ارسال به دیگران پرینت

بیگاری مدرن از کودکان در اینستاگرام!

سرویس اجتماعی: در سایه استفاده بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی و همچنین محبوبیت بالای برخی از کودکان به دلیل کاهش فرزندآوری در سطح جامعه شاهد استفاده از کودکان در اینستاگرام تنها برای تبلیغات یا جذب فالوور هستیم، به‌گونه‌ای که بنا به اظهارنظر کارشناسان به این دسته از کودکان می‌توان «کودکان کار اینستاگرامی» اطلاق شود؛ کودکان کاری که تنها شکل و شمایل آنها متفاوت است.

بیگاری مدرن از کودکان در اینستاگرام!

۵۵آنلاین :

براساس تحقيقات صورت‌گرفته بيشتر صفحات متعلق به کودکان پربازديد است که اين خود عاملي اصلي براي افزايش کودکان کار در اينستاگرام است؛ رخدادي که در روند رشد و تربيت و همچنين جامعه‌پذيري کودکان مي‌تواند مشکلاتي را به وجود آورد، اين در حالي است که برخي والدين به دليل عدم اطلاعات کافي يا افزايش ميزان درآمد خود به‌راحتي کودکان را مجبور به انجام اين کار مي‌کنند که مي‌تواند تبعات منفي گسترده‌اي را هم براي کودک، خانواده و نيز براي جامعه به دنبال داشته باشد؛ اتفاقي که در صورت عدم توجه و رسيدگي به آن به‌يقين تبعات منفي به دنبال خواهد داشت.

فاصله با دنياي کودکي به‌واسطه کار

همان‌گونه که مي‌دانيم روانشناسان معتقد هستند که اگر کودک کودکي نکند و رفتارهاي مختلف مخصوص کودکي خود را انجام ندهد به‌يقين در بزرگسالي با مشکلات عديده‌اي مواجه خواهد شد، به‌گونه‌اي که در مواجهه با فرزند خود نيز بسيار سخت‌گير يا عصبي خواهد بود. هرچند براساس مطالعات صورت‌گرفته اين دسته از کودکان در بزرگسالي يا تمايل به داشتن فرزند نخواهند داشت يا درصورت فرزندآوري نيز سخت‌گيري‌هاي بيش از اندازه براي او اعمال مي‌کنند که اين خود نيز بسيار خطرناک خواهد بود. بديهي است برخي از والدين تنها براي پرکردن اوقات فراغت خود و همچنين کسب درآمد و افزايش فالوور از کودکان خود سوءاستفاده مي‌کنند و به اجبار او را از دنياي کودکي جدا مي‌کنند به‌گونه‌اي که کودک از ابتدا بيشتر زمان خود را با گفتن جملات به ظاهر خنده‌دار از نظر والدين يا انجام برخي از کارها و گرفتن ژست‌هاي آتليه‌اي مي‌گذراند که به‌يقين اين کارها مي‌تواند سلامت روح و روان يا حتي جسم کودک را به خطر بيندازد، چراکه کودکي که به‌موقع کودکي نکرده باشد و در مقابل به انجام رفتارهاي بزرگسالانه مشغول شود به‌راحتي در دام آسيب‌هاي اجتماعي قرار مي‌گيرد که مي‌تواند بسيار خطرناک باشد.

نقضحريم خصوصي

بايد در نظر داشت يکي از مهمترين پيامدهاي منفي کودکان کار اينستاگرامي را مي‌توان نداشتن حريم خصوصي اين کودکان عنوان کرد، چراکه آنها به‌واسطه والدين خود از تمام لحظات و اتفاقات زندگي خود براي ديگران سخن مي‌گويند يا عکس و فيلم آنها را منتشر مي‌کنند، بنابراين افراد ديگري نيز به‌راحتي درباره کارهاي آنها اظهارنظر مي‌کنند که مي‌تواند حريم خصوصي اين افراد را تحت‌تاثير قرار دهد تا جايي که به مرور زمان اين دسته از کودکان ديگر نمي‌توانند معني حريم خصوصي و احترام به آن را تجربه کنند؛ اتفاقي که در صورت تحقق آن به‌يقين براي کودک و والدين او بسيار خطرناک خواهد بود. هرچند در اين فرصت بايد متذکر شد برخي والدين که عکس يا فيلم‌هاي کودکان خود را منتشر نمي‌کنند و در مقابل از جريانات زندگي يا اتفاقاتي که براي کودک مي‌افتد در فضاي مجازي به‌خصوص اينستاگرام صحبت مي‌کنند آنها نيز براي حريم شخصي کودکان احترام قائل نيستند که اين خود مي‌تواند مشکلات بسياري براي آنها ايجاد کند.

جاي خالي قوانين

براي افزايش سلامت روح و روان کودکان بايد قوانين سختگيرانه‌اي وضع شود، به‌گونه‌اي که برخي والدين نتوانند هيچ‌گونه استفاده ابزاري از کودکان خود داشته باشند، چراکه در اين صورت مي‌توان با آنها برخورد جدي داشت. پرواضح است که آينده کودکان کار اينستاگرامي نامطلوب يا غيرقابل پيش‌بيني خواهد بود، چراکه کودکاني که از ابتداي زندگي خود با انجام برخي از حرکات مدلينگ آشنا مي‌شوند به‌يقين در آينده نيز تمايل دارند تنها در مرکز توجه ديگران قرار بگيرند، که اين خود مي‌تواند براي اين کودکان بسيار خطرناک باشد، چراکه در اين صورت کودک بسيار سرخورده و منزوي مي‌شود به‌گونه‌اي که اين مهم مي‌تواند در تحصيل يا زندگي اجتماعي نيز موثر واقع شود. روانشناسان مي‌گويند احتمال بروز افسردگي در ميان اين کودکان در آينده بسيار بيشتر از ديگران خواهد بود.

جلب توجه به‌واسطه کودکان

بديهي است که امروزه برخي والدين تنها براي هرچه بيشتر ديده‌شدن از کودکان خود استفاده مي‌کنند که اين مهم مي‌تواند مانند انجام جراحي‌هاي زيبايي و مواردي از اين دست باشد که به‌يقين انجام اين کار نيز مشکلات عديده‌اي را به همراه خواهد داشت. هرچند بايد متذکر شد اين‌گونه خودنمايي والدين به‌يقين مشکلات بيشتري را نيز به همراه خواهد داشت، چراکه در اين صورت از کودکان سوءاستفاده مي‌شود.

درنهايت...

امروزه در سايه افزايش بي‌رويه از شبکه‌هاي اجتماعي شاهد تغيير در نوع کودک‌آزاري هستيم، چراکه در گذشته کودک‌آزاري با نشانه‌هايي چون کبودي يا زخم روي بدن کودک آشکار مي‌شد اما امروزه نوع کودک‌آزاري تغيير يافته که به‌يقين اين نوع کودک‌آزاري بسيار خطرناک‌تر خواهد بود.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه