ارسال به دیگران پرینت

تنها دروازه سنگی پا برجا در ایران

شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی و در مرز کشور ترکیه قرار دارد. این شهر یکی از کهن ترین تمدن های شمال غرب ایران را داراست. از زیباترین جاذبه های این شهر، دروازه سنگی آن است.

تنها دروازه سنگی پا برجا در ایران

۵۵آنلاین :

این اثر در دوره پادشاهی ایلخانیان بنا شده‌ و در زمان های قدیم مردم برای ورود و خروج به شهر از این دروازه می گذشتند و امروز از جاذبه های دیدنی مهم و تاریخی ایران شده که گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند.

این دروازه اتفاق های تاریخی زیادی را به چشم دیده و هنوز هم بعد از گذشت سالیان دراز می توان نشانه هایی از گلوله های شلیک شده توسط مهاجمان ارمنی و عثمانی را بر روی دیواره های آن دید.

در ساخت این دروازه از سنگ و آجر استفاده شده و به دو قسمت ضلع شمالی و ضلع جنوبی تقسیم شده است.

درست در جلوی این دروازه، خندقی عمیق حفر شده بود که پلی معلق بر روی آن قرار داشت تا در صورت حمله دشمن، پل به بالا برود و مهاجمان نتوانند وارد شهر شوند. بعد ها با بزرگ شدن شهر خوی این بنا در بافت جدید شهر قرار گرفت و ضلع شمالی اش متصل به بازار قدیمی خوی شد.

تنها دروازه سنگی پا برجا در ایران

همچنین می توانید بعد از بازدید از این دروازه زیبا، سری به جاذبه های نزدیک این دروازه مثل موزه خوی، خانه کبیری، آرامگاه شمس تبریزی و پل قطور بروید و گوشه دیگری از زیبایی های این شهر را از نزدیک ببینید.

منبع : پرشیا دایجست
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه