ارسال به دیگران پرینت

خریداران ملک به دنبال آلترناتیوی برای پایتخت

سوسن یحیی‌پور: کارشناسان می‌گویند جهش شدید بهای مسکن به‌ویژه در کلان‌شهرها که ناشی از نوسانات ارزی و هجوم نقدینگی به سمت این بازار است، به نگرانی‌ها نسبت به تامین نیاز مسکن جامعه دامن زده است. همین موضوع سبب شده تا خریداران و سرمایه‌گذاران ملک از پایتخت ایران راهی شهرهای حومه‌ای شوند. هرچند آمار جامع و دقیقی در این زمینه موجود نیست، اما گفته می‌شود تعداد زیادی از تهرانی‌ها به قصد انجام سرمایه‌گذاری یا تنها به نیت سکونت راهی شهر هشتگرد شده‌اند؛ اتفاقی که به افزایش قیمت ملک در این شهر انجامیده است. در حالی افزایش بهای مسکن و کاهش قابل توجه معاملات، دو ویژگی بارز بازار مسکن عنوان می‌شود که یک عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید که طی سه سال اخیر دو سوم معاملات مسکن توسط دلالان انجام شده است. از سوی دیگر، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اعلام این خبر که ایران دو برابر میانگین جهانی خانه خالی دارد، گفته است نباید یک خانه سال‌های سال در راستای سوداگری خالی باشد. در همین راستا، یک کارشناس اقتصاد مسکن توصیه کرده که «مالیات بر عایدی نباید گریبان سازندگان و عرضه‌کنندگان مسکن را بگیرد بلکه این مالیات باید دقیقا بر افرادی متمرکز شود که به قصد سوداگری وارد معاملات مسکن می‌شوند.»

خریداران ملک به دنبال آلترناتیوی برای پایتخت

۵۵آنلاین :

با افزايش قيمت مسکن، خريداران ملک به دنبال آلترناتيوي براي پايتخت هستند تا در آنجا سرمايه‌گذاري خود را پي بگيرند. يکي از گزينه‌هاي پايتخت‌نشينان، شهر هشتگرد اعلام شده که در اين باره ابوالفضل جوادي، رئيس اتحاديه املاک هشتگرد گفته است: «هرگز قيمت خانه در شهر هشتگرد به قيمت قبل باز نمي‌گردد. در حال حاضر به دليل قفل‌شدن ميزان معاملات، قيمت هر متر خانه در شهر هشتگرد از متري شش ميليون و 500 هزار تومان به متري شش ميليون و 100 تا 200 هزار تومان رسيده است.» او در ادامه اظهار کرد: «سال گذشته هر متر خانه قديمي متري 700 تا 800 هزار تومان بود؛ اين درحالي است که اخيرا قيمت خانه در اين منطقه از شهر از متري دو ميليون تا سه ميليون و 500 هزار تومان است. قيمت خانه‌هاي نوساز هم سال گذشته از متري دو تا سه ميليون و 500 هزار تومان بود اما حالا اين خانه‌ها هر متر به شش تا هفت ميليون تومان مي‌رسد.»

سمت و سوي بازار مسکن

يکي از معضلات جدي بازار مسکن، وجود خانه‌هاي خالي است که در اين باره، نايب رئيس اتحاديه مشاوران املاک با بيان اينکه ايران دو برابر ميانگين جهاني خانه خالي دارد، گفته است: «داشتن پنج تا شش درصد خانه‌هاي خالي در هر کشور طبيعي و يک نياز است اما 10 درصد مقداري زياد است.» حسام عقبايي پيشنهاد داد که «بايد به سمت‌و‌سويي برويم که خانه خالي سوداگرانه در کشور وجود نداشته باشد، اگر هم وجود داشته باشد در مسير اجاره يا فروش باشد. نه اينکه يک خانه سال‌هاي سال‌ در راستاي سوداگري خالي باشد.»

راهکار مقابله با سوداگري

بر اساس تازه‌ترين اطلاعات منتشر شده، تعداد معاملات مسکن در کلان‌شهر تهران حدود 80درصد کاهش يافته است، با اين حال، کيانپور، عضو کميسيون عمران مجلس، مي‌گويد طي سه سال اخير دو سوم معاملات مسکن توسط دلالان انجام شده است. در همين راستا، يک کارشناس اقتصاد مسکن، با اشاره به ماليات بر عايدي مسکن، توصيه کرد که «ماليات بر عايدي نبايد گريبان سازندگان و عرضه‌کنندگان مسکن را بگيرد. اين ماليات بايد دقيقا بر افرادي متمرکز شود که به قصد سوداگري وارد معاملات مسکن مي‌شوند.» مهدي سلطان‌محمدي، در گفت‌وگو با ايلنا، اينگونه ادامه داد: «اگر قانون ماليات به نحو نادرستي به اجرا برسد مانع سرمايه‌گذاري در بخش مسکن مي‌شود کما اينکه در دو سال گذشته شاهد آن بوديم به‌رغم اينکه قيمت مسکن رشد نجومي را تجربه کرد اما ميزان ساخت‌و‌ساز در اين حوزه افزايش چشمگيري نداشت.» افزون بر اين، مصطفي‌قلي خسروي، رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران عنوان کرده است که «براي مقابله با سوداگري، به مصوبات مجلس براي اجراي کامل قوانين و الزام ثبت کد رهگيري با هدف شفاف‌شدن معاملات مسکن نيازمنديم.»

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه