ارسال به دیگران پرینت

سفیر سابق فرانسه: علت توقیف نفتکش‌ها در آب‌های ایران قاچاق سوخت است

فرانسوا نیکولو، سفیر سابق فرانسه در ایران، مبارزه با قاچاق سوخت را علت توقیف اخیر نفتکش خارجی دانسته و گفت توقیف نفتکش انگلیسی به هیچ وجه به توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق شباهت ندارد.

سفیر سابق فرانسه: علت توقیف نفتکش‌ها در آب‌های ایران قاچاق سوخت است

۵۵آنلاین :

به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، فرانسوا نیکولو، سفیر سابق فرانسه در ایران ، مبارزه با قاچاق سوخت را علت توقیف اخیر نفتکش خارجی دانسته و گفت توقیف نفتکش انگلیسی به هیچ وجه به توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق شباهت ندارد.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گزارش داد: ایران اعلام کرد در روز چهارشنبه یک نفتکش خارجی را در آب‌های سرزمینی خود توقیف کرده است. ملیت این شناور هنوز اعلام نشده است. این سومین کشتی توقیف شده در کمتر از یک ماه اخیر بوده است. ایران به قاچاق سوخت توسط این کشتی به مقصد یک کشور عربی ظنین است. مجری از فرانسوا نیکولو سفیر سابق فرانسه در تهران پرسید: ایران هر روز خبری را منتشر می‌کند، یک روز از کاهش تعهدات خود نسبت به توافقنامه هسته‌ای می‌گوید و روزی دیگر درباره عبور و مرور در خلیج (فارس). آیا تهران به امید اقدام اروپایی‌ها در قبال تحریم‌های آمریکا به اعمال فشار مبادرت می‌کند؟

نیکولو پاسخ داد: نه. این مسئله بسیار متفاوتی است. مسئله ایران، مسئله‌ای پیچیده و دشوار است. ایران با اعمال فشار در پاسخ به فشار‌های آمریکا، اروپا را گروگان گرفته و عملا استراتژی خطرناکی را در پیش گرفته است. از طرف دیگر این اولین اتفاق از این دست نیست. ایرانی‌ها کشتی‌ای را توقیف کرده اند که در حال قاچاق بنزین بوده است.

وی گفت: قاچاق بنزین در ایران بازار بسیار خوبی است. بنزین در ایران با قیمتی به ارزش حدود یک دهم یورو عرضه می‌شود. به طور قطع قاچاق بنزین در این کشور تجارت فوق العاده‌ای است. بنزین به کشور‌های همسایه مثل عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان و شاید سایر کشور‌ها که این نوع سوخت را با قیمت بالاتری عرضه می‌کنند، قاچاق می‌شود. ظاهرا ماجرای توقیف این کشتی با مسئله قاچاق مرتبط بوده است.

مجری پرسید: پس به نظر شما ماجرای توقیف این نفتکش به توقیف نفتکش انگلیسی در پاسخ به توقیف کشتی ایرانی در آب‌های جبل الطارق شباهتی ندارد و با مسئله قاچاق سوخت مرتبط بوده است. این طور نیست؟

نیکولو پاسخ داد: بله. این مورد با مسئله توقیف کشتی انگلیسی که در پاسخ به توقیف کشتی که در اختیار ایران قرار داشت و در حال انتقال دو میلیون بشکه نفت احتمالا به مقصد سوریه بود، شباهتی ندارد و موردی کاملا متفاوت است. قوانین اروپایی‌ها در آب‌های اروپا اعمال می‌شود و این قوانین صدور نفت به سوریه را منع می‌کند.

سفیر سابق فرانسه گفت: این مسئله مهمی است. آمریکا پشت دعوای بین انگلیس و ایرانی‌ها قرار دارد. دو شناور دیگر نیز در رابطه با قاچاق متوقف شده اند. البته این کشتی‌ها کوچک بوده و از این رو میزان سوختی که با خود حمل می‌کردند، بسیار ناچیز بوده است. اگر این مسئله تایید شود، می‌توان گفت که این ماجرا مسئله چندان مهمی نیست و به استراتژی ایران و موضع گیری این کشور در رابطه با بحران بزرگ هسته‌ای که به تنش بین این کشور و آمریکا منتهی شده و اروپا را به نوعی به گروگان گرفته است، ارتباطی ندارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه