ارسال به دیگران پرینت

چرا ظریف وزیر خارجه ایران تحریم شد؟

وزارت خزانه‌داری آمریکا شب گذشته نام وزیر امورخارجه کشورمان را در فهرست افراد تحریم‌شده قرار داد.

چرا ظریف وزیر خارجه ایران تحریم شد؟

۵۵آنلاین :

۳۸ روز پیش بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار خواهد داد؛ اما دیشب بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی مغایر با اصول دیپلماتیک، ظریف را در فهرست افراد تحریم شده قرار داد.

قرارگیری نام اشخاص در فهرست افراد تحریم‌شده، دارایی‌های احتمالی آنها در آمریکا را مسدود کرده و اتباع آمریکا را از داد و ستد مالی با آنها منع می‌کند.

اگرچه نام ظریف شب گذشته در لیست تحریمی آمریکا قرار گرفت اما این تنها اقدام توهین آمیز مدعیان دموکراسی نبود و آمریکایی‌ها در سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل محدودیت‌هایی را برای تردد او وضع کرده بودند، تا جایی که او فقط می‌توانست به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، ساختمان سازمان ملل و همچنین محل اقامت خود در نیویورک تردد داشته باشد.

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بلافاصله پس از اعلام این خبر، با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت: «ایالات متحده می‌گوید مرا به عنوان «سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان» تحریم کرده است. آیا واقعیت آنقدر دردناک است؟ این تحریم برروی من یا خانواده من هیچ اثری ندارد، چراکه من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان می‌پندارید.»

پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از اعلام خبر تحریم ظریف هم با انتشار توئیتی، از این اقدام استقبال کرد و با اشاره به اعمال تحریم‌های چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه رهبر معظم انقلاب، ظریف را مدافع مهم رهبری دانست.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، ظریف «سخنگوی اصلی حکومت ایران در سرتاسر جهان» توصیف شده است. این بیانیه همچنین وزیر امور خارجه کشورمان را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای «پروپاگاندا و نشر اطلاعات غلط» متهم کرده است.

یک مقام رسمی آمریکایی که نامش فاش نشده است، تحریم ظریف را در چارچوب فشار حداکثری علیه ایران ارزیابی کرده و بر این باور است که واشنگتن به اعمال فشار علیه ایران ادامه خواهد داد.

هرچند کارشناسان معتقدند تحریم ظریف به دلیل وزیر خارجه بودن ایران نیست، بلکه نفوذ کلامی او در میان سیاستمداران جهان و توجه جامعه جهانی به اظهاراتش است که آمریکایی‌ها را به هراس انداخته تا او را تحریم کنند.

وندی شرمن ، مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد پیشین این کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد: «تحریم کردن ظریف نشان می‌دهد که درخواست دونالد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط، دروغ است، تحریم ظریف هیچ‌گاه به دیپلماسی کمکی نمی‌کند».

همچنین «کریس مورفی» سناتور ایالت کنتیکت در کنگره آمریکا نیز در واکنش به اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت: «اگر موضع ما واقعا این است که می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم، آنگاه شاید نباید مذاکره‌کننده ارشد آن کشور را تحریم کنیم. خود دانید».

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه