ارسال به دیگران پرینت

رجزخوانی‌های آمریکا برای ترکیه بخاطر خرید اس-۴۰۰

یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ادعا کرد ترکیه به سبب کنار گذاشته شدن از برنامه تولید اف-۳۵، بیش از ۹ میلیار دلار ضرر خواهد کرد.

رجزخوانی‌های آمریکا برای ترکیه بخاطر خرید اس-۴۰۰

۵۵آنلاین :

آمریکا ادعا کرد میزان خسارت وارده به ترکیه به خاطر خط خوردن از فهرست شرکت‌کنندگان در برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ به دلیل خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه، به بیش از ۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

الن لورد، معاون وزیر دفاع آمریکا در نشستی مطبوعاتی که پنتاگون در خصوص همین موضوع ترتیب داده بود، گفت: مشخص است ترکیه متأسفانه فرصت‌های کاری و برخی امکانات برای رشد اقتصادی را در آینده به سبب این تصمیم از دست خواهد داد.

او گفت: ترکیه بیش از ۹ میلیارد دلاری که قرار بود بخاطر مشارکتش در برنامه توسعه اف-۳۵ بدست آورد را از دست داد.

این مقام آمریکایی در ادامه افزود: ترکیه پیش از تحویل سامانه اس-۴۰۰ قادر بود بیش از ۹۰۰ قطعه از اف-۳۵ را تولید کرده و در چارچوب همکاری با تولیدکنندگان ترکیه‌ای، ۹ میلیارد دلار بدست آورد.

پیشتر آمریکا اعلام کرد تحویل سامانه اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه سبب می‌شود ادامه مشارکت این کشور در برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ غیرممکن شود. آمریکا همچنین اعلام کرده بود روند حذف ترکیه از این پروژه تا مارس ۲۰۲۰ تکمیل خواهد شد.

ترکیه طبق اعلام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور حدود ۱.۲۵ میلیارد دلار در چارچوب خرید جنگنده‌های اف-۳۵ پرداخت کرده است.

هفته گذشته ترکیه بخش‌هایی از سامانه اس-۴۰۰ را که طبق قراردادی ۲.۵ میلیاردی در سال ۲۰۱۷ از روسیه خریداری کرده بود، دریافت کرد. این در حالی است که دولت دونالد ترامپ هشدار داده بود استقرار این سامانه در ترکیه، خطری برای سامانه پدافندی ناتو به حساب می‌آید.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه