ارسال به دیگران پرینت

مصائب زنان کارگر، از کار ارزان تا گروگان‌گیری با چک

رییس کمیته بانون کانون عالی انجمن صنفی کارگری زنان نبود بیمه، دریافت چک و سفته، ساعت طولانی کار، کار ارزان و نبود بیمه را مشکل اصلی زنان کارگر بیان کرد و راه‌حل آن را در افزایش سواد حقوقی، تهیه الگوی کار زنان و نظارت دانست.

مصائب زنان کارگر، از کار ارزان تا گروگان‌گیری با چک

۵۵آنلاین :

تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی جوامع باعث شده که زنان علاوه بر نقش مادر و همسر، مسوولیت‌های دیگری همچون اشتغال در بیرون از خانه را نیز قبول کنند. زنانی که برای کسب درآمد و گذران زندگی خود و خانواده‌هایشان با شرایط سخت و نابرابر نسبت به مردان کار می‌کنند.

زنان کارگر همواره قربانیان بحران‌های اقتصادی بودند و علاوه بر اینکه نیروهای ارزان‌قیمت برای کارفرمایان محسوب می‌شوند در صف نخست تعدیل نیروها نیز قرار دارند.

اگرچه ورود صنعت و ماشین بر اشتغال زنان اثر گذاشته و آنان را از مشاغل سنتی به صنعتی سوق داده اما در بسیاری موارد، مصائب گذشته همواره بر زندگی آنها سایه افکنده و گویی راهی برای حل این مشکلات وجود ندارد.

رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن های صنفی کارگری زنان کشور روز جمعه در گفت و گو با ایرنا درباره مشکلات این قشر از جامعه گفت: بر اساس آمار اعلامی موسسه‌های مالی سازمان پژوهشی تامین اجتماعی، زنان ۸۰ درصد شاغلان بدون بیمه در سال ۱۳۹۶ را به خود اختصاص داده بودند.

«سمیه گلپور» افزود: براین اساس معضل اصلی زنان کارگر این است که کمترین سهم را از بیمه دارند و نبود یک بیمه مادر و پایه‌ای موجب شده زنان دچار فرسودگی در کار شوند.

وی دلیل این امر را مشکلات مالی زنان دانست و گفت: کارگران زن به دلیل نیاز مالی که دارند نیروهای کار ارزانی هستند که در شرکت‌ها و کارگاه‌ها حاضرند بدون بیمه کار کنند و در حقیقت کارفرما از این شرایط به نفع خود بهره می‌برد.

این فعال صنفی تصریح کرد: زنان کارگر نیروهای منظم و بادقتی هستند که کارفرمایان همواره به دنبال جذب آنها در کارگاه‌ها بدون پرداخت حق بیمه هستند.

وی در ادامه به اصطلاح گروگان‌گیری از زنان کارگر اشاره کرد و گفت: بسیاری از زنان در مراجعه به تشکل‌های کارگری از دریافت چک‌های سفید امضا و سفته توسط کارفرمایان گله می‌کنند.

گلپور اظهارداشت: کارفرمایانی که در استخدام زنان، موارد قانونی را رعایت نمی‌کنند برای جلوگیری از شکایت‌های آنان از چک‌های سفید امضا و سفته استفاده می‌کنند تا اگر روزی هم شکایتی صورت گرفت ضرر مالی خود را با کمک آنها جبران کنند.

وی تاکید کرد: این اقدام کارفرمایان گروگان‌گیری است که باید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظارت جدی بر این موضوع داشته باشد و در صورت مواجهه برخورد قانونی و قاطع با این سوء استفاده‌کنندگان انجام شود.

این فعال صنوف کارگری با اشاره به بند ۹ اصل سوم قانون اساسی که مربوط به تساوی حقوق زنان و مردان است، گفت: کارگران زن بدون هیچ قرارداد کاری در زمین‌های کشاورزی، دامداری‌ها و صنایع دستی همچون فرش مشغول هستند و دستمزد آنان هیچ تناسبی با میزان کار آنها ندارد.

وی افزود: خدمات این افراد با کمترین قیمت توسط واسطه‌ها خریداری و با چندین برابر قیمت فروخته می‌شود و حتی در بسیاری موارد شاهد بودیم که کارفرمایان برای اینکه مجبور به پرداخت حق عائله‌مندی نشوند زنان مجرد را استخدام می‌کنند.

گلپور با انتقاد از ساعت‌های طولانی کار زنان گفت: مبنای اسلام انسان پروری است و باید زنان به وظایف ذاتی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند و پرورش کودکان را همواره جزو اولویت‌های خود قرار دهند اما مشاهده شده که ساعت‌های طولانی کار موجب شده که این امر، مورد غفلت باشد.

وی تاکید کرد: باید مشکل ساعت کار طولانی زنان با سیاست‌های مناسب حل شود و بهره‌وری کار مورد توجه قرار گیرد.

این فعال صنفی کارگری، پایین بودن سواد حقوقی کارگران را مساله مهمی دانست و گفت: رسانه‌های جمعی، دانشگاه‌ها و تشکل‌ها سواد حقوقی را آموزش دهند تا مردم نسبت به این حقوق آشنایی داشته باشند.

وی اظهار داشت: در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مسائلی همچون حضور زنان در ورزشگاه‌ها به عنوان دغدغه زنان کشور مطرح می‌شود در حالی که دغدغه اصلی زنان نیست و ابتدا باید استقلال فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای آنان فراهم شود.

گلپور تاکید کرد: ضروری است که الگویی برای کار زنان در کشور ترسیم شود و این سند علاوه بر اینکه قابلیت اجرایی دارد از نیروی زنان برای کمک به راندمان تولید و خدمت استفاده شود.

وی افزود: باید به صورت جدی به حوزه اشتغال زنان توجه شده و آئین‌نامه‌هایی برای تحقق حقوق واقعی آنها وضع شود.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه