ارسال به دیگران پرینت

تظاهرات سراسری احزاب مخالف پاکستان علیه دولت عمران خان

چندین حزب اصلی مخالف دولت پاکستان با برپایی تجمعات اعتراضی در شهرهای سراسر این کشور دولت عمران خان را متهم به از بین بردن اقتصاد پاکستان و تلاش برای سرکوب و ساکت کردن مخالفانش کردند.

تظاهرات سراسری احزاب مخالف پاکستان علیه دولت عمران خان

۵۵آنلاین :

این اعتراضات با عنوان اعتراضات "روز سیاه" یک سال بعد از آنکه "حزب تحریک انصاف" پاکستان متعلق به عمران خان در یک انتخابات با رقابت شدید پیروز شده و به قدرت رسید اتفاق می‌افتد. این در حالیست که در این مدت مشکلات اقتصادی پاکستان رو به افزایش بوده و نارضایتی‌ها علیه دولت این کشور هر چه بیشتر شده است.

از زمان برگزاری انتخابات یک سال پیش تا کنون واحد پول پاکستان به میزان یک چهارم از ارزش خود را از دست داده و قیمت‌های سوخت در این کشور افزایش یافته و مخالفان نیز می‌گویند دولت، سانسور مطبوعات و رسانه‌ها را تشدید کرده و به دنبال بستن دهان مخالفان و جلوگیری از بروز هر گونه اعتراضاتی است.

مریم نواز، رهبر حزب "مسلم لیگ نواز" پاکستان که در پی انتخابات سال گذشته، قدرت را در پاکستان از دست داد، در یکی از این تجمعات اعتراضی که در محل یک استادیوم فوتبال در شهر کویته برگزار شد به حامیان این حزب گفت: هر روزی که عمران خان در پاکستان در قدرت باشد یک روز سیاه برای کشور ماست.

او عمران خان را متهم کرد به این که صرفاً پذیرای دستورات دیکته شده ازسوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سفر چند روز پیشش به واشنگتن بوده است. او پیشنهاد داد که یک راهپیمایی اعتراضی گسترده تر از سوی مخالفان عمران خان در شهر اسلام‌آباد پایتخت پاکستان برگزار شود اما تاریخی را برای آن تعیین نکرد.

در شهر کراچی، پایتخت تجاری پاکستان نیز، هزاران تن از حامیان" حزب مردم پاکستان"، یک حزب اصلی دیگر مخالفت دولت، تجمعی را برگزار کردند که در آن بیلاوال بوتو، رهبر این حزب و پسر بینظیر بوتو، نخست وزیر اسبق و فقید پاکستان به سخنرانی پرداخت.

در این تجمع بنرهایی با مضامین اعتراضی نصب و در آنها حزب تحریک انصاف پاکستان مقصر مشکلات اقتصادی ماه های گذشته پاکستان شامل افزایش قیمت سوخت، افزایش نرخ بیکاری و مشکلات دیگر معرفی شده بود.

علاوه بر دو شهر کراچی و کویته، تجمعهای اعتراضی مشابه در دیگر شهرهای پاکستان از جمله لاهور و پیشاور نیز برگزار شد.

ماه جاری میلادی دولت پاکستان موافقت کرد تا یک وام شش میلیارد دلاری را از صندوق بین المللی پول دریافت کند که البته با شرایط ریاضت آمیز سختی برای پاکستان شامل افزایش مالیاتها و توافقی دیگر برای کاهش ارزش واحد پول این کشور همراه است.

دولت عمران خان اما با رد اتهاماتی که احزاب مخالف و معترضان به این دولت وارد کرده‌اند، مقصر اصلی مشکلات اقتصادی پاکستان را فساد گسترده و سوءمدیریت اقتصادی دولتهای قبلی دانسته و رهبران دولتهای قبل را متهم به خارج ساختن میلیونها دلار به صورت غیرقانونی از این کشور کرده است.

نواز شریف، بنیانگذار حزب مسلم لیگ نواز، پدر مریم نواز و نخست وزیر اسبق پاکستان، هم اکنون در حال گذراندن مجازات هفت سال حبس به اتهام فساد است. شاهد خاقان عباسی، نخست وزیری که بعد از خلع شدن نواز شریف از این سمت جانشین او شد نیز در روزهای اخیر به اتهام فساد در پاکستان دستگیر شد هر چند که او نیز تمامی اتهاماتش را رد کرده است.

این بازداشتها سبب شده احزاب مخالف دولت عمران خان خشمگین شوند و دولت او را متهم به سوءاستفاده از نظام قضایی به منظور سرکوب کردن مخالفان کنند.

اوایل ماه جاری میلادی مقامهای حزب مسلم لیگ نواز سندی را منتشر کرده و مدعی شدند که قاضی مسئول صدور حکم مجازات نواز شریف، هدف ارعاب قرار گرفته تا این نخست وزیر اسبق پاکستان را محکوم کند.

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه