ارسال به دیگران پرینت

جریان سازی انگلیسی ها برای آزادی نازنین زاغری

بستن تنگه هرمز در صورت به خطر افتادن منافع ایران

جریان سازی انگلیسی ها برای آزادی نازنین زاغری

۵۵آنلاین :

حسن هانی زاده| توقیف نفتکش ایرانی در آب های بین المللی و در تنگه جبل الطارق در حقیقت یک نوع نقض قوانین آزادی دریانوردی است. با توجه به اینکه قوانین دریانوردی کاملا تعریف شده است و براساس پروتکل های موجود در حقیقت به جز آب های دریانوردی آزاد در آب های بین المللی نباید تحت تاثیر جریان های سیاسی و تقابل قدرت های مختلف جهانی قرار گیرد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران و کشتی نفتکش ایران بر اساس ضوابط موجود و پروتکل های دریانوردی در حال حرکت بود که دولت انگلیس در مقابل آب هایی که در قلمرو اسپانیا بود این کشتی را به بهانه های واهی توقیف کرد. شرکت صاحب این کشتی روزانه 13هزار دلار هزینه و غرامت به دلیل توقف این کشتی از ایران می گیرد زیرا این هزینه برای ایران بدون اینکه مرتکب خطایی شده باشد، به هر حال بسیار سنگین است و توقیف کشتی که برای یک ماه دیگر تمدید شده است قطعا هزینه ای را بر ایران تحمیل می شود.

به نظر می رسد دولت انگلیس به سبب برخی مسائل سیاسی و امنیتی و هم سویی با امریکا دست به این اقدام خطرناک زد. یکی مسئله وجود یک خانم جاسوس انگلیسی که در ایران توقیف شده چرا که مرتکب جاسوسی شده که در حال حاضر در زندان است و انگلیسی ها تلاش کردند که او را آزاد کنند؛ همچنین جریان سازی های بسیار وسیعی از سوی همسر این فرد بر علیه ایران و در برابر سفارت ایران در لندن صورت گرفت که ایران بنا بر مستندات و دلایلی که دارد این خانم را آزاد نکرد. به همین دلیل انگلیسی ها دست به یک چنین جریان سازی هایی زدند و همه ی مراحل کارشکنی را علیه ایران طی کردند حتی امریکا را هم تحریک کردند که علیه ایران فشار بیاورد و چون نتیجه نگرفتند دست به توقیف کشتی زدند تا زمینه مذاکره با ایران را در حوزه های مختلف حتی آزادی این خانم جاسوس انگلیسی ایرانی را فراهم کنند.

در هر صورت چنین اتفاقاتی در حالی رخ می دهد که امریکا در خلیج فارس ایران را تهدید کرده و حتی مانع صدور نفت ایران شده و تحریم های جدیدی را وضع کرده است. از سوی دیگر انگلیسی در آستانه خروج از اتحادیه اروپا است به این معنا که در ماه اکتبر آینده انگلیس رسما از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و به همین دلیل انگلیس سعی می کند ارتباط تنگاتنگی با امریکا داشته باشد زیرا سیاست امریکا و انگلیس نزدیک به هم هستند. از سوی دیگر اختلافی در میان انگلیس و فرانسه بر سر رهبری اتحادیه اروپا وجود دارد موجب شده است که انگلیس بیشتر تمایل به سمت امریکا داشته باشد تا بتواند بر منطقه و جهان مسلط شود؛ به همین دلیل انگلیس سعی می کند که در کنار امریکا علیه ایران باشد و این احتمال وجود دارد که انگلیس در روزهای آینده اگر نتیجه ای در ایران برای آزادی این جاسوس زن و کشتی انگلیسی که در ایران توقیف شده است، نگرفت؛ قطعا از برجام خارج خواهد شد.

از سوی دیگر توقیف کشتی انگلیسی در حالی صورت گرفت که ایران ناچار شد مقابله به مثل کند به این صورت که این کشتی اولا از مسیر تعیین شده خارج شده و قوانین دریانوردی در آب های اقلیمی ایران را نقض کرده و حتی اگر مرتکب خطایی هم نشده باشد ایران پیام بسیار روشنی برای امریکا، انگلیس و جامعه جهانی ارسال کرد که در برابر باج خواهی انگلیس و امریکا تسلیم نخواهد شد بنابراین این اولین کشتی است که توسط ایران توقیف شده و اگر لازم باشد کشتی های دیگری نیز توقیف خواهد شد و این وضع ادامه خواهد داشت حتی ممکن است اگر منافع ایران بخاطر بیفتد، از همه ابزارهای فشار خودش علیه امریکا و غرب استفاده خواهد کرد و بنابراین آخرین گزینه هم بستن تنگه هرمز است که در این صورت بحران بزرگی در خلیج فارس شکل خواهد گرفت اما ایران آماده تحمل این مسائل و بحران خواهد بود و اجازه نخواهد داد امریکا و انگلیس جبهه ای علیه ایران با شرکت برخی از رژیم های عرب تشکیل دهد و باعث شود که بر تنگه هرمز و خلیج فاس تسلط پیدا کند همان طور که در طول ده ها سال گذشته همواره در حفظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز هزینه های سنگینی را متحمل شده و اکنون بار امنیت تنگه هرمز به تنهایی بر دوش ایران است و ارتباطی به امریکا و انگلیس و هر قدرت خارجی دیگری ندارد و بخش عظیمی از خلیج فارس مربوط به حوزه امنیتی و دریانوردی ایران است و لذا هیچ کشوری نمی تواند به بهانه حفظ امنیت خلیج فارس لشگر کشی کند و باعث ناامنی خلیج فارس شود به همین دلیل ایران از همه ی ابزارهای لازم برای مقابله با زیادی خواهی و باجی خواهی امریکا و غرب استفاده خواهد کرد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل*

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه