا هم به آنها گفتیم اگر منتظر موافقت آمریکایی ها هستید تا با ایران همکاری کنید چنین توافقی محال است بنابراین باید مشکل را خودتان حل کنید.»

وزیر امور خارجه درباره گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام نیز تصریح کرد: «اقدامی که آقای رئیس جمهور اعلام کردند و من ظرف چند ساعت آینده به خانم موگرینی رسما اعلام خواهم کرد اقدام بسیار مهمی است. البته این هم مانند اقدامات قبلی ما قابل بازگشت است. یعنی جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور قانون مدار در چارچوب حقوق و وظایف خود عمل می‌کند. اروپایی‌ها اگر به وظایفشان عمل کنند این اقدام همانند دو اقدام دیگر که قبلا صورت گرفته، امکان دارد برگردد.»

محمدجواد ظریف همچنین در واکنش به اقدام اخیر آمریکایی‌ها برای تطمیع ناخدای هندی نفتکش آدریان دریا نیز تأکید کرد: «کار بسیار شرم آور دیگری که برایان‌ هوک انجام داده ایمیلی بوده که برای ناخدای کشتی آدریان دریا فرستاده و در آن به ایشان پیشنهاد صریح داده و اصلاً هم تلاش نکرده در لفافه دیپلماتیک بگنجاند و گفته است من اسمم این است و مسئولیتم این است و شما می توانید کشتی را به ما تحویل بدهید چند میلیون دلار پول بگیرید و زندگی خوبی داشته باشید یا این کار را نکنید و زندگی بسیار بدی در آینده، منتظر شماست. این مسئله نه تنها نشان دهنده سقوط اخلاقی بلکه سقوط سیاسی و عملیاتی آمریکاست.»

وی در خصوص اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه قادر است مشکلات ایران را ظرف 24 ساعت حل کند، اظهار داشت: «آقای ترامپ بهتر است برای مردم ایران مشکل درست نکنند و ما از ایشان نه توقع حل مشکل داریم و نه ایشان می تواند مشکلات ما را حل کند. تصوراتی که وی درباره توانمندی‌های خودش دارد اگر بتواند مشکل مردم آمریکا را که هر چند وقت یکبار توسط یک هفت‌تیرکش بی‌حساب و کتاب جان خودشان را در تعداد وسیع از دست می‌دهند، حل کند که وظیفه شان است.»

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه