ارسال به دیگران پرینت

واکنش مطبوعات و سران بین‌المللی به نخست‌وزیری جانسون

هم‌زمان که رئیس جمهور آمریکا از سردمدار حامیان بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس لقب گرفته، مطبوعات معتبر جهانی از به قدرت رسیدن او ابزار نگرانی کردند.

واکنش مطبوعات و سران بین‌المللی به نخست‌وزیری جانسون

۵۵آنلاین :

پیروزی «بوریس جانسون» در انتخابات درون حزبی و تصاحب مقام نخست‌وزیری انگلیس با واکنش گسترده رهبران جهان و مطبوعات مهم بین‌المللی همراه شده است.

بیشترین استقبال از نخست‌وزیر شدن جانسون را رهبران راست‌گرای افراطی دیگر کشورها نشان داده‌اند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، خبر نخست‌وزیری بوریس جانسون توانست تیتر یک روزنامه‌های مطرح جهان را از آن خود کند. اما این تیترها چندان هم خوشبینانه نبود.

واکنش مطبوعات دیگر کشورها

روزنامه پرتیراژ آمریکایی «واشنگتن پست» نوشت:‌‌ «جانسون با بداهه‌گویی و بی‌توجهی به جزئیات و اظهارات دروغین مکرر شناخته می‌شود».

«نیویورک تایمز» دیگر روزنامه معتبر آمریکایی نوشت: «جانسون با واقعیت تصادم خواهد داشت» و او را «آشوبگرای هم‌داستان با ترامپ» نامید. همچنین مهم‌ترین چالش‌های پیش روی او را «منازعه برگزیت و نگرانی بابت ایران» دانست.

در سرمقاله این روزنامه آمده است با این‌که جانسون «استاد تئاتر سیاسی است، سوابق او به ‌عنوان روزنامه‌نگار، قانون‌گذار، شهردار لندن و وزیر امور خارجه، بیشتر نمایان‌گر های‌وهوی است تا دستاورد، مداومت در کار سنگین، پاک‌دستی یا حقیقت‌گویی».

روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» نوشت: «سه سال بعد از رأی [مردم انگلیس] به برگزیت، بوریس جانسون اخلال‌گر و افراطی مقابل درهای خیابان داونینگ ایستاده است».

روزنامه آلمانی «مورگن» نیز نوشت: «اتحادیه اروپا از جانسون نمی‌ترسد».

واکنش مطبوعات داخلی انگلیس

روزنامه‌های داخلی انگلیس نیز واکنش‌های چندان مثبتی نسبت به این رخداد مهم نشان دادند. روزنامه «دیلی اکسپرس» تیتر زد: «کلاه‌هایتان را بچسبید... بوریس می‌آید». این روزنامه به چهار وعده بوریس، «برگزیت را به انجام می‌رسانم، کشور را متحد می‌کنم، کوربین را شکست می‌دهم و به بریتانیا انرژی می‌دهم»، اشاره کرد.

روزنامه «مترو» در تیتر اصلی نوشت: «شخص جدید در خانه شماره ۱۰ را ببینید... وحشت نکنید».

روزنامه «تلگراف» پیش‌بینی کرد عمده وزرای کابینه او را حامیان برگزیت تشکیل خواهند داد. همچنین نوشت او ۱۰۰ روز اول نخست‌وزیری را با تمرکز بر روی ترک اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی خواهد گذراند.

روزنامه «تایمز» تیتر اصلی خود را «جانسون به سر کار می‌رود» انتخاب کرد و نوشت او قرار است «پریتی پتل» را به‌عنوان وزیر کشور معرفی کند.

روزنامه «میرور» نیز نوشت: «این دیگر واقعاً خنده‌دار نیست». این روزنامه صریحاً عدم خرسندی از نخست‌وزیری جانسون را ابراز داشت و نوشت او پس از سی سال دروغ درباره اتحادیه اروپا در کمپین نخست وزیری، پیروز شد.

صفحه اصلی روزنامه سان با تصاویر شکار شده طنزآمیز از جانسون که به گفته این روزنامه با نخست‌وزیر شدن او «دیگر خنده‌دار نیستند»

روزنامه «سان» تیتر زد: «به‌سوی دیوانگی و فراتر از آن».

گاردین در تیتر اصلی خود می پرسد: «جاه‌طلبی تکمیل شد. اما برگزیت چه می‌شود؟» همچنین نوشت جانسون از همین حالا علاقه به بمباران کردن نمایندگان میانه‌روی پارلمان انگلیس را آغاز کرده است او در قلب خود به‌دنبال «یک ملت واحد محافظه‌کار» است.

روزنامه «ایندیپندنت» نیز با قرار دادن کاریکاتوری از ترکیب «وینستون چرچیل» نخست‌وزیر انگلیس در زمان جنگ‌جهانی دوم و بوریس جانسون در صفحه اول، یکی از منفی‌ترین تیترها را بین روزنامه های انگلیسی انتخاب کرد. این روزنامه نوشت: «تنها ۱۰۰ روز برای جلوگیری از فاجعه عدم توافق [با اتحادیه اروپا] باقی است. معمای مرزها که قابل حل نیست و آقای نخست‌وزیر جدید به "تاریک‌ترین ساعت" خوش آمدی».

«تاریک‌ترین ساعت» نام فیلمی سینمایی است که به شرح زندگی چرچیل در خلال جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

کاریکاتور جانسون در صفحه اول روزنامه ایندیپندنت

نشریه «فایننشال تایمز» نیز تیتر خود را به هشدار صندوق بین‌المللی پول به بوریس جانسون در خصوص خروج از تحادیه اروپا بدون حصول توافق با اتحادیه اروپا اختصاص داد.

روزنامه اسکاتلندی «نشنال» نیز جانسون را اینگونه مورد خطاب قرار داد: «کشور [ما] نیازی به تو ندارد». همچنین با اشاره به تمایل اسکاتلند برای استقلال از بریتانیا نوشت: «بوریس جانسون باید آخرین نخست‌وزیر اسکاتلند باشد».

واکنش سیاست‌مداران سرشناس جهان

به نوشته گاردین، اکثر رهبران سیاسی که به جانسون تبریک گفتند، در زمره راست‌گرایان افراطی قرار می‌گرفتند. در صدر این افراد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور افراط‌گرای آمریکایی قرار داشت که «تبریکات صمیمانه» خود را به او بیان کرد.

«جایر بولسونارو» رئیس‌جمهور راست‌گرای افراطی که با عنوان ترامپ برزیلی شناخته می‌شود هم گفت جانسون می‌تواند «برای دستیابی به تجارت آزاد، دفاع از آزادی و دموکراسی، روی برزیل حساب کند».

«متیو سالوینی» رهبر حزب راست‌گرای افراطی ضد مهاجرت «لیگ» ایتالیا و معاون نخست‌وزیر این کشور گفت: «این‌ حقیقت که چپ‌گراها او (جانسون) را با عنوان خطرناک‌تر از لیگ برچسب می‌زنند، مرا بیش از پیش به او شبیه می‌کند».

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر دست راستی و ضد مهاجرت استرالیا نیز ابراز امیدواری کرد بتواند یکی از اولین قراردادهای تجاری بعد از برگزیت را با انگلیس ببندد. او در جمع خبرنگاران گفت: «زمان برای تغییر در بریتانیا فرارسیده است».

همچنین شماری از رهبران اتحادیه اروپا که قرار است با جانسون در خصوص برگزیت مذاکره کنند، به انتخاب وی واکنش نشان دادند.

«اورزولا فان در لین» رئیس جدید کمیسیون اروپا گفت: «نگاهی رو به جلو برای داشتن روابط کاری خوب با او دارد». وی افزود: «برهه‌ای چالش‌برانگیز پیش روی ما است».

«فرانس تیمرمنس» معاون او نیز گفت جانسون فردی «مُلوّن» است اما «دنیای سیاست این‌روزها پر از افراد رنگی است، پس اگر نتوانید با آن‌ها وارد تعامل شوید در کل کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید».

در بیانیه سرد کاخ «کرملین» در این خصوص آمده است: «به نفع کشورها و مردمان ما است که روابط را در فضاهای مختلف توسعه دهند».

روابط انگلیس و روسیه پس از حمله به «سرگئی اسکریپال» جاسوسی دوجانبه در انگلیس با گاز اعصاب در سال ۲۰۱۸ و ادعای لندن در دست داشتن مسکو در این حادثه به تیرگی گرایید.

«جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران نیز در حساب شخصی توئیتر خود، ضمن تبریک به جانسون به عنوان همتای سابق خود تصریح کرد:‌ «ایران به‌دنبال رویارویی نیست. ولی ما ۱۵۰۰ مایل ساحل در خلیج فارس داریم. این‌ها آب‌های ما هستند و ما از آن‌ها محافظت می‌کنیم».

نیروی ویژه ارتش انگلیس سه هفته پیش با یورش به کشتی حامل نفت ایران که در حال گذر از آب‌های بین‌المللی نزدیک به جبل طارق بود، آن را توقیف کردند. جمهوری اسلامی ایران این اقدام را «راهزنی دریایی» خوانده و آزادی فوری این کشتی را خواستار شده است.

از سوی دیگر طی عملیات رصد و کنترل ترددهای شناوری در خلیج فارس، ۲۳ تیرماه گشت‌های شناوری منطقه یکم دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یک کشتی‌ انگلیسی که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود و پس از هماهنگی و حکم مراجع قضائی، آن را در جنوب جزیره لارک توقیف کردند.

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه