ارسال به دیگران پرینت

تصاویر پوشش بانوان در همایش دستاوردهای روستایی و اطلاعیه دفتر رئیس جمهور

پوشش بانوان روستایی با لباس های سنتی که در همایش دستاوردهای دولت روحانی در حوزه توسعه روستایی شرکت کرده بودند، انتقاداتی را در پی داشت.

تصاویر پوشش بانوان در همایش دستاوردهای روستایی و اطلاعیه دفتر رئیس جمهور

۵۵آنلاین :

حضور بانوان روستایی با لباس های رنگی سنتی از استان های مختلف کشور در این همایش که با سخنرانی حسن روحانی و همراهی شماری از اعضای هیات دولت همراه شده بود، واکنش های بسیاری در پی داشت که به نظر می رسد، مخالفان دولت پر انتقاد تدبیر و امید، در سومین سال فعالیت دولت دوازدهم، چالش جدیدی به نام حجاب را نیز به کلکسیون انتقادات خود علیه روحانی اضافه کرده اند.

پوشش بانوان روستایی حاضر در این مراسم، اگر چه اندکی با پوشش عرف جامعه متفاوت است و البته تا حدی این تفاوت ها را باید در تفاوت های پوشش سنتی بانوان در استان های کشور جست و جو کرد، اما آن قدر که بعضی رسانه ها آن را به خبر اول خود در هفته گذشته تبدیل کردند، جای بحث و جدل نداشت.

اگر به نمایشگاه های گردشگری ملی و استانی که در طول سال برگزار می شود مراجعه کنید، بانوانی را مشاهده می کنید که د رغرفه ها و محوطه نمایشگاه، با لباس های سنتی و فاخر و بعضا گران قیمتی حضور دارند که اگر بخواهند همان پوشش را در فعالیت های روزمره و در جامعه بر تن کنند، احتمالا با برخورد گشت ارشاد مواجه خواهند شد.

اگر قصد داریم تا پوشش فاخر ایرانی مبتنی بر ظرافت های هنر ایرانی در لباس مردان و زنان ایران زمنی، جایگزین مد های بعضا مبتذل و دم دستی غربی و شرقی شود و مد و لباس جذاب و رنگارنگ ایرانی، جایگزین سیاه پوشی و بد پوشی امروز ایرانیان شود، باید از لباس سنتی اقوام حمایت کرد. لباس های سنتی اقوام ایران را باید حمایت کرد تا سرمایه گذاران و تولید کنندگان لباس، علاقمند به تولید چنین لباس های زیبا و فاخر و الهام بخش برای زنان و مردان ایران شوند و رسانه ای عالی را برای فرهنگ و هنر ایران، رقم بزند.

جشنواره مد و لباس ایران که هر ساله در بهمن واسفند در تهران برگزار می شود، محفل رقابت ده ها هزار فعال مد ولباس ایرانی است که تلاش دارند تا گوشه هایی از این ظرفیت بزرگ را به تصویر بکشند.

با این حال، روابط عمومی دفتر رئیس جمهور با صدور اطلاعیه ای، در خصوص پوشش نامناسب برخی میهمانان در مراسم دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت‌های روستایی توضیح داد.

ریاست جمهوری: دعوت میهمانان با ما نبود، اما باز هم تذکر دادیم

در این اطلاعیه آمده است: در پی انعکاس برخی مطالب رسانه ای در خصوص پوشش نامناسب و حاشیه ساز تعداد معدودی از حاضران در همایش «ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی»، روابط عمومی ریاست جمهوری با صدور اطلاعیه‌ای، توضیحاتی ارائه کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «انتخاب و دعوت میهمانان همایش یاد شده، از سوی نهادهای صنفی و محلی مرتبط با موضوع برنامه انجام شده و دفتر و نهاد ریاست جمهوری در این مرحله نقشی نداشته است. در عین حال برگزارکنندگان همایش پیش و در حین اجلاس، به میهمانان همایش، در خصوص رعایت شئونات اسلامی و فرهنگی در حوزه پوشش، تذکر داده بودند.»

روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری همچنین با تأکید بر اینکه «بیش از هزار نفر از روستائیان عزیز از سراسر کشور به این مراسم دعوت شده بودند که با پوشش‌های متنوع و گوناگون متناسب با فرهنگ خود در سالن همایش حضور داشتند»، افزوده است: بخشی از میهمانان برنامه از جامعه محترم اقلیت‌های مذهبی کشور و با تن‌پوش سنتی و محلی خود در مراسم حاضر شده بودند که قبل از آغاز برنامه به طبقه دوم سالن راهنمایی شدند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: با وجود همه این موارد، ضمن قدردانی از حساسیت دلسوزان نسبت به رعایت کامل موازین شرعی و فرهنگی و به ویژه حجاب اسلامی، مسأله به وجود آمده قابل اغماض نبوده و دستور پیگیری و برخورد با خاطیان صادر شده است.

همایش زنان روستایی

تصویری از تاج و شال سفید بانوان شرکت کننده در همایش زنان روستایی

تصاویری از پوشش شرکت کنندگان مراسم

پوشش بانوان روستایی

امیدواریم احترام به پوشش اقوام ایرانی و تلاش برای گسترش آن در داخل و خارج از کشور، فرصت های جذابی را برای کارآفرینان حوزه فشن ایرانی خلق کرده و درآمدهای پایداری نصیب کارآفرینان ایرانی در عصر ایران ۱۴۰۰ شود که عصر فرصت آفرینی از مد ولباس تا گردشگری و نانوفناوری و بلاک چین است.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه